
Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 342 
20 November 2017 

 

  



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

 

Contents 
 
Introduction           3 
 

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Coxson Reggae Playlist 
New Style Radio 98.7 FM, 2 July 2017, 16:00 
DJ Denco 
New Style Radio 98.7 FM, 21 July 2017, 15:00       5 
 
News 
Bangla TV, 29 April 2017, 21:00          9 
 
UK Election,  
Channel 44, 8 June 2017, 15:00  
News from Westminster,  
Channel 44, 8 June 2017, 18:00         14 

 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach/Resolved 
 
Provision of information: relevant turnover submission  
Various TV licensees          17 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms Emma Brown 
The Nightmare Neighbour Next Door, Channel 5, 2 March 2017     19 
 
Complaint by Mr G 
How the Police Missed the Grindr Killer, BBC3 iPlayer, 10 May 2017    31 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach         36 
 
Complaints assessed, not investigated        37 
 
Complaints outside of remit         45 
 
BBC First           46 
 
Investigations List          48



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which 
Ofcom retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on 
Television Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description 
relevant licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

4 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach  
 
Coxson Reggae Playlist 
New Style Radio 98.7 FM, 2 July 2017, 16:00 
DJ Denco 
New Style Radio 98.7 FM, 21 July 2017, 15:00 
 
 
Introduction 
 
New Style Radio 98.7 FM is a community radio station providing a service for Afro-Caribbean 
communities in the Winson Green area of Birmingham. The licence for the service is held by 
Afro Caribbean Millennium Centre (“ACMC” or “the Licensee”). 
 
We received a complaint about offensive language broadcast in two programmes: 
 
Coxson Reggae Playlist, Sunday 2 July 2017 at 16:00  
 
The song “Medication” by Damian Marley featuring Steven Marley was broadcast at around 
16:30. Its lyrics contained several references to drug use, including:  
 

“Your medication makes me high 
Just be patient 
I'm like a patient trying to find 
Levitation 
Run your fingers down my spine 
Elevation 
Your medication makes me high”;  
 
“Inna fields of marijuana that is my playground 
I love you, Mary J 
You're the prettiest of flowers 
Girl, me can't complain”;  
 
“When I'm with you, I feel so high, I rise above the rain 
You no do people damage, like that bitch cocaine”;  
 
“Your effect is so potent, it's so insane 
You so gummy and sticky like a plasticine 
When me grind out your body, only stems remain 
And to love you is so risky, I might get detained 
You always keep me flying on the highest plane”;  
 
“Your leaves of green, your purples and blues 
Has cured little kids, and old women too 
And I say to myself, what a wonderful herb”; and 

 
“You should be a celebrity, amongst any tree 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

6 

Across the seven seas, for your energy 
But you're an enemy, catching felonies 
Of the remedies in your recipes, whoa”. 

 
Ofcom considered that this content raised potential issues under the following rule of the 
Code:  
 
Rule 1.10:  “The use of illegal drugs, the abuse of drugs, smoking, solvent abuse and the 

misuse of alcohol…must generally be avoided and in any case must not be 
condoned, encouraged or glamorised in…programmes broadcast…when 
children are particularly likely to be listening (in the case of radio) …unless 
there is editorial justification...”.  

 
We therefore sought comments from ACMC on how the material complied with this rule. 
 
DJ Denco, Friday 21 July 2017 at 15:00 
 
The song “Get It On Tonite (Remix)” by Montell Jordan with LL Cool J was broadcast at 
around 15:40. This song’s lyrics contained sexual references:  
 

“You bust in the bathroom, sex in your eyes 
I pecked you down low, tongue kissed the cat 
Your legs is upside down twisted back 
It feels so wet I'm on the go”. 

 
Ofcom considered that this content raised potential issues under the following rules of the 
Code: 
 
Rule 1.3:  “Children must also be protected by appropriate scheduling from material 

that is unsuitable for them…”. 
 
Rule 1.5:  “Radio broadcasters must have particular regard to times when children are 

particularly likely to be listening”. 
 
We therefore also sought comments from the Licensee on how the material complied with 
these rules. 
 
Response  

 
ACMC said the songs “should not have been broadcast as such material is ostensibly 
offensive”. It added that the song broadcast on 2 July 2017 was played because the 
presenter was not “fully aware of the details of the lyrics”. On the song broadcast on 21 July 
2017, the Licensee said that the presenter had “inadvertently” played a “dirty” version of it. 
 
However, by way of mitigation, ACMC added that in both songs, “issues were approached in 
an allusive fashion peculiar to song writers and poets”. In the case of “Medication”, it said 
that “at times it was not clear whether it was the beauty of a female which has been praised 
or something else…there is an element of ambiguity”. The Licensee also said that in the case 
of “Get It On Tonite (Remix)”, “a precocious child could infer that the allusion is to sexual 
matters but this was not explicitly stated”. 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

7 

Following these incidents, the Licensee said it had “made it clear to presenters…we will not 
accept as an adequate explanation for broadcasting offensive material that the presenter is 
unaware of the content of the song” and that “we are taking stringent measures to ensure 
that there is no repetition”. It added that “the infringements were inadvertent and not 
deliberate”. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights.  
 
Coxson Reggae Playlist, Sunday 2 July 2017 at 16:00  
 
Rule 1.10 states that the use of illegal drugs or the abuse of drugs must not be condoned, 
encouraged or glamorised in programmes broadcast when children are particularly likely to 
be listening unless there is editorial justification. 
 
The Code states that “when children are particularly likely to be listening”, refers to, “the 
school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on 
offensive language in radio2 states: 
 

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be listening, 
Ofcom will take account of all relevant information available to it. However, based on 
Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous Ofcom decisions, radio 
broadcasters should have particular regard to broadcasting content at the following 
times:  
 

• between 06:00 and 09:00 and 15:00 and 19:00 Monday to Friday during term-time; 
and 
 

• between 06:00 and 19:00 at weekends all year around, and in addition, during the 
same times from Monday to Fridays during school holidays”.  

 
In our view, this song was a prolonged, positive endorsement of cannabis which appeared to 
condone or encourage the use of the drug. The Licensee argued that the song lyrics had “an 
element of ambiguity”. We acknowledged that some of the references to drug use in the 
song were indirect. However, taken as a whole, we considered that the various references to 
drug use in the song would be likely to have been understood by older children. The was 
broadcast on Sunday 2 July 2017 at 16:00, a time when children were particularly likely to be 
listening. We did not consider there was, and the Licensee did not offer, any editorial 
justification for the broadcast of this song at this time. ACMC also accepted that the song 
should not have been broadcast at this time.  
 
Our Decision was that this broadcast was in breach of Rule 1.10 of the Code.  

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf 
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

8 

 
DJ Denco, Friday 21 July 2017 at 15:00 
 
Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from material that 
is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged according to: the nature of the 
content; the likely number and age range of children in the audience; the start time and 
finish time of the audience; the nature of the station and the particular programming; and 
the likely expectations of the audience for a particular station at a particular time on a 
particular day. 
 
Rule 1.5 states that broadcasters must have particular regard to times when children are 
particularly likely to be listening.  
 
Ofcom first considered whether the material in this case was unsuitable for children. 
 
A song was broadcast which included sexual references. ACMC argued that “a precocious 
child could infer that the allusion is to sexual matters but this was not explicitly stated”. We 
considered that while some of these phrases were euphemistic and unlikely to be 
understood by younger children, there were some more explicit references which were likely 
to have been understood by older children. As a result, we considered this material to be 
unsuitable for children.  
 
Ofcom next considered whether this material was appropriately scheduled. 
 
The song was broadcast on a Friday at around 15:40 during term-time, with no prior warning 
for listeners. As set out above, we considered that this was at a time when children were 
particularly likely to be listening, and in our view, this content was likely to have gone beyond 
the expectations of parents and carers for this station at this time of day. Any children in the 
audience were not protected from this unsuitable material by appropriate scheduling.  
 
Our Decision was therefore that this programme was in breach of Rules 1.3 and 1.5 of the 
Code. 
 
On 7 December 2015, ACMC was found3 in breach of the Code for the broadcast of songs 
which were unsuitable for children at a time when they would particularly be likely to be 
listening. On 25 September 2017, the Licensee was also found4 in breach of the Code for the 
broadcast of a song containing the most offensive language at a time when children would 
particularly be likely to be listening. In view of the breaches in the present case, Ofcom is 
requesting that ACMC attend a meeting to discuss its compliance in this area. 
 
Breaches of Rules 1.3, 1.5 and 1.10 
 

                                                           
3 See issue 294 of Ofcom’s Broadcast Bulletin, published on 7 December 2015: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/50176/issue_294.pdf 
 
4 See issue 337 of Ofcom’s Broadcast Bulletin, published on, 25 September 2017: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/106642/issue-337-broadcast-on-demand-
bulletin.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/50176/issue_294.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/106642/issue-337-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/106642/issue-337-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

9 

In Breach  
 
News 
Bangla TV, 29 April 2017, 21:00  
 
 
Introduction  
 
Bangla TV is a news and general entertainment channel broadcast mainly in Bengali and 
targeting a Bangladeshi audience in the UK. The Licence for Bangla TV is held by Bangla TV 
(UK) Limited (“Bangla TV” or “the Licensee”).  
 
Ofcom received a complaint that a news item promoted Rushanara Ali, the prospective 
Labour Party candidate standing for re-election to Parliament in the Bethnal Green and Bow 
constituency in the 2017 General Election. 
 
Some parts of the news item were in English, and some in Bengali. Ofcom obtained an 
independent translation in English of the Bengali parts of the item. We gave the Licensee an 
opportunity to comment on the accuracy of the translation. Bangla TV did not raise any 
objections and we therefore relied on this translation for the purposes of the investigation.  
 
This edition of the news contained a report on the election campaign of Rushanara Ali, the 
prospective Labour Party candidate standing for re-election in the Bethnal Green and Bow 
constituency in the 2017 General Election. The studio presenter introduced the report as 
follows: 
 

“Prime Minister Theresa May has appealed to people to vote for the Conservative Party 
in order to strengthen the Union. In her election campaign in Scotland she said that the 
Tory Party needs to be brought to power to strengthen her hand in order to make the 
economy and the Brexit deal stronger. She took part in an election campaign among 
young people in London and mentioned that her leadership strategy was the right one. 
Liberal Democrat leader Tim Farron hopes to lead the election campaign for the 
opposition party. SNP leader Nicola Sturgeon said that the Tory Party will not be given 
the chance to take Scotland backwards”. 

 
This was followed by a brief clip of Theresa May in which the Prime Minister said to 
journalists: 
 

“We want to ensure that we build a more secure and united nation. That means taking 
action against the extremists who would divide us and standing up against the 
separatists who want to break up our country”.  

 
The studio presenter then said: 
 

“Rushanara Ali MP complained that the education sector has been destroyed. She said 
that if the Labour Party come to power they will work to alleviate poverty, tackle climate 
change, and promote economic growth in Bangladesh. She made all these points during 
her election campaign on Saturday”.  
 

Another clip was played in which the news correspondent explained:  
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

10 

“The first British-Bangladeshi MP Rushanara Ali will again vie for election on 8 June. She 
led an election campaign on Saturday in Bethnal Green. She said during this campaign 
that the Tory government was leading the education sector and NHS to destruction after 
cutting the budgets in these sectors. She says that the Labour Party can save these 
sectors”. 

 
This was followed by a clip of Rushanara Ali speaking to the journalists during a campaign 
meeting. In the clip, Ms Ali said:  
 

“There have been cuts to the education sector we are fighting to stop that, to reverse 
that cut. Here in my constituency, millions of pounds are being taken away from schools, 
that is the threat we have to keep fighting to stop that from happening. If you don’t have 
an MP in Parliament against this sort of proposals, which we have been doing to stop it, 
then they, the Government will do what they like, that means there will not be an NHS as 
we know it today, that will affect our families, there won’t be an education service free at 
the point of delivery as we know it”. 

 
The news correspondent then explained:  
 

“By referring to the example of her work as business Ambassador of Britain to 
Bangladesh, she said she would work to alleviate poverty in Bangladesh, tackle climate 
change, and promote economic growth and jobs in Bangladesh”.  

 
In the following clip, Ms Ali said: 
 

“I focused on making sure that I’ve used my position to help the people of Bangladesh, 
whoever is in power. I am a Labour politician and I have always and will always fight 
alleviate poverty in Bangladesh, to tackle climate change and to promote economic 
growth and jobs in Bangladesh…”.  

 
This was followed by Umesh Desai, a Labour GLA Member1, also attending the campaign 
rally, who said: 
 

“I believe the electorate of Tower Hamlet and Bethnal Green in particular are a mature 
electorate I think, they recognise the issues of the day, I think that they’ll recognise the 
hard work done by our MP Rushanara Ali as our Labour Candidate”.  

 
John Biggs, the Labour Party Mayor of Tower Hamlets, also attending the campaign rally, 
then said: 
 

“We need to stand up and vote for what we think is important, which is investment in 
public services to keep us safe and to invest in the future and Rushanara Ali is a keeper in 
doing that”.  

 
The news correspondent then concluded the report: 
 

“The Bangladeshi communities expect that, as before, Bangladeshi MPs will play a 
stronger role in the interest of the communities and on issues related to Bangladesh. 

                                                           
1 Greater London Authority https://www.london.gov.uk/ 
 

https://www.london.gov.uk/


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

11 

Rushanara Ali MP has expressed her commitment to work for the community and to 
increase business growth with Bangladesh as she did in the past”. 

 
Although this news item dealt with the forthcoming June 2017 General Election, it was 
broadcast before 3 May 2017, the date when the ‘election period’2 for that election had 
started. Therefore, the rules in Section Six (elections and referendums) did not apply. 
However, we considered this content raised issues under Rule 5.1 of the Code which states: 
 

“News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented with due 
impartiality”.  

 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the programme complied with this 
rule. 
 
Response 
 
Bangla TV said that it “covered series of news items and stories” from the day of 
announcement of the General Election to Election Day. It explained that “as per our editorial 
policy we tried our level best to ensure impartial coverage of all candidates in the election”.  
 
The Licensee argued that the news report “concentrated on Bow and Bethnal Green Labour 
Party candidate Ms. Rushanara Ali’s activities” but also included “comment of the day by 
Conservative Party Leader Theresa May, Liberal Democrat Party Leader Tim Farron and SNP 
leader Nicola Sturgeon”.  
 
Bangla TV said that at the time of the broadcast, neither the Conservative Party nor the 
Liberal Democrat Party had announced their candidates for the Bethnal Green and Bow 
constituency. It added that Independent candidate Mr Ajmal Masroor announced his 
candidature in the first week of May 2017. Therefore, the Licensee argued that it was not 
possible to include other candidates’ comments in the news item or “mention their profile”. 
Bangla TV said that it did broadcast “a detail[ed] news report on Mr. Ajmal Masroor on 9th 
May 2017”. It further added that in spite of “repeated request[s] from our news team”, the 
“Conservative Candidate for Bow and Bethnal Green failed to give us any schedule” to be 
interviewed. It argued however that during the election coverage period it broadcast several 
news reports “reflecting views and opinion of Conservative Party local and national leaders”.  
 
In summary, Bangla TV said that it believed the news report it broadcast needed “to be 
considered as part of our election coverage from the date of announcement of election to 
the Election Day”. The Licensee added that it has “sufficient reason to believe that our news 
team was aware and sincerely tried to comply with” Rule 5.1 of the Code.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20033, Rule 5.1 of the Code requires 
that news included in television and radio services is reported with due accuracy and 
presented with due impartiality.  
 

                                                           
2 Under Section Six of the Code, the ‘election period’ for a Parliamentary General Election begins with 
the dissolution of Parliament. 
 
3 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/contents 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/contents


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

12 

The Code makes clear that the term “due” means adequate or appropriate to the subject 
matter. Due impartiality does not therefore mean an equal division of time has to be given 
to every view, or that every argument has to be represented. Due impartiality can be 
preserved in several ways, and it is an editorial decision for the broadcaster as to how it 
ensures this. Depending on the specific circumstances, it may be necessary to reflect 
alternative viewpoints in an appropriate way. The context in which programme material 
appears, including the particular characteristics of the programme, is important to 
judgments of what is duly impartial. 
 
Ofcom takes account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of expression 
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must seek to 
balance broadcasters’ freedom to discuss any controversial subject or point of view in their 
programming with the need to preserve due impartiality. 
 
This news programme featured a news item lasting four minute and 30 seconds featuring the 
prospective Labour Party candidate Rushanara Ali standing for re-election for the 
constituency of Bethnal Green and Bow in the 2017 General Election. The report included 
several statements, as laid out in the Introduction, referring in positive terms to the views of 
Ms Ali and the Labour Party, including statements that were critical of the Conservative 
Government’s budget cuts to the NHS and the education sector.  
 
We considered that the news item was overwhelmingly supportive of the candidacy of 
Rushanara Ali, and the Labour Party more widely, while also being critical of the Conservative 
Government. We therefore considered how the Licensee had reflected alternative 
viewpoints. 
 
The Licensee argued that the news item included a statement by Theresa May and 
references to Tim Farron, the Liberal Democrat Party Leader and to Nicola Sturgeon, the SNP 
Leader. However, we considered these limited references were insufficient to represent 
alternative views when considered against the large amount of the material that was 
supportive of the Labour Party within this news item. Bangla TV also said that, at the date of 
the broadcast, neither the Conservative Party nor the Liberal Democrat Party had announced 
their candidate for Bow and Bethnal Green Constituency and that Independent Candidate 
Ajmal Masroor had only announced his candidacy after the broadcast. It argued therefore 
that “it was not possible to take their comments on that date or mention their profile”. We 
acknowledged that at the time of broadcast it would not have been possible for the Licensee 
to have featured or otherwise reported on other prospective candidates contesting the 
Bethnal Green and Bow constituency. However, we considered that given the amount of 
positive coverage for Ms Ali and Labour Party policies more generally, it was incumbent on 
Bangla TV to have reflected other viewpoints that were critical or otherwise countered the 
various positive statements about the Labour Party. In particular, given the criticisms being 
made about Conservative Party policies, we considered that these were significant issues on 
which the Conservative Party was likely to have had a view.  
 
The Licensee also argued that it broadcast a news item on 9 May 2017 featuring Mr Ajmal 
Masroor, the Independent candidate for Bethnal Green and Bow. However, we considered 
that viewers in the present case would not have been aware of the latter news item, 
featuring Mr Masroor. Further, we considered that the Licensee could not rely on a news 
item broadcast 10 days later as a means of preserving due impartiality in this case.  
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

13 

In this instance, Ofcom therefore concluded that alternative views were not appropriately 
reflected to ensure due impartiality was maintained. Our Decision was therefore that the 
news item was in breach of Rule 5.1.  
 
Breach of Rule 5.1 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

14 

In Breach  
 
UK Election 
Channel 44, 8 June 2017, 15:00  
News from Westminster 
Channel 44, 8 June 2017, 18:00 
 
 
Introduction  
 
Channel 44 is a cable television channel that broadcasts Urdu language news and current 
affairs programmes in the UK. The licence for this service is held by City News Network (SMC) 
Pvt Ltd (“City News” or “the Licensee”).  
 
Ofcom received two complaints about the above two programmes, which referred to the 
Conservative Party and Labour Party, while polls were open on the day of the June 2017 
General Election in the UK.  
 
Ofcom translated the items into English. The Licensee was given an opportunity to comment 
on the accuracy of the translation and did not dispute it. We relied on this translation for the 
purposes of this investigation. 
 
UK Election 
 
This news programme featured correspondents reporting from around the UK on: voter 
turnout for the General Election; security at voting booths; and when the election results 
might be expected. One correspondent, reporting from London, interviewed: a Conservative 
Party activist, a Labour Party activist; and a journalist. He commented that London was 
generally considered “a Labour city” and that Channel 44 had found it hard to find 
Conservative voters there to interview. The journalist said that “as far as London is 
concerned the wind is blowing in favour of Labour” and that he thought that “people have 
listened to left-wing slogans [and] rhetoric”. The correspondent then asked the Conservative 
Party activist why she supported the party. The activist said: “The Tories have policies to help 
in the generation of…wealth. By contrast [Labour] are very quick to tell you how to spend 
money…Another reason is immigration because I believe in [the importance of] 
boundaries…”. 
 
News from Westminster 
 
This news programme featured two news presenters reporting on various events including: 
voter turnout for the General Election; where the party leaders had voted; and the numbers 
of female and Pakistani candidates standing in the General Election. They also reported that 
“The most intelligent man in the world, Stephen Hawking has announced his support for the 
Labour Party”. The presenters then heard from correspondents around the UK.  
 
One correspondent interviewed three Labour Party supporters, and there were the following 
statements: 
 
 
 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

15 

Interviewee 1: “There has been a new resurgence of the Labour Party”. 
 

**** 
 

Interviewee 1: “I want to tell you that one million people who have come and voted for 
Jeremy Corbyn [in Labour Party leadership elections], their vote is going 
to play a decisive role and I want to say especially to British Pakistanis 
and British Muslims, through...Channel 44: You have already seen how 
the political parties and the systems that are here are demonising Islam 
and Muslims. If you want to bring some change to this, you will have to 
use your vote and send your representatives to the Parliament”. 

 
**** 

 
Interviewee 2: “[The Labour Party’s] policies are very good. They have promised to 

abolish higher education fees and they have also said that they would 
write off [student loan debts]. These are very attractive policies for 
young people like myself”. 

 
**** 

 
Reporter: “What do you think would be the danger for the Asian community and 

the Muslim community [of Labour losing the General Election]?” 
 
Interviewee 1: “It is not for one particular community. It is going to be a challenge for 

the whole of Britain because Theresa May, the Conservative Government, 
reduced the police budget, they tried to cut down the NHS, they cut down 
the bursaries that existed for care and nurses, they have done away with 
the care for senior citizens and especially for disabled people, they cut 
their disability benefits. All these cuts from government are for the 
public”. 

 
**** 

 
Interviewee 2:  “We have the highest level of Asian MPs, prospective MPs, in this election 

than any other election. And most of these are in the Labour Party”. 
 

**** 
 

Interviewee 3:  “[The] Labour Party is remarkably popular among youth… Jeremy Corbyn 
has woken up the sleeping vote of the Labour Party”. 

 
We considered the programmes raised potential issues under the following Code rule:  
 
Rule 6.4: “Discussion and analysis of election and referendum issues must finish when 

the poll opens...”. 
 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the programmes complied with this 
rule.  
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

16 

Response  
 
City News apologised for the “errors” in this case, which it said were not deliberate, adding 
that it would ensure that its staff would learn from them. It said that its intention was “to 
cover voter turnout, when and where party leaders voted and…the demographics of 
candidates by gender or ethnic origin, including reference to candidates from Pakistan”. 
 
The Licensee said that, in UK Election, its reporters “went further than they should” and 
mistakenly allowed the Conservative Party activist to influence the discussion, which 
“undermined the due impartiality required in election reporting”. It added, “Despite trying to 
go to a commercial break to break the Tory supporter’s flow, the mistake had been made”.  
 
City News said that, in News from Westminster, the correspondents “strayed into making 
opinions on previous election performance, which went beyond the parameters on which 
they were briefed”. 
 
The Licensee said that its reporters would complete training on election reporting before 
being permitted to report on elections in future.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Six of the Code requires 
that special impartiality requirements are observed, in particular during elections. 
 
Under Rule 6.4, the discussion and analysis of election issues must finish when the polls 
open. The purpose of this rule is to ensure that broadcast coverage on the day of an election 
does not directly affect voters’ decisions.  
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must 
seek an appropriate balance between the requirements in the Code, for example, in the area 
of elections, on one hand and the right to freedom of expression on the other.  
 
The two programmes in this case included various statements from supporters of the 
Conservative Party and Labour Party setting out reasons why voters should vote for each 
party. In particular, an interviewee in News from Westminster called upon viewers to vote 
for candidates who would represent British Pakistanis and British Muslims. In our view, these 
various statements constituted discussion and analysis of election issues. 
 
The programmes were broadcast after the polls had opened and prior to their closure at 
22:00 on 8 June 2017. 
 
We took into account the Licensee’s apology and the fact that its reporters would be 
required to complete training on election reporting before being permitted to report on 
elections in future.  
 
However, our Decision is that these were clear breaches of Rule 6.4. 
 
Breaches of Rule 6.4 
 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

17 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach/Resolved 
 

Provision of information: relevant turnover submission  
Various TV licensees 
 

 
Introduction 
 
Ofcom is partly funded by the broadcast licence fees it charges television and radio licensees. 
Ofcom has a statutory obligation to ensure that the fees paid by licensees meet the cost of 
Ofcom’s regulation of broadcasting. The approach Ofcom takes to determining licensees’ 
fees is set out in the Statement of Charging Principles1. The fees all television licensees are 
required to pay are based on a percentage of their turnover from related activities. This is 
known as Relevant Turnover.  
 
Each licensee is required to submit to Ofcom an annual statement of its Relevant Turnover 
for the previous calendar year. This provision of information is a licence requirement in 
broadcast licences including Television Licensable Content Services (TLCS) licences and Local 
Digital Television Programme Service (L-DTPS) licences. As well as enabling Ofcom to 
determine the fees for the following year, the information is used by Ofcom to fulfil its 
market reporting obligations.  
 
A number of television licensees failed to submit their Relevant Turnover return to Ofcom by 
the deadline specified.  
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under the Licence 
Condition “General provision of information to Ofcom”2 which states: 

 
“The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at such times as Ofcom may 
reasonably require such documents, accounts, estimates, returns, reports, notices or 
other information as Ofcom may require for the purpose of exercising the functions 
assigned to it by or under the 1990 Act, the 1996 Act or the Communications Act”. 
 

Failure by a licensee to submit an annual Relevant Turnover return when required represents 
a serious and fundamental breach of a broadcast licence, as the absence of the information 
contained in the return means that Ofcom is unable properly to carry out its regulatory 
duties. 
 
In Breach 
 
The following licensees have failed to submit their Relevant Turnover return. These licensees 
have therefore been found in breach of Licence Condition 12(1) of the Television Licensable 
Content Service licences:  
 

                                                           
1 Statement of Charging Principles - 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf 
 
2 Licence Condition 12(1) in Television Licensable Content Service and Digital Television Programme 
Service licences and Condition 17(1) in Local Digital Television Programme Service licences. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

18 

Licensee Service name Licence Number 

Prime Bangla Limited Channel i TLCS001127 

Global Tamil Vision Limited Global Tamil Vision TLCS001281 

Pakistan Television Corporation Limited PTV Global TLCS001348 

 
As Ofcom considers this to be a serious and continuing licence breach, Ofcom is putting 
these licensees on notice that this contravention of their licences will be considered for the 
imposition of a statutory sanction, including licence revocation.  
 
Ofcom takes this opportunity to remind all TV licensees that failure to submit Relevant 
Turnover information when required represents a significant breach of a television 
broadcasting licence.  
 
Resolved  
 
The following licensees failed to submit their Relevant Turnover returns in accordance with 
the original deadline, but subsequently submitted a late return. For these licensees, we 
therefore consider the matter resolved.  
 
Licence Condition 12(1) the Television Licensable Content Service licences: 
 

Licensee Service name Licence Number 

The Light Academy Limited Believe TV TLCS000966 

Sportsmax Limited Ceen TLCS101298 

Global Passion TV Limited Global Passion TV TLCS101384 

Khalsa Television Limited KTV TLCS101501 

 
Licence Condition 17(1) of the Local Digital Television Programme Service licences: 
 

Licensee Service name Licence Number 

Cambridge Presents Limited That's Cambridge L-DTPS100084 

That's Oxford Limited That's Oxford L-DTPS000008 

That's Solent Limited That's Solent L-DTPS000007 

YourTV Preston Limited YourTV Blackpool & Preston L-DTPS000019 

YourTV Manchester Limited YourTV Manchester L-DTPS000016 

 
 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

19 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld  
 

Complaint by Ms Emma Brown 
The Nightmare Neighbour Next Door, Channel 5, 2 March 2017 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Ms Emma Brown’s complaint of unwarranted infringement of privacy.  
 
The programme featured the dispute between the complainant, Ms Brown, and her 
neighbour, Ms Suzie Carpenter, about Ms Carpenter’s dogs. Ms Brown was named in the 
programme, photographs of her were shown, as was footage of the exterior of her house. 
Ms Brown complained that her privacy was unwarrantably infringed both in connection with 
the obtaining of material included in the programme, and in the programme as broadcast. 
 
Ofcom found that Ms Brown did not have a legitimate expectation of privacy in relation to 
the obtaining of the photographs of her from her Facebook page or the filming of the outside 
of her property. Nor did Ms Brown have a legitimate expectation of privacy in the 
subsequent broadcast of her full name, the photographs of her, or the footage of her 
property in the context of her dispute with Ms Carpenter. We therefore considered that 
there was no unwarranted infringement of Ms Brown’s privacy in either the obtaining or the 
broadcast of this footage. 
 

Programme summary 
 
On 2 March 2017, Channel 5 broadcast an episode of The Nightmare Neighbour Next Door, a 
series which featured disputes between neighbours. The story involving the complainant was 
introduced by the programme’s narrator: 
 

“Britain is a nation of dog lovers…But when they live on your doorstep they are not 
necessarily every man or woman’s best friend…In Norwich, 52 year old Suzie Carpenter 
can’t get enough of them. Along with her son, Jamie, she runs a huskie re-homing 
centre…Suzie and Jamie bring their work home with them too, they currently have seven 
huskies as full-time pets…”. 

 
Footage of Ms Carpenter and Mr Carpenter at home with their dogs was shown. Ms 
Carpenter explained that “They’re not just dogs, they are part of the family, and they are for 
life”. 
 
The narrator continued: 
 

“The dogs play a vital part in the life of 19 year-old Jamie. He has Asperger’s syndrome 
and also suffers from depression”. 

 
Ms Carpenter explained that her son did not socialise well and “…needs the dogs for 
socialising. They are his best friends”. 
 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

20 

Mr Carpenter stated: 
 

“The huskies, pretty much mean the world to me, you know, walking them every day, but 
it’s also helping me with my depression, it’s kind of a therapy to me…it means a lot to 
me”. 

 
Footage of the outside of Ms Brown’s house was shown and various shots of her house were 
included throughout the segment involving Ms Brown and her neighbour. The footage 
showed Ms Brown’s front door and several open windows but did not show the number of 
the property or street name. The narrator stated: 
 

“But not everyone in the area shares their love of huskies. Suzie says that her next-door 
neighbour, Emma Brown [a photograph of the complainant’s face was shown], had 
complained to the authorities on numerous occasions about the loud noise and 
overpowering smell caused by her dogs”. 

 
Ms Carpenter said: 
 

“My relationship with Emma has always been strained. I’ve tried to always say good 
morning to her and things and she doesn’t seem to respond…I have no idea why Emma 
has such a problem with the dogs or ourselves, no idea whatsoever”. 

 
The narrator stated: 
 

“Single mum Suzie is fiercely protective of her family. She believes the dispute started 
when neighbour, Emma, was rude to her son”. 

 
Ms Carpenter explained that Mr Carpenter felt uncomfortable when people stare at him and 
said: 
 

“…Emma does make a point of doing this, she will stand at her sitting room window and 
stare at him [footage of the complainant’s window was shown] to the point that he will 
explode”. 

 
The narrator stated: 
 

“Emma denies having contact with any of Suzie’s kids, but in 2012, Jamie claims that he 
was provoked by Emma and her partner at the time”. 

 
Mr Carpenter explained: 
 

“I came out to empty the bin and I heard Emma and her boyfriend round the corner 
[footage of the outside of the complainant’s front door was shown]. They were looking 
at me, they were sniggering, so basically I said ‘What are you looking at, bitch?’ and her 
boyfriend responded saying, ‘What did you say?’ and he basically demanded that I 
apologise to her and I said ‘no’ because I’d had enough of her [language bleeped], so he 
basically…and he basically said ‘apologise to her now’, I said ‘no’ and he basically pushed 
me up against this fence…”. 

 
 
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

21 

The narrator stated: 
 

“But Jamie and his mum would soon have a much bigger threat to deal with”. 
 
Ms Carpenter, shown holding a letter, said: 
 

“I would actually like to ram this down her throat because my dogs are not going 
anywhere”. 

 
Later in the programme, the narrator stated: 
 

“In Norwich, Suzie Carpenter’s seven huskies had dragged her into a dispute with her 
neighbour, Emma Brown [a second, different, photograph of the complainant’s face was 
shown]”. 

 
Ms Carpenter said: 
 

“I have no idea why Emma has such a problem with the dogs, no idea whatsoever”. 
 
The narrator continued: 
 

“Suzie’s son, Jamie, had also locked horns with Emma and got into an altercation with her 
partner at the time”.  

 
Mr Carpenter was shown explaining again what he said had happened between him, Ms 
Brown, and her then partner. 
 
The narrator stated: 
 

“Jamie admits swearing at Emma, but claims her then partner pushed him against a 
fence when he refused to apologise”. 

 
Mr Carpenter stated: 
 

“So, I was really angry now. I was really upset at this point. I was actually crying and he 
was so persistent that he wouldn’t go, so my brother told him that he would phone the 
police. The police came round and demanded that I apologise because I basically swore at 
Emma and provoked her boyfriend”. 

 
The narrator stated: 
 

“We spoke to Emma and this was her explanation about the turn of events”. 
 
The second photograph of the complainant was shown again as an actor read out the 
following statement: 
 

“I was on my way out to dinner with my then fiancé and Jamie verbally abused me. My 
fiancé got out of his vehicle to confront Jamie and get him to apologise to me. Jamie 
retaliated aggressively by pushing my fiancé in the chest. We came to an agreement with 
a police officer that we would not go ahead and press charges against Jamie, but we 
would accept an apology for his behaviour”. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

22 

 
The narrator stated: 
 

“Emma says Jamie came to her house the next day and made an apology which she 
accepted. She also says she wasn’t aware that Jamie had autism until she was informed 
by the police on the night of the incident. With tensions building between the neighbours, 
Suzie claims Emma found a way of taking revenge for Jamie’s actions”. 

 
Ms Carpenter explained that an officer from the housing association and an environmental 
health officer visited her after receiving complaints from her neighbour about the smell of 
dog urine.  
 
The narrator stated: 
 

“Suzie’s seven huskies had kicked up quite a stink in her small outside space”. 
 
Footage of Ms Carpenter’s backyard was shown. Urine stains were shown on the concrete. 
 
Ms Carpenter said: 
 

“…Hands up, yes it was bad, there was quite a lot of poo over that area and there was 
quite a bit of wee this way, so I got a warning for the fowling of the dogs basically and 
that was it. The penalty was a silly amount, like a £6000 fine or something or rather if it’s 
found to be in that condition again. But it was bad that morning. It was just annoying 
because I’ve never done anything to next door, so there’s no reason that she can’t just 
come and knock on my door and say ‘Suzie, it smells’, and I’ll sort it out. It’s just childish”. 

 
A third photograph of Ms Brown was shown. The narrator stated: 
 

“Suzie’s neighbour, Emma, told us [an actor’s voice was used to read out a statement]: 
‘Suzie has been given lots of opportunities to sort out this problem, but alas this problem 
still persists. I followed the advice of the housing association in keeping a diary of the 
problems that I have to live with on a daily basis in regard to the smell coming from 
Suzie’s back garden’”. 

 
The narrator stated: 
 

“Following the housing association’s visit, they wrote to Suzie with some devastating 
news. They told her to reduce the number of dogs at her property from seven down to 
two”. 

 
Ms Carpenter was shown reading the letter which stated that failure to comply would result 
in court action and offered to provide details of where she could seek help to have her dogs 
re-homed. 
 
The first photograph of Ms Brown was shown again. The narrator stated: 
 

“We asked Emma how she felt about the situation. She told us [an actor’s voice was used 
to read out a statement]: ‘The whole experience has been really traumatic and 
unpleasant for me. I still do not feel well and all of the stress is a contributing factor’. The 
housing association told us: ‘We’ve been working closely with both parties to find a 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

23 

solution’. Since filming, the housing association has applied for an injunction against 
Suzie to reduce the number of dogs at her house. In court, however, the application was 
dismissed due to a lack of detailed evidence about the problems they caused. A result for 
Suzie, meaning she will not have to re-home any of the seven huskies”. 

 
Ms Carpenter stated: 
 

“They’re staying. They’re my life. I adore them”. 
 
The story concerning Ms Brown and her neighbour ended and Ms Brown was not referred to 
or shown again in the programme. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
a) Ms Brown complained that her privacy was unwarrantably infringed in connection with 

the obtaining of material included in the programme because: 
 
i) Her Facebook account was “hacked” and photographs of her were obtained for 

inclusion in the programme. 
 

Channel 5 said that it did not agree that Ms Brown’s privacy had been unwarrantably 
infringed in connection with the obtaining of material included in the programme. It 
said that Ms Brown’s Facebook account was not “hacked” and explained that Ms 
Brown’s Facebook account was, and continued to be (up to 19 June 2017 when 
Channel 5 was preparing its statement in response to the complaint), publicly 
accessible, as were numerous photographs of her, including the three photographs 
included in the programme. Channel 5 provided Ofcom with screenshots of the 
photographs, showing that, at as of 19 June 2017, they remained publicly available 
on Facebook. 

 
Channel 5 said that it was “common journalistic practice” to obtain photographs of 
individuals from publicly accessible social media pages. It said that it appeared that 
Ms Brown had put the photographs in question into the public domain herself. The 
broadcaster added that the photographs merely showed what she looked like and 
did not disclose any private or sensitive information about her. Channel 5 said that 
obtaining copies of the photographs from Ms Brown’s publicly available Facebook 
page involved no infringement of her privacy, whether warranted or not. 

 
ii) Footage of the outside of her property was filmed without her consent. 
 

Channel 5 said that it was correct that footage was obtained of the exterior of Ms 
Brown’s home. It said that the programme makers had permission from Norwich 
Council to film on the public roads and that it understood that all filming of the 
exterior of Ms Brown’s property was filmed from a public place. The broadcaster also 
said that the footage disclosed no private information about either Ms Brown or her 
property. It said that there could be no legitimate expectation of privacy in relation 
to the filming of the exterior of a property visible from a public street and that 
openly filming such a property from a public place could not amount to an 
unwarranted infringement of privacy. Channel 5 said that Ms Brown’s consent was 
neither obtained nor required for such filming.  

 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

24 

b) Ms Brown complained that her privacy was unwarrantably infringed in the programme 
as broadcast because: 
 
i) She was named in the programme and photographs of her, obtained from her 

Facebook account, were included in the programme without her consent. 
 

Channel 5 said that it did not agree that Ms Brown’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast by the inclusion of her name and 
photographs of her. In relation to Ms Brown’s name being included in the 
programme, Channel 5 said that Ms Brown was initially happy to participate in a 
filmed interview with no suggestion that she would be anonymised. However, it 
appeared that she was prevented from undertaking the interview by the housing 
association who had an imminent hearing for an injunction against Ms Carpenter. 
Once that hearing was over, Channel 5 said that Ms Brown had responded to the 
claims that had been made by Ms Carpenter, again with no suggestion that she 
wished to be anonymised. 

 
Channel 5 said that because Ms Brown was unable to take part in the interview, the 
programme makers had sent her a letter dated 15 September 2016 (provided to 
Ofcom) giving her the right to reply as she would be named in the programme. It said 
that various options as to how Ms Brown may wish to respond were provided in the 
letter, none of which suggested that Ms Brown would not be identified in the 
programme. 

 
Channel 5 said that on 26 September 2016, and after the housing association’s legal 
action against Ms Carpenter was dismissed, Ms Brown provided a full written 
response to the programme makers (provided to Ofcom). Channel 5 said that Ms 
Brown gave no indication that she expected that she would not be identified, nor did 
she make any such request. 

 
Channel 5 said that from the content of the right of reply letter sent to her, Ms 
Brown must have been aware when she responded that, where relevant, her 
response would be included in the programme. The broadcaster said that as no 
explicit consent from Ms Brown for her name to be included in the programme was 
required, it was not explicitly sought or obtained, but it said that there appeared to 
be no objection. Channel 5 said that, in the circumstances, Ms Brown could have no 
legitimate expectation that her name would not be included in the programme. 

 
Channel 5 said that, in any event, the dispute between Ms Brown and Ms Carpenter 
was not a private matter. It said that it was apparent that Ms Brown’s complaints 
about Ms Carpenter had caused her to be involved with public bodies such as: the 
police; the housing association; the local authority environmental health 
department; and, the Housing Ombudsman. Following complaints from Ms Brown, 
official notices were served on Ms Carpenter in relation to her dogs and, it said 
appeared, based upon evidence in part provided by Ms Brown, Ms Carpenter was 
taken to court by the housing association. 

 
Channel 5 said that Ms Brown was not anonymous in relation to her dispute with Ms 
Carpenter in her dealings with the various public bodies, in the service of notices by 
those bodies on Ms Carpenter or in the court proceedings brought by the housing 
association. Channel 5 said that it did not believe that Ms Brown was referred to by 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

25 

name in court. It said that it understood that the hearing had been held in open 
court in the presence of several supporters of Ms Carpenter and a journalist from the 
Eastern Daily Press, which subsequently published an article reporting the outcome 
of the hearing. Channel 5 added that it was not aware that any reporting restriction 
was made in relation to Ms Brown in the court proceedings. It said that, in the 
circumstances, Ms Brown could have no legitimate expectation of privacy in relation 
to the reporting of the dispute or that her name would not be in included in the 
programme.  

 
In relation to the inclusion of the photographs of Ms Brown in the programme, 
Channel 5 said that, as set out above in head a) i), the photographs in question 
appeared on her publicly accessible Facebook account. It said that therefore Ms 
Brown could have no legitimate expectation of privacy in relation to them. In any 
event, the broadcaster said that Ofcom had previously made it clear that what 
someone looks like is not private. It added that the photographs of Ms Brown did not 
disclose any private or sensitive information about her. 

 
ii) Footage of the outside of Ms Brown’s property was included in the programme 

without her consent. 
 

Channel 5 said that it did not agree that Ms Brown’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast by the inclusion of footage of the exterior 
of her home. It said that the exterior of a property was not private information. It 
said that in this case it understood that the footage was filmed from a public place. It 
said that there was nothing particularly distinctive about the property that would 
have made it readily identifiable to anyone who did not know the area well. It added 
that the footage of Ms Brown’s property did not disclose any private or sensitive 
information about her and that in all the circumstances, the footage did not engage 
Article 8 of the European Convention of Human Rights. 

 
The broadcaster said that even if Ofcom did consider that Ms Brown had a legitimate 
expectation of privacy that had been infringed in some way by the broadcast of the 
programme, the right of freedom of expression of both Ms Carpenter and Channel 5 
and the public interest in broadcasting the programme would outweigh any such 
privacy right. It said that the right to freedom of expression included the right to hold 
opinions and to receive and impart information and ideas without interference by 
public authority. 

 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should not be upheld. 
Both the complainant and the broadcaster were given the opportunity to make 
representations on the Preliminary View, but neither chose to do so. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

26 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, both parties’ written submissions and supporting 
documentation, including a recording of a telephone conversation between the programme 
makers and Ms Brown.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over 
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on 
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be 
proportionate. 
  
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in 
programmes must be warranted. 
 
In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy.  
 
a) Ofcom considered Ms Brown’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in 

connection with the obtaining of material included in the programme. 
 
Ofcom had particular regard to Practices 8.5 and 8.9 of the Code. Practice 8.5 states: 
 

“Any infringement of privacy in the making of a programme should be with the 
person’s and/or organisation’s consent or be otherwise warranted”. 
 

Practice 8.9 states: 
 

“The means of obtaining material must be proportionate in all circumstances and in 
particular to the subject matter of the programme”. 

 
We considered each of the sub-heads in turn. 

 
i) Ms Brown’s Facebook account was “hacked” and photographs of her were obtained 

for inclusion in the programme. 
 

In considering whether Ms Brown’s privacy was unwarrantably infringed in 
connection with the obtaining of material included in the programme, Ofcom first 
assessed the extent to which she had a legitimate expectation of privacy with regard 
to the photographs of her obtained from her Facebook account. The Code’s 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

27 

statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes clear that 
such an expectation:  

 
“…will vary according to the place and nature of the information, activity or 
condition in question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and 
whether the individual concerned is already in the public eye. There may be 
circumstances where people can reasonably expect privacy even in a public 
place...”. 

 
 We assessed the nature of the material obtained and included in the programme. 

Three different photographs of Ms Brown’s face were obtained from her Facebook 
account and included in the programme. The photographs featured only Ms Brown 
and, in our view, did not reveal any private or sensitive information about Ms Brown 
other than her facial appearance.  

 
Ofcom considered that while a person’s photographs on Facebook may be 
considered private in some circumstances, this was dependent on factors such as 
how privacy settings were set up, who had access to the information posted, and the 
nature of the information in the photographs. In this case, Channel 5 said that the 
photographs had been publicly accessible on Ms Brown’s Facebook page from which 
they had been obtained by the programme makers. We therefore considered that 
the photographs were in the public domain at the time the programme was being 
made and that Ms Brown had not taken any steps to ensure that this information 
was kept private. In these circumstances, we did not consider that Ms Brown had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the obtaining of the photographs of 
her. We also considered that the means of obtaining the photographs from a publicly 
accessible Facebook page by the programme makers had been proportionate. 

 
Having come to the view that Ms Brown did not have a legitimate expectation of 
privacy in this respect, it was unnecessary for Ofcom to consider whether any 
infringement of Ms Brown’s privacy was warranted.  

 
 Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Ms 

Brown’s privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme. 

 
ii) Footage of the outside of Ms Brown’s property was filmed without her consent for 

inclusion in the programme.  
 

In considering this head of complaint, Ofcom first assessed the extent to which Ms 
Brown had a legitimate expectation of privacy with regard to the footage filmed of 
her property. As stated above, the test applied by Ofcom as to whether a legitimate 
expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always be judged in 
light of the circumstances in which the individual finds him or herself.  

 
 We assessed the nature of the material obtained and included in the programme. As 

set out in detail in the “Programme summary” section above, various shots of the 
outside of Ms Brown’s property were shown, including the front door and several 
open windows.  

 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

28 

 The footage appeared to have been filmed openly and from the public street outside 
the property. In our view, and in the particular circumstances of this case, the filming 
of the exterior of Ms Brown’s property, visible from the street, in itself, could not 
reasonably be regarded as attracting a legitimate expectation of privacy. We also 
considered that the means of obtaining this material had been proportionate in the 
circumstances. 

 
 Having come to the view that Ms Brown did not have a legitimate expectation of 

privacy in this respect, it was unnecessary for Ofcom to consider whether any 
infringement of Ms Brown’s privacy was warranted.  

 
 Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Ms 

Brown’s privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme. 

 
b) Ofcom considered Ms Brown’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in 

the programme as broadcast. 
 
Ofcom had particular regard to Practice 8.6 of the Code. Practice 8.6 states: 

 
“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or 
organisation, consent should be obtained before the relevant material is broadcast, 
unless the infringement of privacy is warranted”. 

 
We considered each of the sub-heads in turn. 

 
i) Ms Brown was named in the programme and photographs of her, obtained from her 

Facebook account, were included in the programme without her consent. 
  

In considering whether Ms Brown’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom first assessed the extent to which she had a 
legitimate expectation of privacy in relation to the inclusion of her name and 
photographs of her in the programme. As stated above, the test applied by Ofcom as 
to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and 
must always be considered in light of the circumstances in which the individual finds 
him or herself. 

 
 As set out in detail above at head a) i) and the “Programme summary” section, Ms 

Brown was identified by her full name in the programme and three different 
photographs of her were included in the programme. 

 
 With regards to Ms Brown’s complaint that she was named in the programme, we 

did not consider that revealing her name, in itself, could reasonably be regarded as 
revealing sensitive or private information about her.  

 
 With regards to Ms Brown’s complaint that photographs of her, obtained from her 

Facebook account, were included in the programme without her consent, as above, 
we noted that the photographs of Ms Brown included in the programme were at the 
time of broadcast publicly available on her Facebook page and were therefore 
already in the public domain. We also considered that the inclusion of the 
photographs in the programme did not reveal any private or sensitive information 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

29 

about Ms Brown apart from her facial appearance. It was our view that, in the 
particular circumstances of this case, the showing of Ms Brown’s appearance on its 
own could not reasonably be regarded as revealing sensitive or private information 
about her. 

 
 We acknowledged that Ms Brown was named in the programme and the 

photographs had been shown of her in the context of a story about the ongoing 
dispute she was having with her neighbour. Ofcom recognises that information 
relating to a dispute between neighbours may, depending on the particular 
circumstances of the dispute and the nature of the information, be considered 
private and/or sensitive information to those involved, and so attract a legitimate 
expectation of privacy.  

 
 We noted Channel 5’s argument that the dispute was already in the public domain, 

as it had been the subject of a court case, and Ms Brown had complained to various 
public bodies. However, as there is no evidence that Ms Brown was personally 
identified in open court, we do not consider Ms Brown’s involvement in the dispute 
to have been made public by the court case. Nor do we consider that the mere fact 
of complaining to a public body in itself removes any expectation of privacy that the 
complainant may have in relation to the complaint.  

 
 We took into account that this particular dispute concerned Ms Brown’s altercations 

with Ms Carpenter’s son, and the nuisance caused by Ms Carpenter’s dogs. We also 
recognised that the dispute had caused distress to Ms Brown. However, we 
considered that elements of the dispute took place in the street and that others in 
the community were likely to have been aware of the nuisance caused by Ms 
Carpenter’s dogs, given that they caused noise and smell. In our view, disputes with 
neighbours about pets are not unusual and not generally considered to be sensitive 
to those involved. After careful consideration, and taking account of all the 
circumstances of this case, Ofcom considered that, on balance, the information 
broadcast in this case which identified Ms Brown as being in dispute with her 
neighbour should not be regarded as constituting sensitive or private information 
about Ms Brown, so as to afford her a legitimate expectation of privacy. 

 
 Taking all of the above factors into account, in the particular circumstances of this 

case, we did not consider that Ms Brown had a legitimate expectation of privacy with 
regards to her full name and photographs of her being broadcast in the programme. 
Having come to this view, it was unnecessary for Ofcom to consider whether any 
infringement of Ms Brown’s privacy was warranted.  

 
 Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Ms 

Brown’s privacy in the programme as broadcast. 
 
ii) Footage of the outside of Ms Brown’s property was included in the programme 

without her consent. 
 

Again, we first assessed the extent to which Ms Brown had a legitimate expectation 
of privacy in relation to the inclusion of the footage of the outside of her property in 
the programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to whether a 
legitimate expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always 
be considered in light of the circumstances in which the individual finds him or 
herself. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

30 

 
As set out in detail above at head a) ii) and the “Programme summary” section, 
various shots of the outside of Ms Brown’s property were shown, including the front 
door and several open windows. No house number or street name were shown, nor 
were viewers able to discern what the inside of Ms Brown’s property looked like 
from the footage taken of the windows. 

 
The footage appeared to have been filmed openly and from a public street. In our 
view the inclusion in a programme of footage of the exterior of a person’s property, 
visible from the public street, in itself, could not reasonably be regarded as attracting 
a legitimate expectation of privacy.  

 
However, in addition to having regard to Practice 8.6 of the Code, we also took 
account of Practice 8.2 which states: 

  
“Information which discloses the location of a person’s home or family should 
not be revealed without permission, unless it is warranted”.  

 
In this case, the programme did not give specific details of Ms Brown’s address (i.e. it 
did not disclose the street name or her house number). The programme only stated 
that the location was Norwich. We therefore considered that it was unlikely that 
anyone to whom Ms Brown and her property (and to whom her neighbour and her 
property) were not already known would have discerned the location of Ms Brown’s 
home from the programme as broadcast. 

 
 Taking all of the above factors into account, in the circumstances of this case, we did 

not consider that Ms Brown had a legitimate expectation of privacy with regards to 
the footage of the outside of her property being included in the programme. Having 
come to this view, it was unnecessary for Ofcom to consider whether any 
infringement of Ms Brown’s privacy was warranted.  

 
 Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Ms 

Brown’s privacy in the programme as broadcast. 
 
Ofcom has not upheld Ms Brown’s complaint of unwarranted infringement of privacy in 
connection with the obtaining of material included in the programme, and in the 
programme as broadcast. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

31 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr G 

How the Police Missed the Grindr Killer, BBC3 iPlayer, 10 May 2017 
 
 

Summary  
 

Ofcom has not upheld Mr G’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
programme. 
 
The programme included a montage of images from a gay website showing a number of 
different young men. One website page shown featured four unobscured photographs of the 
complainant which were shown for approximately three seconds.  
 
Ofcom found that Mr G did not have a legitimate expectation of privacy in connection with 
the inclusion of the photographs in the programme. The photographs were publicly 
available, having been posted on the website by Mr G to advertise his services and to reveal 
to potential clients, who were members of the public, what he looked like. In these 
circumstances, we considered that Mr G did not have a legitimate expectation of privacy in 
connection with the inclusion of the photographs in the programme. Therefore, there was no 
unwarranted infringement of Mr G’s privacy in the programme.  
 
Programme summary 
 

A BBC3 documentary entitled How Police Missed the Grindr Killer was made available on the 
BBC’s On Demand Programme Service, BBC iPlayer, on 16 February 2017 and accessed by the 
complainant on 10 May 2017. The programme considered the case of Mr Stephen Port who 
was convicted in November 2016 for “date-raping” and murdering four young gay men in 
east London within 15 months of each other. In particular, the programme examined the role 
of the police and the failure to link the deaths until after the murder of the fourth victim. 
 

In the first ten minutes of the programme, the programme’s narrator explained that Mr Port 
was “regularly meeting young men through gay dating and escort sites” and that he had 
multiple profiles. A montage was then shown of images from such websites showing a 
number of different young men. One website page shown was entitled “Photos of Boyish 
Twink…”(part of the title page was obscured) and featured four unobscured photographs of 
the complainant. Two of the photographs were full length of Mr G dressed in a suit, one 
photograph of him, in a swimming pool, was a close-up of his face and upper torso (though 
he was wearing sunglasses), and the final photograph was near full length of Mr G wearing 
only underpants, though his face was partially obscured with shadow. These images were 
shown for approximately three seconds.  
 

Accompanying this footage, Mr Ryan Edwards, described by the programme as Mr Port’s 
former neighbour, said of Mr Port: 
 

“Stephen’s type was, in gay terms, a Twink, which is, you know, a young, slim gay guy. 
Sometimes effeminate. The types Stephen would date would be 16 or 17. And almost a 
bit vulnerable types”. 

 

Mr G was not named in the programme, nor was he featured any further.  
 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

32 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 

Mr G complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programme because 
photographs of him “showing delicate kind of images” were included in it without his 
consent. Mr G said that having his images included in the programme had been a 
“nightmare” for him because he had been shown as a male escort to potentially “millions of 
people”. 
 
In response, the BBC said that while it regretted that this had caused Mr G distress, the 
images in question were openly available to view on a website (the name of this website was 
provided to Ofcom). It said that this was a commercial site, freely accessible to the public, on 
which, the BBC said, Mr G was advertising his services for financial gain. It said that the 
photographs were shown extremely briefly and their use was editorially justified. It added 
that the photographs illustrated to viewers the typical physical attributes of “a twink” – the 
sort of man to whom Mr Port was sexually attracted and sought out on websites such as the 
one on which the photographs of Mr G were available. The BBC said that the photographs 
also illustrated how easily “dangerous predators” like Mr Port could find and identify young 
men who openly advertise their services on readily accessible websites. The BBC said that 
one of the purposes of the programme was to raise awareness of the vulnerability of young 
men who use such websites. However, the BBC said that the name of the website was not 
shown on screen, nor, did it say, were Mr G’s profile name or contact details shown. 
 
The BBC said that given the nature of the website, the use of photographs from it could not 
constitute an infringement of Mr G’s privacy. It said that any advertisement on a public 
website, deliberately placed so as to attract new customers for commercial purposes, could 
not at the same time carry a reasonable expectation of privacy.  
 
Supplementary material 
 
On receipt of the broadcaster’s response, Mr G contacted Ofcom to query part of the BBC’s 
response to his complaint.  
 
In particular, Mr G said that even without his real name or contact details being disclosed on 
the image of the website shown in the programme, the pictures could be searched for online 
which meant that his other details would be linked. Mr G also said that the BBC said that his 
profile could be found on a particular website, but that this was not accurate as he was not 
on the website anymore. Mr G confirmed to Ofcom that he had taken his profile off the 
website after watching the programme. 
 

Ofcom provided this further information to the BBC and asked for its response.  
 
The BBC said that its statement in response to the complaint did not say that Mr G’s profile 
was still publicly available, so there was no inaccuracy in that respect. The statement said 
that “the images in question were openly available to view on the website” and that it was a 
website “on which Mr G was advertising his services for financial gain”. The broadcaster 
added that this was the case at the time the images were first made available in the 
programme on 16 February 2017, and that the accuracy of the BBC’s response was 
unaffected by the subsequent removal of Mr G’s profile. Nor did its removal affect the 
considerations in relation to privacy which applied at the time of the broadcast. The BBC 
reiterated that it did not see that any reasonable expectation of privacy could be attached to 
images which a person publishes in order to advertise one’s professional services, or that 
such an expectation could be generated retrospectively by removing them at a later date. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

33 

 
Ofcom’s Preliminary View 
 

Ofcom prepared a Preliminary View that Mr G’s complaint should not be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View. The 
complainant submitted two sets of representations which are summarised together below 
(insofar as they were relevant to the complaint considered by Ofcom). The BBC did not 
submit any representations. 
 

Mr G’s representations 
 

Mr G disagreed with Ofcom’s Preliminary View that his complaint should not be upheld. He 
said that he understood that broadcasters had a right to freedom of expression, but said that 
this should not be at the expense of “…breaking [the] human rights of an individual”. He said 
that the programme was about the deaths of young men by a “brutal killer” and “escorts”, to 
which he said he had no link, and that he now felt like a victim of the broadcaster. He said 
that he had been “linked” to the content of the programme without the right to have his 
face blurred like other images in the programme, or to have the images removed completely. 
Mr G said that even though the images were shown very briefly, their inclusion in the 
programme was a “threat to my future” and was “interfering a lot in my private life”. 
 

Mr G further said that he disagreed with Ofcom’s view that he did not have a legitimate 
expectation of privacy in connection with the inclusion of the photographs in the 
programme. Mr G said that his privacy had been unwarrantably infringed because the 
programme had wrongly connected him with “sex dating”. He said that the broadcaster had 
wrongly assumed that he was “…working as sex dating and taking financial gain and labelled 
me as a sex worker, which I am not”.  
 

Mr G said that he had nothing to do with the content of the programme or the murderer, Mr 
Port. He said that at the time the programme was broadcast he had his “...images published 
but it was about ‘masseur services…and in this programme it is nothing to do with ‘Masseurs’ 
and again I was Unfair Labelled as sex escort which undermined my dignity and my 
profession…”.  
 

Decision  
 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 

Ofcom also has due regard, in carrying out its functions, to the need to eliminate 
discrimination, advance equality of opportunity between persons who share a relevant 
protected characteristic and those who do not, and foster good relations between persons 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

34 

who share a relevant protected characteristic1 and those who do not, including tackling 
prejudice and promoting understanding. 
 

In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme, a transcript of it, and both parties’ 
written submissions. Ofcom also took careful account of the representations made by the 
complainant in response to being given the opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary 
View. After careful consideration of Mr G’s representations, we concluded that they did not 
materially affect the outcome of Ofcom’s decision not to uphold his complaint.  
 

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over 
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on 
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be 
proportionate. 
 

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material included in 
programmes, must be warranted. 
 

In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy. 
 

We considered Mr G’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme because unobscured images of him from a website were included in it.  
 

We considered the extent to which Mr G had a legitimate expectation of privacy in relation 
to the inclusion of the unobscured images of him in the programme.  
 

The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is 
objective: it is fact sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which 
the individual concerned finds him or herself. Ofcom therefore approaches each case on its 
facts. 
 

As set out above, the programme included photographs of Mr G that had appeared on a gay 
website. Ofcom recognises that photographs of a person may be personal and private to 
them and therefore, in some circumstances, that person may have a legitimate expectation 
of privacy in relation to those photographs. Further, it is our view that people are not 
necessarily deprived of their right to privacy if information or images, in respect of which 
they claim that right, have been put into the public domain in the past. Each case must be 
considered on its own facts. 
 

                                                           
1 These are age, disability, gender reassignment, pregnancy and maternity, race, religion or belief, sex 
and sexual orientation. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

35 

In considering whether Mr G had a legitimate expectation of privacy with regards to the 
inclusion of the photographs of him in the programme, we considered the nature of the 
photographs in question. 
 

As detailed above, the photographs, in which Mr G’s face was largely unobscured, showed 
him dressed in a suit, in a swimming pool and just wearing underpants. While two of the 
photographs showed Mr G in a state of undress, they did not reveal anything particularly 
private about him other than his appearance. We also took into account that while Mr G was 
not named, nor his contact details disclosed in the programme, Mr G was identifiable in the 
photographs shown in the programme as his face was shown unobscured. In addition, we 
noted that the footage of Mr G was extremely brief; the photographs of Mr G appeared only 
for a couple of seconds as part of a montage of photographs.  
 

We further took into account that the photographs had been obtained by the broadcaster 
from a publicly accessible gay website on which Mr G had posted the images. We noted Mr 
G’s concerns that the inclusion of the photographs in the programme gave the impression 
that he was a sex worker, which he said he was not. Although the programme revealed that 
Mr Port frequented gay dating and escort websites, it did not state that the website on 
which Mr G’s photographs appeared was specifically an escort site, or that he was an escort. 
In addition, the BBC stated that the name of the website was not shown on screen, however, 
we were able to identify the name of the website from the montage of images shown. The 
logo of the website also appeared on photographs of Mr G, however, in our view, this was 
unlikely to have been legible to most viewers. 
 

We also recognised that the photographs of Mr G were publicly available on the website at 
the time the programme was being made and at the time it became available on BBC iPlayer 
on 16 February 2017. Ofcom also took into account that Mr G had posted the photographs of 
himself on the website for the purpose of advertising his services and revealing to potential 
clients, who were members of the public, what he looked like. In these circumstances, 
although Mr G may not have intended for the photographs to have been accessed or viewed 
by members of the public more widely than the users of that website, we considered that Mr 
G did not have a legitimate expectation of privacy in connection with the inclusion of the 
photographs in the programme.  
 

Ofcom also considered that after accessing the programme online on 10 May 2017, Mr G 
said that he had removed his profile and photographs from the website. There may be, in 
Ofcom’s view, circumstances in which broadcasters should periodically review their 
justification for including potentially personal or private information about people in 
programmes to ensure the ongoing accessibility of that information does not unwarrantably 
infringe a person’s privacy. However, in the circumstances of this particular case, for the 
reasons already given above, we considered that Mr G did not have a legitimate expectation 
of privacy in connection with the inclusion of the photographs in the programme, even 
though he had subsequently removed these photographs from the website after they had 
been initially made available in the programme.  
 

Therefore, Ofcom considered that Mr G did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the photographs of him included in the programme, or their subsequent 
availability on BBC iPlayer. Having reached this view, it was not necessary for Ofcom to 
consider whether any infringement of Mr G’s privacy was warranted. 
 

Ofcom has not upheld Mr G’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the 

programme. 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

36 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 30 October 
and 12 November 2017 and decided that the broadcaster or service provider did not breach 
Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Jay London Capital Xtra 10/09/2017 Generally accepted 
standards 

Named and 
Shamed: Greatest 
Celeb Scandals 

Channel 5 22/07/2017 Scheduling 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on 
television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

37 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 30 October and 12 November 2017 because they did not raise issues 

warranting investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Scottish Football Live BT Sport 1 13/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Capital Breakfast Capital FM 02/11/2017 Offensive language 1 

Toni Phillips Capital Xtra 27/09/2017 Competitions 1 

Layman Evangelical 

Fellowship: The Lord's 

Challenge 

CBS Reality 29/10/2017 Crime and disorder 1 

Takeshi's Castle Challenge 01/10/2017 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Channel 4 News Channel 4 19/10/2017 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 24/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 30/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 07/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Channel ident Channel 4 31/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Countdown Channel 4 30/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Educating Greater 

Manchester 

Channel 4 05/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Feral Families Channel 4 26/10/2017 Materially misleading 1 

Formula One: Mexican 

Grand Prix Highlights 

Channel 4 29/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Gogglebox Channel 4 20/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 20/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 27/10/2017 Animal welfare 4 

Gogglebox Channel 4 27/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 27/10/2017 Violence 12 

Gogglebox Channel 4 03/11/2017 Due impartiality/bias 4 

Gogglebox Channel 4 03/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Gogglebox Channel 4 05/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

38 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Gogglebox Channel 4 05/11/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Hollyoaks Channel 4 18/10/2017 Suicide and self harm 30 

Hollyoaks Channel 4 02/11/2017 Materially misleading 2 

Hollyoaks Channel 4 03/11/2017 Suicide and self harm 1 

My Week As A Muslim Channel 4 23/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Obsessive Compulsive 

Cleaners 

Channel 4 18/10/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Sunday Brunch Channel 4 22/10/2017 Nudity 2 

The End of the 

F***ing World 

Channel 4 24/10/2017 Animal welfare 2 

The End of the 

F***ing World 

Channel 4 24/10/2017 Offensive language 2 

The Great British Bake 

Off 

Channel 4 24/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Great British Bake 

Off 

Channel 4 24/10/2017 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

The Great British Bake 

Off: An Extra Slice 

Channel 4 26/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Great British Bake 

Off: An Extra Slice 

Channel 4 02/11/2017 Offensive language 1 

The Simpsons Channel 4 30/10/2017 Violence 1 

Undercover Boss USA Channel 4 01/11/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Unreported World Channel 4 20/10/2017 Offensive language 2 

Hollyoaks Channel 4 / E4 23/10/2017 Suicide and self harm 1 

Currys PC World’s 

sponsorship of 

Christmas movies on 5 

Channel 5 05/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Grease: Before and 

After They Were Stars 

Channel 5 05/11/2017 Violence 1 

Home and Away Channel 5 27/10/2017 Nudity 1 

The Wright Stuff Channel 5 25/10/2017 Due impartiality/bias 1 

The Wright Stuff Channel 5 26/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 27/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 31/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Adventure Time CITV 21/10/2017 Scheduling 1 

News Classic FM 25/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Bigg Boss Colors 17/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Friends Comedy Central 18/10/2017 Offensive language 1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

39 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Takeshi's Castle Comedy Central 26/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Doc McStuffins Disney Jr 18/10/2017 Advertising placement 1 

The Bill Drama 18/10/2017 Offensive language 1 

Hollyoaks E4 17/10/2017 Suicide and self harm 58 

Hollyoaks E4 23/10/2017 Suicide and self harm 1 

Hollyoaks Omnibus E4 22/10/2017 Suicide and self harm 1 

Rude Tube E4 25/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Walk of Shame 

Shuttle 

E4 07/11/2017 Dangerous behaviour 1 

Couples Come Dine 

With Me 

E4+1 29/10/2017 Offensive language 1 

Nymphomaniac Vol 

1&2 

Film4 10/07/2017 Sexual material 1 

The Hunger Games Film4 09/10/2017 Violence 1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Fox 26/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Fox 27/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Fox 31/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Fox 04/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Free Radio 

Birmingham Breakfast 

Show 

Free Radio 

Birmingham 

20/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Breakfast Show with 

Jagger and Woody 

Heart Wales 20/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

2 

After The News ITV 17/10/2017 Due impartiality/bias 4 

After The News ITV 30/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

An Hour to Catch a 

Killer with Trevor 

MacDonald 

ITV 12/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 23/10/2017 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 23/10/2017 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 23/10/2017 Under 18s in 

programmes 

1 

Coronation Street ITV 30/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 30/10/2017 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 30/10/2017 Sexual material 1 

Coronation Street ITV 03/11/2017 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 08/11/2017 Violence 1 

Dickinson's Real Deal ITV 24/10/2017 Competitions 1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

40 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Doc Martin ITV 01/11/2017 Materially misleading 1 

Emmerdale ITV 21/09/2017 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 18/10/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 27/10/2017 Offensive language 1 

Emmerdale ITV 31/10/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

Emmerdale ITV 31/10/2017 Sexual material 1 

Emmerdale ITV 03/11/2017 Sexual material 1 

Emmerdale ITV 09/11/2017 Generally accepted 

standards 

2 

Emmerdale ITV 09/11/2017 Sexual material 1 

Good Morning Britain ITV 26/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 27/10/2017 Due impartiality/bias 2 

Good Morning Britain ITV 30/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 03/11/2017 Generally accepted 

standards 

2 

Gordon Ramsay on 

Cocaine (trailer) 

ITV 26/10/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

2 

ITV News ITV 20/10/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 31/10/2017 Nudity 1 

ITV News ITV 31/10/2017 Other 1 

ITV News ITV 04/11/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News  ITV 30/10/2017 Due accuracy 1 

Loose Women ITV 02/10/2017 Disability 

discrimination/offence 

2 

Loose Women ITV 27/10/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

Loose Women ITV 31/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

2 

Loose Women ITV 06/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV Various Gender 

discrimination/offence 

1 

Loose Women (trailer) ITV 27/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Loose Women (trailer) ITV 02/11/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 24/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Lorraine ITV 01/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

41 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Lorraine ITV 07/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Ninja Warrior UK ITV 28/10/2017 Materially misleading 1 

Peston on Sunday ITV 29/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Saturday Kitchen ITV 21/10/2017 Dangerous behaviour 1 

Saturday Kitchen ITV 28/10/2017 Dangerous behaviour 1 

Saturday Morning 

Kitchen 

ITV 04/11/2017 Scheduling 1 

Scrambled ITV 05/11/2017 Due impartiality/bias 1 

The Chase ITV 30/11/2017 Offensive language 1 

The Only Way Is Essex 

and The Real 

Housewives of 

Cheshire (trailers) 

ITV 28/10/2017 Scheduling 1 

The Pride of Britain 

Awards 

ITV 07/11/2017 Scheduling 7 

The Pride of Britain 

Awards 

ITV 07/11/2017 Sexual material 1 

The X Factor ITV 22/10/2017 Generally accepted 

standards 

2 

The X Factor ITV 22/10/2017 Promotion of 

products/services 

1 

The X Factor ITV 28/10/2017 Offensive language 1 

The X Factor ITV 29/10/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

The X Factor ITV 29/10/2017 Sexual material 27 

The X Factor ITV 29/10/2017 Voting 3 

The X Factor ITV 04/11/2017 Other 1 

The X Factor ITV 04/11/2017 Race 

discrimination/offence 

6 

The X Factor ITV 05/11/2017 Animal welfare 1 

The X Factor ITV 05/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The X Factor ITV 05/11/2017 Sexual material 13 

The X Factor ITV 05/11/2017 Voting 1 

This Morning ITV 25/10/2017 Animal welfare 1 

This Morning ITV 25/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 31/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Timewasters (trailer) ITV 28/10/2017 Violence 1 

Tipping Point ITV 29/10/2017 Materially misleading 1 

You've Been Framed ITV 28/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

42 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Crime Files (trailer) ITV Wales 29/10/2017 Violence 1 

Good Morning Britain ITV 04/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Bromans ITV2 26/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Rosemary and Thyme ITV3 06/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Specsavers 

Audiologists' 

sponsorship of ITV3 

Mornings 

ITV3 07/11/2017 Sponsorship credits 1 

The Only Way Is Essex ITVBe 25/10/2017 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

The Real Housewives 

of Cheshire 

ITVBe 23/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Våra Pinsamma 

Kroppar 

Kanal 11 23/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Våra Pinsamma 

Kroppar 

Kanal 11 26/10/2017 Nudity 1 

Clive Bull LBC 97.3 FM 29/10/2017 Materially misleading 1 

Jacob Rees-Mogg LBC 97.3 FM 23/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 02/11/2017 Materially misleading 1 

Britain's Next Top 

Model 

Lifetime 02/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Just Tattoo of Us MTV 30/10/2017 Sexual material 1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Nat Geo Wild 26/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

Nat Geo Wild 04/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

National 

Geographic 

29/10/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Out in 60 Nick Junior 23/10/2017 Sexual material 4 

School of Rock Nickelodeon 03/11/2017 Crime and disorder 1 

Tazkia PTV Global 19/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Q Radio - Belfast Q Radio Northern 

Ireland 

06/11/2017 Competitions 1 

Press Preview Sky News 21/10/2017 Due accuracy 1 

Press Preview Sky News 07/11/2017 Age 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 01/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Sunday with Niall 

Paterson 

Sky News 29/10/2017 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Smooth Breakfast Smooth Radio 

North East 

16/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

43 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

U-571 Spike 05/11/2017 Materially misleading 1 

Scotland Tonight STV 18/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Hawksbee and Jacobs Talksport 25/10/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Sunday Exclusive: 

Leicester v Everton 

Talksport 29/10/2017 Generally accepted 

standards 

4 

The Alan Brazil 

Breakfast Show 

Talksport 24/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Jo Frost Nanny On 

Tour 

TLC 23/10/2017 Under 18s in 

programmes 

1 

Bad Neighbours TV3 Sweden 20/10/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Programming Various 13/10/2017 Fairness 1 

One Born Every 

Minute 

Watch 10/10/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Savage Kingdom: 

Uprising (trailer) 

YourTV 02/11/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC Election 

Debate 2017 

BBC 1 31/05/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC Election 

Debate 2017 

BBC 1 31/05/2017 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC 1 29/01/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 15/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 19/05/2017 Due accuracy 1 

BBC News BBC News 

Channel 

02/06/2017 Due accuracy 1 

Radio 1's Big 

Weekend 

BBC Radio 1 27/05/2017 Offensive language 1 

Today BBC Radio 4 09/08/2017 Due impartiality/bias 1 

World At One BBC Radio 4 / BBC 

iPlayer 

26/07/2017 Offensive language 1 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

44 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

That’s Carlisle Limited That’s Cumbria Programming 
Commitments 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

45 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf  

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement CBS Reality 08/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 31/10/2017 Advertising content 1 

First Dates Channel 4 31/10/2017 Outside of remit 1 

First Dates Channel 4 06/11/2017 Outside of remit 1 

Advertisement Channel 5 31/10/2017 Advertising content 1 

Advertisement Film4 02/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Gem 106 (East 

Midlands) 

06/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Heart FM 31/10/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 27/10/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 02/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 03/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 05/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 07/11/2017 Advertising content 2 

Advertisement ITV 08/11/2017 Advertising content 1 

The X Factor ITV 29/10/2017 Outside of remit 1 

Advertisement ITV4 01/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement n/a 01/07/2017 Advertising content 1 

Advertisement Sky Sports Main 

Event 

09/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Sky1 27/10/2017 Advertising content 1 

Sick Note (pre-

transmission) 

Sky1 Pre-tx Outside of remit 1 

Advertisement Various 29/10/2017 Advertising content 1 

Advertisement Various 07/11/2017 Advertising content 1 

Advertisement Various 08/11/2017 Advertising content 1 

Advertisements Various 03/11/2017 Advertising content 1 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

 

46 
 

BBC First 
 
A new BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made 

Ofcom the new independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC News BBC 1 20/10/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC 1 20/10/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC 1 31/10/2017 Sexual material 1 

BBC News BBC 1 02/11/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 05/11/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 08/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Doctor Who BBC 1 17/07/2017 Outside of remit 1 

EastEnders BBC 1 30/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Gunpowder BBC 1 21/10/2017 Materially misleading 1 

Gunpowder BBC 1 21/10/2017 Violence 9 

Have I Got News For 
You 

BBC 1 04/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Last Post (trailer) BBC 1 30/09/2017 Violence 1 

Newsnight (trailer) BBC 1 01/11/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

Question Time BBC 1 02/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Sounds Like Friday 
Night 

BBC 1 03/11/2017 Offensive language 1 

Strictly Come Dancing BBC 1 28/10/2017 Generally accepted 
standards 

5 

Strictly Come Dancing BBC 1 05/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

This Week BBC 1 02/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Wimbledon BBC 1 / BBC 2 11/07/2017 Outside of remit 1 

The Ganges with Sue 
Perkins  

BBC 1 / BBC 2 02/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Exodus: Our Journey 
Continues 

BBC 1 / BBC 2 02/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News at Ten and 
BBC news website 

BBC 1 / BBC 
Website 

30/10/2017 Due impartiality/bias 1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

47 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Sunday Politics BBC 1 Scotland 29/10/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1, BBC News, 
BBC iPlayer 

28/10/2017 Due accuracy 1 

The Chillenden 
Murders  

BBC 2 various  Due accuracy 1 

Gay Britannia (trailer) BBC Channels various Materially misleading 1 

Gunpowder BBC iPlayer 22/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC News 08/11/2017 Due impartiality/bias 1 

Charlie Sloth (trailer) BBC Radio 1 27/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Dev and Cel Spellman BBC Radio 1 29/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC Radio 4 26/10/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC Radio 4 07/11/2017 Due accuracy 1 

Book of the Week BBC Radio 4 16/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Feedback BBC Radio 4 17/07/2017 Other 1 

The Now Show BBC Radio 4 03/11/2017 Generally accepted 
standards 

1 

Today BBC Radio 4 28/10/2017 Generally accepted 
standards 

1 

5 Live Drive BBC Radio 5 Live 31/07/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC Radio Lancashire 
News 

BBC Radio 
Lancashire 

26/10/2017 Due impartiality/bias 1 

Programming Various various Due impartiality/bias 1 

Programming Various various Other 1 



Issue 342 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
20 November 2017 

 

48 
 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 30 October and 12 
November 2017. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

Stage School E4 16 October 2017 

Journey to Al Aqsa 2017 NTV 25 September 2017 

News Beat with Paras Jahanzeb Samaa TV 18 August 2017 

Pehredaar Piya Ki Sony TV 22 July 2017 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

BBC London News BBC 1 9 March 2017 

 
For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy 
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

