
Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 351 
9 April 2018 

 

  



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

 

Contents 
Introduction           3 

           

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Steve Allen 
LBC 97.3FM, 28 December 2017, 04:00        5 
 
Gem at Breakfast 
Gem 106, 9 to 11 January 2018, 06:00        9 
 
In Breach/Not in Breach 
 
Today 
BBC Radio 4, 10 August 2017, 06:00        12 
 
Resolved 
 
Peston on Sunday  
ITV, 14 January 2018, 10:00         24 
 
Max Rushden (filling in for Jim White) 
Talksport, 8 January 2018, 12:00        27 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach/Resolved 
 
Provision of information: Diversity in Broadcasting  
Various licensees          32 
 

Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach         36 
 
Complaints assessed, not investigated        37 
 
Complaints outside of remit         47 
 
BBC First           49 
 
Investigations List          51
  



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

3 
 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom 
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television 
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, 
and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

4 
 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.  



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

5 
 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach  
 

Steve Allen 
LBC 97.3FM, 28 December 2017, 04:00 
 
 
Introduction  
 
Steve Allen presents the early weekday morning breakfast show between 04:00 and 07:00 on 
the speech based radio station LBC 97.3FM. The format of the programme is based on the 
presenter expressing his views on a range of topical issues and encouraging listeners to 
interact and express their opinions via text message and online. The licence for the service is 
held by LBC Radio Limited (“LBC Radio” or “the Licensee”).  
 
A listener complained that presenter Steve Allen made discriminatory comments about the 
traveller1 community during this programme.  
 
We noted that during the programme, the presenter, Mr Allen, made reference to a news 
story in which businesses in the village of Parkend, Gloucestershire, were instructed by police 
to close following violent disturbances from a group of visitors to a holiday village2. Mr Allen 
said the following:  
 

“’Brawling travellers shut down a holiday village’. Why do we have to start being nice to 
travellers? Every time I read a story in the newspaper its either thieving, robbing or 
brawling. And this one was terrible, all the businesses had to close and everything else. 
We had them moving in to a hospital car park a short while ago, it was all very odd. What 
is the matter with them? What is the matter with them?”  

 
We considered that this material raised potential issues under the following rule of the Code:  
 
Rule 2.3:  “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context…”. 
 
We therefore asked the Licensee for comments on how the programme complied with these  
rules.  
 
Response  
 
The Licensee stated that Steve Allen’ programme is “personality-led” and his “daily rundown 
of the news at the top of the show followed his usual theme of acerbic commentary”. It 
added that he was “typically even-handed in handing out criticism to those who featured”.  
 
LBC Radio said that Mr Allen had read the story in question which he had “believed at the 
time” to refer to individuals “from the travelling community”. As such, the Licensee stated 

                                                           
1 By virtue of the Equality Act 2010, Irish travellers and Gypsies are held to be distinct racial groups. 
 
2 https://www.gloucestershirelive.co.uk/news/gloucester-news/violent-disorder-tourist-attraction-

forced-975750  

https://www.gloucestershirelive.co.uk/news/gloucester-news/violent-disorder-tourist-attraction-forced-975750
https://www.gloucestershirelive.co.uk/news/gloucester-news/violent-disorder-tourist-attraction-forced-975750


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

6 
 

that Steve Allen had “wanted to make a genuine observation on the number of negative 
stories newspapers feature on the travelling community, and convey his anger at the 
individuals involved in this particular story”.  
 
The Licensee stated its belief that, in regards to offence, “listeners would have considered 
these comments in the context of Steve’s familiar style of fast-moving, continuous rhetoric 
that rarely dwells significantly on any subject”. It added that Mr Allen’s “criticism [is handed 
out to] many that feature” and as such “the audience would have an expectation of this 
approach and would have viewed the comments alongside the various critical statements 
made about other individuals”.  
 
The Licensee concluded by stating that it had “reviewed the clip with Steve as it appears that 
his comments could be construed as straying beyond criticism of the perpetrators of this 
particular criminal act”. It added that Steve Allen had agreed to “take much greater care in 
this area going forward”.  
 
Decision  
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20033, Section two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied to the content of television and radio services 
so as to provide adequate protection for members of the public from the inclusion of 
harmful or offensive material.  
 
In reaching a Decision in this case, Ofcom has taken account of the audience’s and the 
broadcaster’s right to freedom of expression set out in Article 10 of the European 
Convention on Human Rights. Ofcom must seek an appropriate balance between ensuring 
members of the public are adequately protected from material which may be considered 
offensive on one hand and the right to freedom of expression on the other. 
 
Under the Equality Act 2010, Ofcom must also have due regard to the need to eliminate 
unlawful discrimination, to advance equality of opportunity and to foster good relations 
between persons who share a relevant protected characteristic, such as race or religion, and 
persons who do not share it. 
 
Under Rule 2.3, broadcasters must ensure that potentially offensive material is justified by 
context. Context is assessed by reference to a range of factors including the editorial content 
of the programme, the service in which the material is broadcast, the time of broadcast and 
the likely expectation of the audience.  
 
As stated in our published Guidance4 on offensive language, Ofcom recognises that a 
substantial amount of radio output is devoted to the live reporting, discussion and analysis of 
news and current affairs issues. We recognise that there is a rich and welcome tradition of 
live, hard-hitting, speech-based current affairs content, featuring presenters (e.g. ‘shock 
jocks’) or other contributors, which may present challenging listening to some audience 
members. Consistent with the right to freedom of expression, Ofcom recognises the 
importance of broadcast content of this type, provided that any potential offence is justified 
by the context.  
 

                                                           
3 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319  
 
4 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/40541/offensive-language.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

7 
 

We first considered whether Steve Allen’s comments had the potential to cause offence. 
 
As stated in the Introduction above, Mr Allen was responding to a news story about violent 
disorder in a Gloucestershire town which, according to the Licensee, Mr Allen had “believed 
at the time” referred to members “from the travelling community”.  
 
As a result, Mr Allen went on to ask rhetorically:  
 

“Why do we have to start being nice to travellers? Every time I read a story in the 
newspaper its either thieving, robbing or brawling…what is the matter with them? What 
is the matter with them?”  

 
In Ofcom’s view, these remarks could be interpreted as offering a highly pejorative and 
generalised view about members of the traveller community, a protected racial group under 
the Equality Act 2010, and as such had the potential to cause offence to listeners. The likely 
level of offence in this case would have been increased by Mr Allen’s repeated and emphatic 
use of the rhetorical question “what is the matter with them?”. In our view, this would have 
served to reinforce Steve Allen’s attribution of a clearly negative stereotype of certain forms 
of anti-social and criminal behaviour (i.e. “thieving, robbing or brawling”) to all members of 
the travelling community.  
 
Ofcom then went on to consider whether the broadcast of these comments was justified by 
the context.  
 
Firstly, we considered the editorial context. During what LBC Radio described as his “daily 
rundown of the news”, Steve Allen referred to a news story about alleged criminal behaviour 
to which he took objection. Ofcom acknowledged that Mr Allen has an “acerbic” presenting 
style, which is well known by listeners to be opinionated and robust. We also took into 
account the Licensee’s arguments that Steve Allen is “typically even-handed in handing out 
criticism to those who featured” and listeners would have viewed Steve Allen’s comments 
about travellers “alongside the various critical statements made about other individuals”. We 
disagreed. In our view, the presenter’s references to the traveller community went further 
than Mr Allen’s purported “acerbic” presenting style which is sometimes critical of the 
behaviour of individuals, because of his generalised portrayal of the whole travelling 
community as engaging in “thieving, robbing or brawling”. 
 
Ofcom took into consideration the Licensee’s statement that Mr Allen had “believed at the 
time” that the subjects of the news story were “from the travelling community”. However, 
whatever the ethnic origin of the group of individuals referred to in the news story, we did 
not consider that an act of violent and anti-social behaviour could justify Steve Allen’s 
characterisation of all members of the traveller community in the highly negative manner 
voiced. Similarly, the presenter also sought to justify his negative portrayal of the traveller 
community by stating “Every time I read a story in the newspaper” he read of members of 
that community undertaking forms of anti-social and criminal behaviour. However, he 
provided no meaningful evidence to justify the generalised and highly negative view of the 
traveller community that he put forward. Accordingly, we considered that this had the 
potential to negatively stereotype a whole community, something which could cause offence 
to the community in question and listeners more widely.  
 
We also considered that Mr Allen did not return to this topic throughout the duration of the 
programme, and also did not voice any views from listeners on this topic. As such, listeners 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

8 
 

were not offered any opinions, from the presenter or otherwise, that might have provided 
counterbalance to the general view expressed by Mr Allen regarding the traveller 
community. Ofcom considered Steve Allen’s remarks could be construed as offering a 
pejorative view about a protected racial group without sufficient context, something which 
was likely to have exceeded audience expectations. 
 
Ofcom had regard to the right to freedom of expression of LBC Radio, Mr Allen and of the 
LBC audience, and balanced this carefully against our duty to provide adequate protection 
for members of the public from harmful and/or offensive material. Ofcom acknowledged 
that it was essential that broadcasters have the editorial freedom to debate topics of public 
interest and to be permitted to make provocative and offensive remarks. 
 
In reaching our decision, Ofcom took into account the Licensee’s statement that Steve 
Allen’s comments “could be construed as straying beyond criticism of the perpetrators of 
this particular criminal act”, and that LBC radio had also made Mr Allen aware of the 
complaint and that he had “agreed to take much greater care in this area going forward”. 
However, for all the reasons set out above, we did not consider that the inclusion of this 
offensive material was justified by the context and took the view that the Licensee failed to 
apply generally accepted standards. Our decision is therefore that this was a breach of Rule 
2.3. 
 
Breach of Rule 2.3 
 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

9 
 

In Breach 
 

Gem at Breakfast 
Gem 106, 9 to 11 January 2018, 06:00 
 
 
Introduction 
 
Gem 106 is a commercial radio station providing a talk and popular music service in the East 
Midlands. The licence for Gem 106 is held by Orion Media (East Midlands) Ltd (“Orion” or 
“the Licensee”). 
 
Four complainants alerted Ofcom to a competition broadcast during Gem 106’s breakfast 
show which they considered had been conducted unfairly. 
 
A competition round was broadcast each weekday, from 9 January 2018, and a winner was 
announced in the third round (on 11 January 2018). 
 
To enter the competition, listeners were invited each day to “text the word, ‘play’ to [short 
code]”, which was charged at a premium rate of £1.50 plus the entrant’s standard network 
rate. Listeners were also referred to Gem 106’s website for “details and online entry”, where 
they could find the competition’s terms and conditions and enter without charge. In each 
round, the lines were frozen after they had closed (at 08:30). An entrant was then picked at 
random and called by the presenters. If that entrant answered the call by saying, “Morning 
Jo and Sparky”, they won the competition. The prize started at £2,000 and, if the entrant 
failed to answer their call correctly, it was increased by £100 for the following day’s 
competition round. Entrants were carried forward to each round until the prize was 
awarded. 
 
During the first two rounds of the competition (on 9 and 10 January 2018), neither entrant 
called by the presenters answered their phone correctly. The prize therefore reached £2,200 
on 11 January, when, at 08:41, the presenters called a randomly selected entrant, who 
answered their phone by saying, “Good morning Jo and Sparky”. After seeking confirmation 
from the programme producer that this answer was acceptable, the presenters awarded the 
entrant the prize. 
 
Earlier in the broadcast on 11 January 2018, when describing to listeners how to enter the 
competition, the presenters had said: 
 
Jo: “…I saw Cat yesterday – Of course, she’s on when you’re driving home 

tonight – She was tweeting somebody who was saying, ‘Oh, can I say, “Good 
morning”?’” 

 
Sparky: “No…” 
 
Jo: “A bit like…Come on!” 
 
Sparky: “No. Morning…” 
 
Jo: “Like, you fit…” 
 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

10 
 

Sparky: “No. Morning, morning…’” 
 
Jo: “…only a few words you’ve got to remember: “Morning Jo and Sparky!” 
 
Further, the competition’s online terms and conditions stated: 
 

“To be confirmed as the winner of the day’s contest round the randomly chosen 
registered contestant must answer their phone by saying “Morning Jo & Sparky”. Any 
other words or phrases used will be counted as invalid and the prize forfeited”. 

 
We considered that the broadcast competition raised issues under the following rule of the 
Code: 
 
Rule 2.13: “Broadcast competitions … must be conducted fairly”. 
 
We asked the Licensee for its comments about how the broadcast competition complied 
with this rule. 
 
Response 
 
Orion said it had “stringent and extensive compliance procedures in place to ensure that all 
of [its] competitions are conducted fairly”, which included “a full legal compliance check 
prior to broadcast and regular compliance checks during broadcast”. It added that it also 
provided “extensive training for [its] presenters and producers around broadcasting codes 
and legal compliance”. 
 
The Licensee acknowledged that “when a competition is executed in a manner that deviates 
in any way from the terms and conditions … this can result in the competition being run 
unfairly". It added that, in this instance, it was “aware of this risk as soon as [it] realised [it] 
had deviated from the competition terms and conditions”. Orion said it had therefore 
“promptly held a briefing with the on-air production team to determine how … best [to] 
ensure that all listeners involved were treated as fairly as possible, adding that “in respect of 
the contestant that was announced as a winner on-air … it was fairest to honour the prize”. 
 
Orion acknowledged that neither entrant brought to air in the two previous rounds of the 
competition had been awarded the prize. Each had answered their calls wrongly, saying 
“Good morning” and “Hello...hello…”, respectively. The Licensee added that, “given how 
important fairness is to [it], [it had] contacted [all] entrants [who] had entered up to the time 
that the 11th January winner was awarded the prize, and offered them the option of a 
refund or free entry to a separate draw to win £2,200”. Orion explained that “the latter 
option was included to ensure that those who entered online were not disadvantaged”, 
adding that 5,439 listeners had entered by text, and 3,007 listeners had entered online. The 
Licensee said it believed it had “achieved the fairest possible outcome in these 
circumstances”, noting that listeners had not been financially disadvantaged. 
 
The Licensee said that “Gem conducts numerous competitions on air every year, on a weekly 
basis, and has an unblemished track record in executing these types of competitions fairly 
and effectively”. It added that this competition “deviated from its terms and conditions due 
to human error but [Orion had] taken immediate and swift remedial action as a result, both 
ensuring that listeners were compensated for the error and improving training and 
compliance knowledge with [its] presenters and producers”. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

11 
 

 
Preliminary View 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied to provide adequate protection for members 
of the public from the inclusion of harmful and/or offensive material. 
 
This is reflected in, among other things, Rule 2.13, which requires that broadcast 
competitions are conducted fairly. 
 
In this instance, the presenters made clear to listeners during the third round of the 
competition that, to win the prize, the required response to their phone call was, “Morning 
Jo and Sparky”, and that answering with the response, “Good morning Jo and Sparky” was 
unacceptable. Further, the terms and conditions of the competition, to which listeners were 
referred, clarified this. Nevertheless, the prize was ultimately awarded in the third round of 
the competition to an entrant who had responded to the presenters’ call incorrectly, when 
they said: 
 

“Good morning Jo and Sparky”. 
 
We took into account both the action taken by Orion to ensure entrants had not been 
disadvantaged by the “human error” that occurred and the Licensee’s belief that such action 
had “achieved the fairest possible outcome in these circumstances”. However, the prize was 
awarded to an entrant contrary both to the competition’s terms and conditions, and to 
comments made by the presenters in the programme. Further, the competition had ended 
earlier than it should. 
 
Ofcom accepted that all competition entrants were compensated fully, by entry into a draw 
for a further prize of £2,200 or, for text entrants, an optional refund of costs incurred. 
Nevertheless, had the competition continued, there would have been at least one further 
round, when the prize of £2,200 would have been carried over and increased by £100. As the 
broadcast competition was ended early, all Gem 106 listeners, including those who had 
already entered and would have been carried forward from its third round, were prevented 
from the opportunity to participate in its fourth round, and possibly further rounds, when 
they would have been able to compete for a chance to win at least £2,300. 
 
Ofcom therefore considered the broadcast competition was not conducted fairly, in breach 
of Rule 2.13 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.13 
 
 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

12 
 

In Breach/Not in Breach 
 

Today 
BBC Radio 4, 10 August 2017, 06:00 
 
 
Introduction  
 
Radio 4 is the BBC’s national news, current affairs and factual radio network. Today is Radio 
4’s early morning news and current affairs programme, which is broadcast six days a week. 
 
Ofcom received two complaints about aspects of the content broadcast in an edition of the 
Today programme on 10 August 2017. Both complainants had previously raised their 
concerns with the BBC in accordance with Ofcom’s published procedures1. The BBC had 
partially upheld the complaints at the final stage of its own complaints process and published 
a finding2. However, the complainants were not satisfied with the BBC’s response and 
brought their complaints to Ofcom. 
 
The complainants objected to the handling of an interview in the programme with Lord 
Lawson, former Chancellor of the Exchequer and head of the Global Warming Policy 
Foundation3. The complainants said Lord Lawson was not sufficiently challenged on his views 
about the science and economics of climate change.  
 
One complainant disputed the BBC’s reasoning for inviting Lord Lawson onto the 
programme. They also objected to the BBC’s conclusion, in its response to the complaint, 
that some of the statements he made on the science of climate change were “at the least 
contestable”, when the complainant viewed them as “lies”.  
 
The second complainant provided evidence to dispute four of the specific statements Lord 
Lawson made: two on the science of climate change and two on the economics of the 
government’s energy policy.  
 
This programme featured a series of discussions about climate change. This was prompted 
by the release of a new film presented and produced by former US Vice-President Al Gore, 
“An Inconvenient Sequel”, which was due to premiere in London that night. The film was a 
follow-up to a previous film, “An Inconvenient Truth”, which was released in 2006. Today 
featured five interviews on the subject of climate change as well as references in news 
bulletins and headlines throughout the three-hour broadcast. Each of the five discussions 
was led by the same presenter, Justin Webb. They consisted of interviews with:  

                                                           
1 Ofcom’s Procedures for investigating breaches of content standards on BBC Broadcasting services 
and BBC ODPS, available at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-
breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-
services.pdf  
 
2 This is available at http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/  
 
3 The Global Warming Policy Foundation is an all-party think tank and registered charity which its 
website describes as being “open-minded on the contested science of global warming [but] deeply 
concerned about the costs and other implications of many of the policies currently being advocated”. 
More information is available at https://www.thegwpf.org/who-we-are/.  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
https://www.thegwpf.org/who-we-are/


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

13 
 

 

• Abigail Herron, Head of Responsible Investors and Engagement at Aviva Investors, talking 
about green investment;  
 

• Roger Harrabin, the BBC’s Environment Analyst, talking about the forthcoming film 
premiere;  
 

• Former US Vice-President Al Gore about his film;  
 

• Fisher Stephens, Director and Producer of “Before the Flood”, another film on climate 
change; and 
 

• Lord Lawson, talking about the economics of renewable energies, the film premiere and 
related matters. 

 
The section featuring Lord Lawson began at 08:33. During the interview, the presenter asked 
him a series of questions regarding his views on Mr Gore’s opinions on climate change and 
the economics of renewable energies, which were central to Mr Gore’s new film.  
 
The interview ran as follows: 
 
Presenter:   “We heard earlier in the programme from Al Gore, who’s in Britain plugging 

his latest climate change films. And one of the points he makes, in that film, 
and made to us, is that the economics of climate change are changing. Never 
mind how convinced you are about the need for altered behaviour and 
reductions in emissions of greenhouse gases, actually it just makes sense to 
be on the front edge of solar power, he was claiming in particular. Lord 
Lawson is on the line, Conservative former Chancellor of course, and chair of 
the Global Warming Policy Foundation. Lord Lawson, good morning”. 

 
Lord Lawson:  “Good morning”.  
 
Presenter: “What do you make of that point? That people like you, who have been 

saying the costs are too great, are now on the back foot, because the costs of 
doing what Al Gore wants us to do are fast reducing?” 

 
Lord Lawson: “Well, look, the point is not just the costs, although we do have in this 

country, in England, one of the highest energy costs in the world, which is 
very hard on the poor and hard on business and industry. Which is because of 
our absurd climate-driven energy policy. The energy, the renewable energy, 
so-called, is heavily subsidised, and if they say it’s economic, well, then let’s 
get rid of the subsidies!” 

 
Presenter: “The point Al Gore makes is that we subsidise all energy, including fossil fuel 

energy”. 
 
Lord Lawson:  “No we don’t. That’s not true. We tax fossil fuel energy. Anyway, we 

subsidise renewable energy. But the main point is that the conventional 
energy is reliable and cheaper, and that is important. And what is the reason 
for, Al Gore, I listened to the interview you had with him, and he was talking 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

14 
 

complete nonsense. I’m not surprised that his new film has bombed 
completely, it’s been a complete fiasco at the American box office”.  

 
Presenter: “Which bit? Which bit of it was nonsense?” 
 
Lord Lawson: “For example, for example he said that there has been a growing, increase 

which is continuing, in extreme weather events. There hasn’t been. All the 
experts say there hasn’t been. The IPCC, the Inter-Governmental Panel on 
Climate Change, which is the sort of voice of the consensus, concedes that 
there has been no increase in extreme weather events. Extreme weather 
events have always happened. They come and go. And some kinds of 
extreme weather events, there’s a particular time increase, whereas others, 
like tropical storms, diminish”. 

 
Presenter: “Yeah, he was interesting on that because I challenged him on that and he 

said no, actually, the thinking now among scientists who look at this, and he 
uses the phrase in the film ‘join the dots’, that actually, when we look at, I 
dunno, Hurricane Sandy, when we look at the terrible hurricane that there 
was in the Philippines, when we look at other individual world events, we are 
simply kidding ourselves if we don’t join them together and say what is 
causing it”.  

 
Lord Lawson: “No, it’s not happening! The reputable scientists, reputable experts like 

Professor Pielke, and as I said the IPCC, have confirmed that there has been 
no increase in extreme weather events. And as for the temperature itself, it is 
striking that he made his previous film ten years ago. And, according again to 
the official figures, during this past ten years, if anything, mean global 
temperature, average world temperature, has slightly declined”. 

 
Presenter: “Well, which is an argument on both sides. I just want to stick on his general 

advice and in a sense get back to this point about the economics of it. He 
makes a particular point about solar power and he talks in the film about 
battery technology – the ability, our ability. And he goes to a conservative 
Republican in a place in Georgia, I think it is, in the United States. And the 
conservative Republican says, well why wouldn’t we do this? If it’s becoming 
cheaper, if we’re not putting stuff into the atmosphere that probably isn’t 
good for it, why not do it?” 

 
Lord Lawson: “Look, two things. First of all of course, Al Gore has a substantial commercial 

interest in renewable energy. But secondly, the, if it is fully economic, why on 
earth do we subsidise it and support it by all sorts of government policies? 
Which are driving up the costs of energy, particularly in the United 
Kingdom!” 

 
Presenter: “You going to go and see the film?” 
 
Lord Lawson: “Er, I don’t think so. I’ve heard what Al Gore has to say and it’s the same old 

claptrap. People often fail to change, and he certainly hasn’t changed. He’s 
like the man who goes around saying the end of the world is nigh on a big 
placard! To begin with you might be a little bit scared, but after ten years of 
him doing that and the end of the world isn’t nigh, then you think, well 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

15 
 

maybe we should forget that and concentrate on real problems. Like North 
Korea, which you’ve been talking about, like world poverty, like disease, and 
all these other issues which we should be devoting our attention to. And 
international terrorism, Islamic fundamentalism. These are real problems. 
The world is not short of problems. And to devote resources and energy to 
non-problems is really ridiculous”.  

 
Presenter: “Lord Lawson, thank you”. 
 
Ofcom considered that the material raised potential issues under the following rules of the 
Code: 
 
Rule 5.1 “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and 

presented with due impartiality”. 
 
Rule 5.2 “Significant mistakes in news should normally be acknowledged and 

corrected on air quickly…. Corrections should be appropriately scheduled…”. 
 
Ofcom requested comments from the BBC on how the programme had complied with these 
rules. 
 
Ofcom also asked the BBC what consideration it had given to a previous complaint upheld by 
the BBC about a similar appearance by Lord Lawson on the Today programme on 13 
February 20144. On that occasion, the programme had interviewed Lord Lawson alongside 
Sir Brian Hoskins, Professor of Meteorology at Reading University and Director of the 
Grantham Institute for Climate Change at Imperial College London. In its investigation into 
that complaint, the BBC had found that the handling of that item had given the impression 
that Lord Lawson’s views on the science of climate change stood on the same footing as 
those of Professor Hoskins. The BBC had also found that introducing Lord Lawson in that 
programme as “the founding chairman of the Global Warming Policy Foundation which is an 
all-party think tank” had not made sufficiently clear that he represented a minority 
viewpoint on the science of climate change. 
 
Response  
 
The BBC emphasised that it was committed to achieving due impartiality and due accuracy in 
all its news and current affairs programmes. However, it acknowledged that there are 
occasions when it fails to meet the standards set out in its own Editorial Guidelines and, as a 
result, may also fail to comply with the Ofcom Broadcasting Code5. The BBC said it had 
publicly acknowledged there were aspects of the coverage during the programme on 10 
August 2017 which did not meet those standards. It had already taken action to address this 

                                                           
4 The details of the previously upheld complaint are available on the BBC website at 
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/today13022014  
 
5 The BBC’s Editorial Complaints Procedure (contained within the BBC Complaints Framework, 
available at 
https://ssl.bbc.co.uk/complaints/forms/assets/complaintsnew/resources/BBC_Complaints_Framewor
k.pdf) explains that the BBC assesses complaints to determine whether a particular item broadcast or 
published on the BBC’s services has fallen below the standards expressed in the BBC’s Editorial 
Guidelines, available at http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/.  

 

http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/today13022014
https://ssl.bbc.co.uk/complaints/forms/assets/complaintsnew/resources/BBC_Complaints_Framework.pdf
https://ssl.bbc.co.uk/complaints/forms/assets/complaintsnew/resources/BBC_Complaints_Framework.pdf
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

16 
 

lapse in standards which, it argued, were adequate, appropriate and proportionate in the 
circumstances. In summary the BBC said it had:  

 

• published a report on the BBC News website on 10 August 2017 which highlighted 
criticisms of the interview with Lord Lawson and identified the inaccuracy of certain 
aspects of his contribution6;  
 

• examined some of the more contentious claims made by Mr Gore and Lord Lawson in an 
item on the Today programme the following day (11 August 2017), and highlighted 
inaccurate comments made by Lord Lawson;  
 

• published a response to complaints on the BBC Complaints website7;  
 

• incorporated contributions from several complainants in the edition of Radio 4’s 
Feedback programme8 broadcast on 20 August 2017, including a statement from the 
programme;  
 

• followed the established process9 for responding to individual complainants who raised 
concerns about the programme and upheld aspects of the complaints; 
 

• published a summary of the finding on the BBC Complaints website, including a note of 
the action taken as a result (thus ensuring the breach of editorial standards was 
acknowledged as a matter of public record); and 
 

• reported its upheld finding to the BBC News Group Board and to the Editorial Standards 
and Complaints Committee so that it could be passed down to individual departments 
and programmes. 

 
The BBC said there is general agreement that scientific evidence shows global climate is 
changing, and the change is predominantly man-made. Therefore, it seeks to give “due 
weight” to the range of views and perspectives on this aspect of the debate. Programme-
makers must make a distinction between well-established fact and opinion in science 
coverage and ensure the distinction is clear to the audience. The BBC emphasised it does not 
exclude minority views from its content but aims to ensure such sceptical opinions are not 
treated as if they are on an equal footing with the scientific consensus. 
 
The BBC argued that while the science on anthropogenic climate change is largely settled, 
the policy implications of global warming remain a legitimate part of the news agenda. The 
BBC said the coverage of climate change on 10 August 2017 was prompted by the release of 
Mr Gore’s film. He was interviewed live on the programme and spoke about various aspects 
of climate change, including the frequency of extreme weather events and the changing 

                                                           
6 “BBC Defends Lord Lawson climate change interview”, 10 August 2017, available at 
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-40889563. This report sets out evidence which refutes some 
of the statements made by Lord Lawson in the interview. 
 
7 Available at http://www.bbc.co.uk/complaints/complaint/lordlawsontodayclimatechange  
 
8 Feedback is a regular programme on Radio 4 which features comments, queries, criticisms and 
congratulations regarding BBC content. 
 
9 See footnote 5 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-40889563
http://www.bbc.co.uk/complaints/complaint/lordlawsontodayclimatechange


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

17 
 

economics of renewable energy. On that topic, Mr Gore had asserted that the cost of 
generating electricity from renewable sources has declined significantly and there is a strong 
economic argument for using renewable sources of energy, regardless of the benefit this will 
have in tackling the effects of climate change.  
 
The BBC said the economic argument for using renewable sources of energy forms part of 
the wider debate about what governments can or should do to tackle the effects of climate 
change. The programme-makers therefore sought to ensure the programme achieved due 
impartiality by giving appropriate weight to other perspectives. The programme invited Lord 
Lawson to contribute to the programme on this specific issue, with the intention that he 
would provide an alternative policy and economics perspective to the one offered by Mr 
Gore. The BBC pointed out that Lord Lawson has argued publicly that the UK should stop 
trying to decarbonise the economy because it would have little effect on the total global 
emissions and put the UK at an economic disadvantage to the rest of the world.10 The BBC 
explained Lord Lawson was specifically invited onto the programme on 10 August 2017 to 
discuss this aspect of the policy of climate change and not the science of the subject. It said 
this demonstrated the programme’s awareness of the requirement for due impartiality on 
the policy implications of global warming. It rejected any suggestion Lord Lawson should not, 
on principle, have been invited to contribute to a programme, explaining he represents a 
point of view on the economics of climate change which is broadly shared by the current US 
administration.  
 
The BBC said it believed the basis for Lord Lawson’s contribution was made clear to listeners 
in the programme on 10 August 2017, as follows: 
 
Presenter: “We heard earlier in the programme from Al Gore, who’s in Britain plugging 

his latest climate change films. One of the points he makes, in that film, and 
made to us, is that the economics of climate change are changing. Never 
mind how convinced you are about the need for altered behaviour and 
reductions in emissions of greenhouse gases, actually it just makes sense to 
be on the front edge of solar power, he was claiming in particular. Lord 
Lawson is on the line, Conservative former chancellor of course, and chair of 
the Global Warming Policy Foundation. Lord Lawson, good morning”. 

 
Lord Lawson: “Good morning”. 
 
Presenter: “What do you make of that point? That people like you, who have been 

saying the costs are too great, are now on the back foot, because the costs of 
doing what Al Gore wants us to do are fast reducing”. 

 
The BBC also referred Ofcom to specific statements made by Lord Lawson in the programme 
on 10 August 2017. One complainant had raised concerns regarding the accuracy and 
impartiality of two of Lord Lawson’s statements on the economics of climate change, which 
were: 

 

• “we do have in this country, in England, one of the highest energy costs in the world”; 
and 
 

                                                           
10 The BBC provided source material for this. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

18 
 

• [in response to the presenter’s comment, “The point Al Gore makes is that we subsidise 
all energy, including fossil fuel energy”] “No we don’t. That’s not true. We tax fossil fuel 
energy. Anyway, we subsidise renewable energy”. 

 
In response to those concerns, the BBC emphasised that any judgement on due accuracy 
must be made in light of the particular context. It argued that “[d]ue accuracy can be 
achieved by considering relevant opinion as well as incontrovertible facts”. In this case, it 
submitted the audience would have understood Lord Lawson to be offering an opinion 
contrary to Mr Gore’s, “making the most of such evidence as he could marshal in support of 
it, much as Mr Gore had done during his interview”.  
 
The BBC acknowledged data submitted by the complainant which the complainant said 
demonstrated the inaccuracy of the statements11. However, the BBC used different data sets 
provided by the same source12 to demonstrate that Lord Lawson’s arguments regarding 
energy costs were “an arguable position, involving matters of judgement and the relative 
weight to be assigned to the various metrics”.  
 
On the matter of energy subsidies and taxation, the BBC argued that the body of information 
was “even more complex and susceptible to interpretation (particularly in relation to what 
counts as subsidy)”. It submitted that, in any event, this issue was addressed in the following 
day’s programme by Roger Harrabin, the BBC’s Environment Analyst, who concluded that, 
while Mr Gore had been correct in relation to the global position, Lord Lawson had been 
correct in relation to the position in the UK. 
 
In addition, the BBC argued that, even if Ofcom were to take a more stringent view on the 
accuracy of Lord Lawson’s comments, it would not follow that the presenter was at fault for 
not challenging them. It said which statements should be challenged by presenters when 
covering controversial issues is a matter for judgement. Suggesting due accuracy required a 
“forensic examination” of the premise of each competing viewpoint would represent a 
“disservice to audiences as well as a radical abridgement of broadcasters’ freedom of 
speech”. 
 
In relation to two statements on the science of climate change, the BBC informed Ofcom it 
had stated, in its own published upheld complaints findings, that these “were, at the least, 
contestable and should have been challenged”13. These statements were: 

 

• that “all the experts say there hasn’t been” an increase in extreme weather events and 
that the Independent Panel on Climate Change “concedes” this fact; and 
 

                                                           
11 https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-domestic-energy-prices  
 
12 The BBC concluded that “The Government statistics show UK energy prices relative to IEA, G7 and 
EU countries vary depending on whether the comparison is with electricity or gas, domestic or 
industrial, and whether the cost includes or excludes taxes” on the basis of tables at 
https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-domestic-energy-prices and 
https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-industrial-energy-prices  
 
13 The BBC later changed this statement in January 2018 to read “were wrong (as the Global Warming 
Policy Foundation subsequently acknowledged) and should have been challenged”. 

 

https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-domestic-energy-prices
https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-domestic-energy-prices
https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/international-industrial-energy-prices


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

19 
 

• that, according to the official figures, “during this past 10 years… average world 
temperature has slightly declined”. 

 
The BBC said it could not control the accuracy of comments made by interviewees but 
emphasised that it has publicly acknowledged some of Lord Lawson’s statements went 
beyond the intended scope of the interview and he was allowed to make inaccurate 
assertions which should have been challenged. Therefore the BBC had upheld this aspect of 
the complaints. 
 
Regarding the scheduling of the follow-up item on the programme on 11 August 201714, the 
BBC explained that the running orders for a news programme such as Today are determined 
by a number of factors including the news stories of the day, the mix of stories in any 
particular section of the programme and the availability of guests. The programme-makers 
chose to schedule the follow up item at 06:50 because this guaranteed enough time to allow 
a full discussion of the issues. The BBC explained that items scheduled between 06:30 and 
07:00 on Today are less likely to be dropped or truncated because of breaking news or 
reaction to news events. The BBC said the programme-makers also took into account the fact 
that the follow-up item was intended to analyse a range of issues and assertions broadcast 
the previous day, including some raised in the interview with Mr Gore which had taken place 
at 07:09.  
 
The BBC also told Ofcom it had given consideration to a previous complaint upheld by the 
BBC regarding a similar appearance by Lord Lawson on the Today programme on 13 February 
2014. It explained that the primary concern of the 2014 finding had centred on Lord Lawson 
having been in discussion with an eminent climate scientist, which gave listeners the 
impression of parity between their views. The BBC argued no such issue arose from the 10 
August 2017 item where the programme-makers had chosen not to engage Lord Lawson in 
discussion with a scientist.  
 
The BBC added that the 2014 finding had been reported to its senior management, in the 
expectation that it would be passed down to editors and programme teams as appropriate. 
The BBC confirmed that the August 2017 Today programme team was aware of the 2014 
decision and had taken steps to ensure the focus of the interview with Lord Lawson was on 
the economics of renewable energy and not a discussion about the scientific evidence for 
anthropogenic climate change.  
 
In conclusion, the BBC accepted the programme on 10 August 2017 should have made it 
sufficiently clear Lord Lawson represented a minority view on the science of climate change, 
so the audience could judge his contribution accordingly. The BBC said it was a matter of 
regret that this did not happen but the error was the result of an oversight, rather than a 
failure to take due account of the previous BBC finding of 2014 in the preparation of the 
item. 
 
Ofcom’s Preliminary View  
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that there had been a breach of Rule 5.1 but 
no breach of Rule 5.2. The BBC was given the opportunity to make representations on the 
Preliminary View and confirmed to Ofcom that it had no comments to make. 

                                                           
14 The interview with Lord Lawson on the programme on 10 August 2017 was broadcast just after 
08:30. The follow-up discussion between Roger Harrabin and Peter Stott on the programme on 11 
August 2017 was broadcast at 06:50. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

20 
 

 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 2003, Section Five of the Code requires 
that accuracy and impartiality requirements are met. 
 
Ofcom takes account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of expression 
set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must seek to 
balance broadcasters’ freedom to discuss any controversial subject or point of view in their 
programming and compliance with Section Five. 
 
Rule 5.1 requires that “news, in whatever form, must be reported with due accuracy and 
presented with due impartiality”. Rule 5.2 states that “significant mistakes in news should 
normally be acknowledged and corrected on air quickly … corrections should be 
appropriately scheduled”.  
 
Section Five makes clear that “due” means adequate or appropriate to the subject and 
nature of the programme. The approach may vary according to the nature of the subject, the 
type of programme and channel, the likely expectation of the audience as to content, and 
the extent to which the content and approach is signalled to the audience. Context, as 
defined in Section Two of the Code, is important. Ofcom’s published Guidance to Rule 5.1 
explains that, for example, where a matter is of particular public interest, the requirement to 
present that matter with due accuracy will be correspondingly higher. The rule is primarily 
intended to ensure that listeners can trust news broadcasters to report the facts of events, 
and the background to them, with appropriate accuracy. It goes to the heart of the 
relationship of trust between a news broadcaster and its audience. 
 
Rule 5.1 
 
Ofcom was mindful of the context in which the interview with Lord Lawson was broadcast in 
this edition of the Today programme. It featured as part of a series of interviews on the 
programme which centred on the debate surrounding climate change ahead of the London 
premiere of “An Inconvenient Sequel”. The film was a highly-anticipated follow-up to a 
previous film, “An Inconvenient Truth”, which had won the Academy Award for Best 
Documentary Feature in 2006. Its presenter and producer, Mr Gore, had also jointly won the 
Nobel Peace Prize in 2007 for his efforts to bring international focus to the topic of global 
warming. The release of the second film in August 2017 came two months after President 
Donald Trump announced that the U.S. would cease all participation in the 2015 Paris 
Agreement on climate change mitigation15, which was a matter of international political 
concern16. Ofcom was also aware that the 2017 film slightly differed in its editorial focus 
from the first film. In the second, more attention was given to the falling costs of renewable 
energies and how that might affect international climate change policies.  
 

                                                           
15 The announcement was contained in President Trump’s speech of 1 June 2017 on this issue, 
available at https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-paris-
climate-accord/  
 
16 See http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/08/theresa-may-dismayed-donald-trumps-
decision-pull-paris-climate/ and 
http://edition.cnn.com/2017/07/08/europe/g20-merkel-trump-communique/index.html. 

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-paris-climate-accord/
https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-paris-climate-accord/
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/08/theresa-may-dismayed-donald-trumps-decision-pull-paris-climate/
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/08/theresa-may-dismayed-donald-trumps-decision-pull-paris-climate/
http://edition.cnn.com/2017/07/08/europe/g20-merkel-trump-communique/index.html


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

21 
 

In this context, we considered there was clear editorial justification for the topic of climate 
change to be covered in the Today programme on 10 August 2017 and for the programme to 
pay particular attention to the economics of the topic. However, in doing so the BBC needed 
to ensure that the topic was reported with due accuracy and due impartiality.  
 
Ofcom first investigated the two statements on the economics of climate change (that “we 
do have in this country, in England, one of the highest energy costs in the world” and that 
“we don’t [subsidise all energy]. That’s not true. We tax fossil fuel energy. Anyway, we 
subsidise renewable energy”). We paid close attention to the data sets on energy prices 
provided by both the complainant and the BBC. Ofcom acknowledged the BBC’s argument 
that Lord Lawson’s statements represented an arguable position and took into account that 
the presenter had put Mr Gore’s opposing position to Lord Lawson. We were also mindful of 
the BBC’s argument that an examination of Lord Lawson’s statement on energy subsidies and 
tax had been included in the programme the following day. We listened to that programme 
and gave careful consideration to the BBC Environment Analyst’s conclusion that while Mr 
Gore had been correct on the global position, Lord Lawson had been correct on the position 
in the UK. We therefore concluded that these specific statements were duly accurate. 
 
We had greater concerns about Lord Lawson’s comments on the science of climate change. 
He said:  

 

• “all the experts say there hasn’t been” an increase in extreme weather events and that 
the IPCC “concedes” this fact; and 
 

• according to the official figures, “during this past 10 years… average world temperature 
has slightly declined”. 

 
Neither statement was correct, or sufficiently challenged during the interview or 
subsequently during the programme. 

 
Ofcom took into account the BBC’s explanation for why Lord Lawson was invited on to the 
programme on 10 August 2017. The broadcaster does not exclude minority views from its 
content but aims to ensure such minority and sceptical opinions are not treated as if they are 
on an equal footing with the scientific consensus. We were also mindful of the programme’s 
intended focus of the interview with Lord Lawson, which was the economics of renewable 
energies. Ofcom is clear that the editorial agenda of a programme, and its selection of 
contributors, is a matter for the broadcaster.  
 
Ofcom also took into consideration that the BBC had partially upheld the complaints about 
the 10 August 2017 programme as breaches of the BBC’s own Editorial Guidelines and 
apologised to the complainants. The BBC had taken a number of actions to address the 
breaches, as outlined in its response to Ofcom above.  
 
However, Ofcom’s most significant concern was that the BBC had identified a second breach 
of standards in an item involving the same contributor, discussing the same topic in the same 
programme as had occurred in 2014. These similarities to the previous BBC finding were a 
key factor in our decision to investigate this case, following the BBC’s decision to partially 
uphold the recent complaints as breaches of the BBC’s Editorial Guidelines. The BBC outlined 
to Ofcom its view on why the two breaches were substantively different. It argued that the 
primary concern of the 2014 finding had been with the impression of parity between the 
views of Lord Lawson and a leading climate scientist, whereas in the item on 10 August 2017 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

22 
 

the programme-makers had chosen not to engage Lord Lawson in discussion with a scientist. 
However, crucial to our consideration in this case was that both programmes included 
introductions to Lord Lawson which lacked clarity about the minority position of his views on 
the science of climate change. 
 
In our view, in introducing Lord Lawson at the start of the interview on 10 August 2017, the 
programme did not clearly signal to listeners that his view on the science of climate change 
ran counter to the weight of scientific opinion in this field. This omission meant listeners 
were not given the full facts about Lord Lawson’s stance on climate change. This was 
significant as his contribution appeared in the context of wide-ranging discussions on climate 
change throughout the programme. 
 
The BBC gave Ofcom assurances about the consideration it had given to the 2014 finding and 
argued that the 2017 programming team had been aware of its relevance. However, in our 
view, not enough importance had been placed on the possibility that a repeat of the 2014 
breach might occur. We acknowledge an editorial decision was taken not to interview Lord 
Lawson alongside a scientist, and the efforts made in the planning of the 10 August 2017 
interview to tightly focus the discussion on the economics of climate change. However, given 
Lord Lawson’s well known sceptical stance on the broader science of climate change, and the 
fact these issues were addressed in earlier interviews on the programme, the editorial team 
could have reasonably anticipated there was a risk that Lord Lawson might raise these 
arguments. In our view, the BBC should have planned for that eventuality and the presenter 
should have been prepared to provide challenge and context to Lord Lawson’s views as 
appropriate. The BBC’s failure to do this led to significant inaccuracies being broadcast in the 
interview with Lord Lawson in the programme on 10 August 2017. Critically, these 
inaccuracies were allowed to stand without challenge or clarification during that broadcast.  
 
For the reasons set out above, Ofcom concluded that the programme was not duly accurate 
in relation to the coverage of the statements made by Lord Lawson on the science of climate 
change and was in breach of Rule 5.1. 
 
Rule 5.2 
 
Ofcom acknowledged the actions taken by the programme team (outlined above) once 
doubts around the due accuracy of some of the statements made by Lord Lawson during the 
interview arose. These included examining some of the more contentious claims and 
inaccurate comments in an item on the programme the following day.  
 
The follow-up item was broadcast at 06:50 on 11 August 2017, whereas the original 
interview with Lord Lawson was broadcast just after 08:30 the previous day. The BBC told 
Ofcom the item on 11 August 2017 was scheduled to allow enough time for a full discussion 
of the issues raised by both the Lord Lawson interview and the discussion with Mr Gore 
which had taken place at 07:09 the previous day. 
 
Ofcom considered the difference in scheduling between the interview with Lord Lawson on 
10 August 2017 and the item the following day was not ideal. The regular audience for a 
programme such as Today is likely to listen to brief sections of the broadcast at similar times 
each day. A difference in transmission times inevitably carried a risk that listeners who had 
heard the Lord Lawson interview would not necessarily have heard the item the following 
day. In our view, it would have been helpful if the BBC had scheduled the follow-up item as 
close as possible to the time of the original broadcast.  



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

23 
 

 
Nevertheless, we acknowledged that the BBC had already made attempts to address the 
issues on other platforms, such as the BBC News website. We also accepted the BBC’s 
argument that it had intended the follow-up discussion on 11 August 2017 to address a 
range of issues and assertions broadcast the previous day, including points made in the 
interview with Al Gore which had been broadcast earlier, at 07:09.  
 
Therefore, Ofcom concluded that the BBC did not breach Rule 5.2. 
 
Breach of Rule 5.1 
Not in Breach of Rule 5.2 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

24 
 

Resolved 
 

Peston on Sunday  
ITV, 14 January 2018, 10:00 
 
 
Introduction  
 
Peston on Sunday is a weekly political programme presented by Robert Peston and broadcast 
on Sunday mornings. It is complied by ITV Broadcasting Limited (“ITV” or “the Licensee”). 
 
During an interview with actor Miriam Margolyes, in which Robert Peston asked for her 
views on the #Me Too campaign1, Ms Margolyes recounted an experience with the actor 
Warren Beatty, in his trailer on the set of the film “Reds”, when she was auditioning for a 
part in the film.  
 
At 10:51 she said:  
 
Miriam: “I’m going to use a bad word now. Can I use that in the morning on a 

Sunday?”.  
 
Robert:  “Yes, yes, it’s you”. 
 
Miriam: “…So I knocked at the door – in the lunch hour – and he said 'come in', 

opened the door, he looked me up, down, up, and said, 'do you fuck?’”  
 
Robert:  “[Gasps, pauses briefly and laughs]…apparently we can’t say that, I’ve just 

been told, anyway you’ve said it, we know what you’ve said, anyway”. 
[gesticulates to Miriam to continue her anecdote]. 

 
Miriam: “Oh well there you go, and I said, 'yes, but not you’. And he said, 'why is 

that?' and I said, 'because I'm a lesbian' and he said, 'can I watch?' and I said, 
'now pull yourself together and get on with the interview…’”. 

 
Robert: “…Striking, and you have just got me sacked but, there we go…” 
 
Miriam: “…I didn’t mean to do that”.  
 
Robert: “…which is a public service”. 
 
At 10:54 Robert Peston said: 
 
Robert: “Unfortunately, we are almost out of time. I have got to apologise for – it’s 

my fault that – that word was said. I’m awfully sorry. But, anyway, my thanks 
to Jeremy, Miriam, Andrew and Sarah…”. 

 
Ofcom considered this material raised issues under the following rule of the Code:  
 

                                                           
1 #Me Too is the social media campaign set up to highlight widespread sexual harassment in the 
workplace following the allegations about film producer Harvey Weinstein. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

25 
 

Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast before the 
watershed…”.  

 
We therefore asked ITV how the content complied with this rule.  
 
Response 
 
ITV sincerely apologised for this instance of offensive language. It said it had taken steps to 
mitigate the risk of offensive language being used in the programme. Miriam Margolyes had 
been briefed, before her appearance on the programme, that it was a live broadcast. The 
production team also had briefed her on the segment she was due to appear in and the 
areas of questioning expected. The Licensee said that during this briefing, Ms Margolyes did 
not mention her anecdote regarding Warren Beatty or her intention to use any offensive 
language. ITV said that: “The production team therefore did not foresee any significant risks 
relating to her appearance” in the programme. 
 
ITV said that during the interview, Miriam Margolyes asked Robert Peston whether she could 
“use a bad word” and he replied that she could. It added that: “Given Ms Margolyes was 
aware it was a live programme being broadcast on Sunday morning, [Mr Peston] did not 
think that the word she intended to use would be…“fuck”. The Licensee further added that 
Robert Peston and the other guests “were clearly taken aback when that word was used”. 
 
ITV argued that the use of the most offensive language would have been mitigated by the 
fact that Robert Peston apologised shortly after the interview and “accepted that he was to 
blame for its use”. It added that Mr Peston’s “immediate reaction and comment that “we 
can’t say that” would also have helped to mitigate offence, and to avoid Miriam Margolyes 
repeating such language. The Licensee also noted that Ofcom appeared to have received 
only one complaint about this incident, which, in ITV’s view, indicated that the offence 
caused was “not widespread”. 
 
The Licensee said it had taken a number of further steps to avoid the language being 
repeated. The word was removed from the versions of the programme on: broadcast on 
ITV+1; repeated on ITV on Sunday night; and on the ITV Hub on-demand service.  
 
ITV added that the Peston on Sunday team had also enhanced its compliance processes. 
Guests would now be specifically briefed that the programme was broadcast both live and 
pre-watershed and that their language needed to be appropriate for the time of broadcast. 
Furthermore, should a guest express an intention to use bad language either before or 
during the programme, they would be told not to. 
 
On the basis of the above, ITV considered the matter resolved.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20032, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. 
 
 

                                                           
2 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

26 
 

 
Rule 1.14  
 
This rule states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed on television.  
 
The programme included one use of the word “fuck” broadcast before the watershed. 
Ofcom’s 2016 research3 on offensive language clearly indicates that the word “fuck” and 
variations of it, are considered by audiences to be amongst the most offensive language and 
should not be broadcast before the watershed.  
 
Robert Peston had been forewarned by Miriam Margolyes that she was intending to use “a 
bad word” because she asked him: “Can I use that in the morning on a Sunday?”. Ofcom 
accepted that Mr Peston was clearly unaware what the “bad word” would be and therefore 
he sanctioned his guest to use it without offering any note of caution first. After the word 
was used, he gasped, paused briefly, laughed and then said: “…apparently we can’t say that, 
I’ve just been told...anyway you’ve said it, we know what you’ve said, anyway…” and then 
gesticulated for Ms Margolyes to continue her anecdote. 
 
We took into account that the word “fuck” was used in a live interview and that the 
production team had briefed Miriam Margolyes before going on-air and had reminded her 
that it was a live show. Robert Peston accepted responsibility and apologised for the 
language immediately after the interview and before the end of the programme. We also 
acknowledged the steps taken by the Licensee to ensure the most offensive language was 
removed from any repeats of the programme, and that it said it would improve its 
compliance in this area in future. 
 
In the circumstances, Ofcom considered that sufficient steps were taken to prevent, and to 
adequately mitigate, the use of the most offensive language during this live broadcast.  
 
Ofcom’s Decision therefore is that this matter be resolved. 
 
Resolved 
 

                                                           
3 On 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area – Attitudes to potentially 
offensive language and gestures on television and on radio – which is available at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

27 
 

Resolved 
 

Max Rushden (filling in for Jim White) 
Talksport, 8 January 2018, 12:00 
 
 
Introduction  
 
Talksport is a national radio station providing a 24-hour speech service that primarily 
features programming about sport as well as regular news bulletins. The licence for Talksport 
is held by Talksport Limited (“Talksport Ltd” or “the Licensee”).  
 
Jim White is a weekday radio programme broadcast on Talksport between 10:00 and 13:00. 
On this occasion the programme was presented by Max Rushden.  
 
Ofcom received a complaint about comments made by Max Rushden (“Max”) and co-
presenter Danny Murphy (“Danny”), which appeared to refer to the use of ‘date rape’ drugs. 
The listener considered the comments unacceptable, particularly because of the inferred 
reference to rape and sexual assault.  
 
The presenters made the following comments about Max’s previous relationships 
with women: 
 
Danny:  “…were you a babe magnet?” 
 
Max: “Not always, I’d say, a late bloomer...in that department…21 year old Max 

was a bit tubby, a bit spotty and a bit tubby”. 
 
Danny: “No, can’t say that next line”. 
 
Max: “What were you going to say?” 
 
Danny: “Can’t say it”. 
 
Max: “You can say it, we’re all friends here”. 
 
Danny: “No, I’ll get dumped”. 
 
Max: “You can say it in a break. Erm, the producer’s saying say it, and if it’s wrong 

he’ll press the dump button”. 
 
Danny: “I was going to say, were your– ”. 
 
Max: “See, there’s a way of saying it, without saying it”. 

 
Danny: “Was your, good times with the female population”.  
 
Max: “After I got on telly?” 
 
Danny: “No, was it, did it coincide with, erm, certain medication that became 

available?” [laughter could be heard].  



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

28 
 

Max: “What?” 
 
Danny: “The one that makes people forget where they are and who they’re with”. 
 
Max: “Oh, I see [laughter]. Right yeah, he has done that one”.  
 
The discussion moved on to football and the subject was not referred to again in the 
programme.  
 
We considered this raised potential issues under the following rule of the Code:  
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 

material which may cause offence is justified by the context (see meaning of 
"context" below). Such material may include, but is not limited to, offensive 
language, violence, sex, sexual violence, humiliation, distress, violation of 
human dignity, discriminatory treatment or language (for example on the 
grounds of age, disability, gender, race, religion, beliefs and sexual 
orientation). Appropriate information should also be broadcast where it 
would assist in avoiding or minimising offence”. 

 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the programme complied with this 
rule.  
 
Response  
 
The Licensee said that it “deeply regrets that the potentially offensive comments made by 
Danny Murphy…were broadcast”. 
 
The Licensee explained its approach to the ‘dump’ button, which it said could be used by the 
production team to “delete words/opinion” from its live broadcast by inserting a short delay. 
It provided Ofcom with a transcript, this highlighted the material which had been removed 
(by the dump button) and the comments broadcast.  
 
Broadcast material 
 
Danny:  “Was your, good times with the female population…” 
 
Max:  “After I got on telly?” 
 
Danny: “No, was it, did it coincide with, erm, certain medication that became 

available?” 
 
Max:  “What?” 
  
Material removed from Broadcast  
 
Max: “No, I'm not using Viagra yet”. 
 
Danny: “I didn't mean Viagra”. 
 
Max: “What, some illicit drugs? No, I didn’t do that either”. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

29 
 

 
Broadcast material  
 
Danny: “The one that makes people forget where they are and who they’re with”. 
 
Max: “Oh, I see [laughter]. Right yeah, he has done that one”.  
 
Talksport Ltd said that “due to human error” the dump button “…was used successfully to 
delete [earlier] comments about Viagra but failed to prevent the comments that are the 
subject of the complaint from going to air”.  
 
The Licensee said that:  

 

• The comments broadcast were “extremely oblique” and the words “drug” and “date 
rape” were not used. It said it would have “required a mature adult listener” to make the 
connection between the comments and the suggestion that the presenters were 
referring to a date rape drug.  

 

• The matter was not subsequently discussed because Max Rushden believed that “the 
dump button had prevented any potentially offensive remarks from being broadcast”.  
 

• If the production team had realised the comments had been broadcast “they would have 
apologised to the listeners immediately” and “an internal investigation would have been 
held”.  

 

• The unscripted, impromptu chat ended immediately after the button was used and the 
presenter moved the conversation to the planned discussion about football.  

 
As a result of the complaint, Talksport Ltd said it had undertaken a thorough investigation 
and that:  

 

• The presenters and producer of the show had been made aware of the seriousness of 
the complaint and the “need to be fully aware of and compliant with the Broadcasting 
Code’s rules, with particular regard to Harm and Offence”. 

 

• The Compliance Officer had spoken to Max Rushden and the programme producer about 
encouraging Danny Murphy to say something that he did not initially want to say and 
that “[t]he only responsible thing to do” would have been to “tell him not to say it and to 
move on”.  

 

• It had removed the audio file of the entire half-hour from 12:00 to 12:30 from the server 
to prevent it becoming available to listeners online.  

 
In addition, it added that it conducted “regular seminars for production staff on compliance 
with the Ofcom Broadcasting Code” and guidance on how to use the dump button was 
published last year.  
 
 
 
 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

30 
 

Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Two of the Code requires 
that generally accepted standards are applied so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion of harmful or offensive material. 
 
Ofcom has taken account of the audience’s and the broadcaster’s right to freedom of 
expression set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Ofcom must 
seek an appropriate balance between ensuring members of the public are adequately 
protected from material which may be considered offensive on one hand and the right to 
freedom of expression on the other.  
 
Under Rule 2.3, broadcasters must ensure that potentially offensive material is justified by 
context. The Code makes clear that context is assessed by reference to a range of factors 
including the editorial content of the programme, the service in which the material is 
broadcast, the time of broadcast and the likely expectation of the audience. 
 
We considered whether the exchange between Danny Murphy and Max Rushden had the 
potential to cause offence. Danny asked whether Max’s “good times with the female 
population…did they coincide with certain medications that became available…the one that 
makes people forget where they are and who they’re with”. Max replied “Oh I see”. Laughter 
could be heard and he continued “Right yeah, he has done that one”.  
 
The implication of these statements was that Max Rushden had used ‘date rape’ drugs to 
have sex with women. Although we did not consider that listeners were likely to have taken 
these statements literally, we took the view that the presenters’ banter on such a serious 
subject was capable of causing offence – particularly, given the current public and media 
debate on the issue of sexual assault.  
 
In addition, Max Rushden’s encouragement of Danny Murphy to go ahead with the 
comments, even though Danny appeared reluctant to do so at first, acted as an implicit 
endorsement of them. We also considered that the laughter of the presenters, which could 
be heard in reaction to these comments, was likely to have compounded the offence.  
 
Ofcom then considered whether the broadcast of these comments was justified by the 
context. 
 
We acknowledged that listeners to a talk radio show, the primary focus of which was 
football, would be likely to expect to hear a variety of topics discussed alongside sport. 
Listeners to Talksport would also be likely to expect a degree of irreverent banter between 
presenters. In addition, the comments made by Danny Murphy were brief and required a 
series of assumptions for the listener to understand their meaning, rather than being an 
explicit reference to ‘date rape’ drugs. However, we considered that listeners would still not 
have expected to hear such content in a day time discussion where no challenge or criticism 
was provided. We therefore did not consider these contextual factors were sufficient to 
mitigate the offence in this instance.  
 
We took account of the various actions taken by the Licensee, which included: speaking to 
the presenters and producer about the seriousness of the complaint; the removal of the 
material from the online programme; and, that the production team believed at the time 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319.  

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

31 
 

that the offensive comments had not been broadcast. In the circumstances, Ofcom 
considered that sufficient steps had been taken and our Decision is therefore that this 
matter is resolved.  
 
Ofcom previously published a resolved decision regarding Talksport Ltd’s compliance with 
Rule 1.14 on 18 December 2017.2 We are requesting the Licensee to attend a meeting to 
discuss its approach to compliance in live programming.  
 
Resolved 
 

                                                           
2 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/108915/issue-344-broadcast-on-demand-
bulletin.pdf.  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/108915/issue-344-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/108915/issue-344-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

32 
 

Broadcast Licence Conditions Cases 
 

In Breach/Resolved 
 

Provision of information: Diversity in Broadcasting  
Various licensees 
 
 
Introduction 
 
Ofcom has a statutory duty under the Communications Act 2003 to take all such steps, as we 
consider appropriate, for promoting equality of opportunity in relation to employment and 
training by broadcasters, in terms of three of the ‘protected characteristics’ in the Equality 
Act 2010: gender, racial group and disability.  
 
We wrote to all radio licensees in November 2017 requiring them to submit information to 
Ofcom in relation to the number of people employed in connection with the provision of 
their broadcast service, the numbers of freelancers working for them and the number of 
days per year for which they are licenced to broadcast. This information was to determine if 
the licensees met the threshold1 requiring them to complete a more detailed questionnaire 
on their employees and equal opportunities arrangements.  
 
We requested this information in accordance with the Licence Condition “General provision 
of information to Ofcom”2 which states: 
 

“The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at such times as Ofcom may 
reasonably require such documents, accounts, returns, estimates, reports, notices or 
other information as Ofcom may require for the purpose of exercising the functions 
assigned to it by or under the 1990 Act, the 1996 Act, or the Communications Act…”. 

 
Failure by a licensee to submit this information when required represents a breach of a 
broadcast licence, as it means that Ofcom may be unable properly to carry out its regulatory 
duties. Licensees were given a final deadline of 24 November 2017 to submit the required 
information.  
 
In Breach  
 
The following licensees failed to submit the required information. These licensees have 
therefore been found in breach of Licence Condition 8(1) of their Local Digital Sound 
Programme licence. 
 
 
 
 

                                                           
1 Licensees employing more than 20 people in connection with the provision of their licensed services 
and authorised to broadcast for more than 31 days a year. 
 
2 Licence Condition 8(1) in Local Digital Sound Programme licences and National Digital Sound 
Programme licences and Licence Condition 9(1) in Community Radio licences, Local Sound 
Broadcasting licences and Radio Licensable Content Service licences. 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

33 
 

Licensee Service Name Licence Number 

Antenna Media Limited Antenna Radio DP101590 

Cheesy FM Limited Cheesy FM DP101531 

Likwid London Limited Likwid Radio DP102110 

Love London Radio Limited ZoneOneRadio DP101880 

Manchester Business Radio Limited Manchester Business Radio DP101959 

Ujima Radio CIC Ujima Radio DP101168 

 
The following licensees failed to submit the required information. These licensees have 
therefore been found in breach of Licence Condition 9(1) of their Community Radio licence 
or Radio Licensable Content Service licence. 
 

Licensee Service Name Licence Number 

Gravity FM CIC Gravity FM CR000168 

Radio Khushkhabri Limited Radio Khushkhabri RLCS000128 

St Mathews Community Solution 
Centre Limited 

EAVA FM CR000178 

Ujima Radio CIC Ujima Radio CR000116 

 
Resolved  
 
The following licensees failed to submit the required information in accordance with the 
deadline, but subsequently submitted a late return. For these licensees, we therefore 
consider the matter resolved.  
 
Licence Condition 8(1) of a Local Digital Sound Programme licence: 

Licensee  Name of Service Licence Number 

An individual NonStop90s Radio DP102054 

An individual Kings on Air Radio DP000069 

An individual The Access Channel DP000055 

An individual Trickstar Radio DP101675 

An individual Radio Marsden Christmas DP101306 

100 Media Operations Limited 100% Dragon Hits, 100% Hits DP000139 

Central Air Radio Limited Radio XL (Birmingham) DP000011 

Central FM Limited Central FM DP000171 

GGFC UK Limited Ahomka DP101173 

Go Radio Limited Go Radio DP101223 

Imagine FM Limited Imagine DP000161 

Leicester Radio Broadcasting Limited LRB DIGITAL DP102053 

London Tamil Media Limited IBC Tamil DP000141 

MCR Live Limited MCR Radio DP101353 

Media Ireland (Iontaobhas Na Gaeilge) 
Limited  

Blast  DP101631 

Original Aberdeen FM Limited Original 106 (Aberdeen) DP100320 

Radio Diamond (Manchester) Limited Radio Diamond DP102093 

Red Leisure Broadcasting Limited Atlantic Radio DP101572 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

34 
 

Licensee  Name of Service Licence Number 

Rinse FM Rinse FM DP101096 

Starpoint Radio Limited Starpoint Radio DP101121 

University of Sussex Students' Union University Radio Falmer DP101318 

Vinejuice Limited Vinejuice Radio DP102046 

 

Licence Condition 9(1) of a Community Radio licence, Local Sound Broadcasting licence or 
Radio Licensable Content Service licence: 
 

Licensee  Name of Service Licence Number 

Babcock Media Services Limited WRN English for Europe and 
Asia Pacific 

RLCS000077 

Babcock Media Services Limited WRN Persian (Radio Jahani) RLCS000078 

Babcock Media Services Limited WRN Russkij for Europe RLCS000081 

Babcock Media Services Limited WRN Arabic RLCS000082 

Bay FM Radio Limited Bay FM Radio CR000236 

BBA Media Westside 89.6 FM CR000072 

Bradford Community Broadcasting 
Limited 

BCB 106.6 FM CR000021 

Celtic Music Radio Limited Celtic Music Radio CR000257 

Central Air Radio Limited Radio XL AL000171 

Central FM Limited Central FM AL000047 

Down Community Radio Limited Down FM CR000047 

Eden FM Radio Limited Eden FM CR100181 

GGFC UK Limited GN RADIO RLCS000141 

Harbour Radio CIC Harbour Radio CR100787 

Imagine FM Limited Imagine FM AL100192 

Inspiration Radio Limited Inspiration FM CR000184 

Liberty Radio Limited Liberty Radio RLCS000143 

Lisburn Community Radio Limited Lisburns 98FM CR000139 

Lochbroom FM Limited Lochbroom FM AL100667 

London Tamil Media Limited IBC Tamil RLCS000090 

London Tamil Media Limited IBC Asia RLCS000092 

London Tamil Media Limited Gagana RLCS101080 

Lyca Media II Limited Lyca Radio 1458 AL000156 

Lyca Media II Limited Lyca Dil Se 1035 AL000160 

Lyca Media II Limited Time 107.5 AL100803 

MarlowFM Limited Marlow FM CR000209 

MKFM Limited MKFM CR100797 

Original Aberdeen FM Limited Original 106 AL000324 

Penistone Community Radio Limited Penistone FM CR000153 

Preston Community Radio 23 City Beat Preston CR000158 

Radio Ashford Limited Radio Ashford CR000201 

Radio Jackie Limited Radio Jackie AL100669 

Radio Winchcombe Limited Radio Winchcombe CR000233 

Rinse FM Rinse FM CR000225 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

35 
 

Licensee Name of Service Licence Number 

South Eastern Regional College Bangor FM CR000127 

Tamworth Radio Broadcasting CIC TCR FM CR000173 

The Heartland Radio Foundation 
Limited 

Heartland FM AL000133 

The Panjabi Centre Limited Desi Radio CR000061 

The Panjabi Centre Limited Desi Radio RLCS000142 

Uist Radio Limited An Radio CR000254 

Voice of Hope Radio Hope FM CR000086 

Western Isles Community Radio 
Limited 

Isles FM AL100768 

Wythenshawe Community Media Wythenshawe FM CR000024 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

36 
 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 12 March 
and 1 April 2018 and decided that the broadcaster or service provider did not breach 
Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission 
date 

Categories 

The Christian 
O'Connell 
Breakfast Show 

Absolute 
Radio 90s 

08/02/2018 Generally accepted 
standards  

Oli and Simon 
Breakfast Show 

Touch FM 
(Stratford 
Upon Avon) 

12/01/2018 Offensive language 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on 
television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 

Investigations conducted under the General Procedures for investigating 

breaches of broadcast licences 

 
Licensee  Licensed 

Service 
Categories 

St Peter’s Studio 
and Community 
Radio Limited 

Saint FM Key Commitments 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

37 
 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 12 March and 1 April 2018 because they did not raise issues 

warranting investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

8 Out 10 Cats Does 

Countdown 

4Seven 03/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The 80s No Repeat 

Guarantee 

Absolute 80s 16/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The No Repeat Guarantee Absolute Radio 07/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The Christian O'Connell 

Breakfast Show (trailer) 

Absolute Radio 

70s 

23/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The Tom and Tasha Show Beyond Radio 19/02/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Be Cool Scooby Doo Boomerang TV 04/03/2018 Scheduling 1 

Programming Brit Asia TV 20/01/2018 Violence 1 

Europa League Football: 

Arsenal vs AC Milan 

BT Sport 2 08/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Breakfast Show Capital Radio 

North East 

27/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Judge Judy CBS Reality 26/02/2018 Advertising minutage 1 

24 Hours in Police 

Custody 

Channel 4 05/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

24 Hours in Police 

Custody 

Channel 4 19/03/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

24 Hours in Police 

Custody 

Channel 4 19/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Channel ident Channel 4 22/03/2018 Crime and disorder 1 

Channel ident Channel 4 22/03/2018 Dangerous behaviour 1 

Countdown Channel 4 02/03/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Crufts Extra with Alan and 

Clare 

Channel 4 10/03/2018 Sexual material 3 

Dispatches: Who's 

Policing Your Bank? 

Channel 4 12/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Dispatches: Who's 

Policing Your Bank? 

Channel 4 12/03/2018 Materially misleading 1 

Gogglebox Channel 4 23/03/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

38 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Married at First Sight Channel 4 08/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 

My Baby's Life: Who 

Decides? (trailer) 

Channel 4 11/03/2018 Scheduling 1 

Seven Year Switch Channel 4 20/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Seven Year Switch 

(trailer) 

Channel 4 03/03/2018 Offensive language 1 

Sunday Brunch Channel 4 11/03/2018 Offensive language 1 

The Great Celebrity Bake 

Off for Stand Up to 

Cancer 

Channel 4 13/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Last Leg Channel 4 16/03/2018 Due impartiality/bias 1 

The Last Leg Channel 4 23/03/2018 Due impartiality/bias 1 

The Last Leg Channel 4 23/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Mere Aziz Hum Watno Channel 44 27/02/2018 Hatred and abuse 1 

A Knight's Tale Channel 5 25/03/2018 Offensive language 1 

Armed and Deadly Police 

UK  

Channel 5 19/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Can't Pay? We'll Take It 

Away 

Channel 5 23/03/2018 Offensive language 1 

Elizabeth: Our Queen Channel 5 27/03/2018 Materially misleading 1 

Neighbours Channel 5 13/03/2018 Sexual material 3 

Panic at 30,000 Feet: 

Airline Emergency 

Channel 5 19/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Simon Channel 5 17/03/2018 Offensive language 1 

The Dirty Dozen Channel 5 04/03/2018 Advertising placement 1 

The Man in the Iron Mask Channel 5 25/03/2018 Offensive language 1 

The Wright Stuff Channel 5 16/03/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Traffic Cops Channel 5 19/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Will and Grace (trailer) Channel 5 15/03/2018 Offensive language 1 

Friends Comedy Central 23/03/2018 Offensive language 1 

Cops UK: Bodycam Squad Dave 09/03/2018 Animal welfare 1 

Live At The Apollo Dave 05/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Would I Lie to You? Dave 17/03/2018 Offensive language 1 

Would I Lie to You? Dave 18/03/2018 Offensive language 1 

Yukon Men Discovery 06/03/2018 Offensive language 1 

Daily Pop E News 20/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Celebs Go Dating E4 25/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

39 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Hollyoaks E4 13/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Naked Attraction E4 06/03/2018 Nudity 2 

Rude Tube E4 01/03/2018 Animal welfare 1 

News Geo News 05/03/2018 Due impartiality/bias 5 

Heart Breakfast with Ed 

and Gemma 

Heart FM 12/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Kat Shoob Heart FM London 08/03/2018 Sexual material 1 

Scratch and Win with 

Jamie Lange  

Heat Radio 22/10/2017 Competitions 1 

PSL Hum Masala 04/03/2018 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Advertisement ITV 23/03/2018 Political advertising 1 

Ant and Dec's Saturday 

Night Takeaway 

ITV 10/03/2018 Competitions 1 

Ant and Dec's Saturday 

Night Takeaway 

ITV 10/03/2018 Offensive language 1 

Ant and Dec's Saturday 

Night Takeaway 

ITV 10/03/2018 Race 

discrimination/offence 

2 

Ant and Dec's Saturday 

Night Takeaway 

ITV 17/03/2018 Competitions 2 

Comparethemarket.com's 

sponsorship of 

Coronation Street 

ITV 12/03/2018 Sponsorship credits 1 

Coronation Street ITV 05/01/2018 Violence 95 

Coronation Street ITV 02/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 26/02/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

211 

Coronation Street ITV 26/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 26/02/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 28/02/2018 Generally accepted 

standards 

33 

Coronation Street ITV 28/02/2018 Sexual material 1 

Coronation Street ITV 02/03/2018 Violence 1 

Coronation Street ITV 09/03/2018 Disability 

discrimination/offence 

2 

Coronation Street ITV 09/03/2018 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 12/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

2 

Coronation Street ITV 12/03/2018 Sexual material 1 

Coronation Street ITV 14/03/2018 Dangerous behaviour 1 

Coronation Street ITV 14/03/2018 Violence 14 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

40 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Coronation Street ITV 16/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 17/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Coronation Street ITV 21/03/2018 Generally accepted 

standards 

3 

Coronation Street ITV 21/03/2018 Under 18s in 

programmes 

2 

Coronation Street ITV 21/03/2018 Violence 1 

Coronation Street ITV 22/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV Various Gender 

discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV Various Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street  ITV Various Violence 1 

Dancing on Ice ITV 11/03/2018 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 19/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 01/03/2018 Under 18s in 

programmes 

6 

Emmerdale ITV 02/03/2018 Under 18s in 

programmes 

2 

Emmerdale ITV 07/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 09/03/2018 Materially misleading 1 

Emmerdale ITV 09/03/2018 Violence 1 

Emmerdale ITV 12/03/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

3 

Emmerdale ITV 12/03/2018 Sexual material 1 

Emmerdale ITV 13/03/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

8 

Emmerdale ITV 13/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 14/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 15/03/2018 Violence 1 

Emmerdale ITV 16/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 22/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Emmerdale ITV 28/03/2018 Sexual material 1 

Emmerdale ITV Various Violence 1 

Emmerdale  ITV Various Gender 

discrimination/offence 

1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

41 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Endeavour ITV 11/03/2018 Advertising minutage 1 

Good Morning Britain ITV 27/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 20/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Grizzly Tales for 

Gruesome Kids 

ITV 18/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 22/02/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 27/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 02/03/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 14/03/2018 Due impartiality/bias 2 

ITV News ITV 15/03/2018 Due accuracy 1 

ITV News ITV 15/03/2018 Other 1 

ITV News ITV 20/03/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 23/03/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 27/03/2018 Due impartiality/bias 1 

James Martin's Saturday 

Morning 

ITV 10/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Lethal Weapon (trailer) ITV 27/01/2018 Materially misleading 1 

Loose Women ITV 02/03/2018 Sexual material 4 

Loose Women ITV 06/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Loose Women ITV 20/03/2018 Sexual material 1 

Lorraine ITV 14/12/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 19/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Lorraine ITV 19/03/2018 Generally accepted 

standards 

7 

Marcella ITV 12/03/2018 Violence 3 

Marcella (trailer) ITV 17/02/2018 Scheduling 1 

Morethan Insurance's 

sponsorship of ITV Drama 

ITV 18/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Mr Bean: The Animated 

Series 

ITV 24/02/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

News at Ten ITV 27/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Piers Morgan's Life 

Stories 

ITV 10/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Piers Morgan's Life 

Stories 

ITV 10/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Programming ITV 12/03/2018 Sexual material 1 

Programming ITV Various Scheduling 1 

Saturday Morning with 

James Martin 

ITV 10/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

42 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Soak.com's sponsorship 

of Local Weather 

ITV 21/03/2018 Sponsorship credits 1 

The Chase ITV 28/02/2018 Competitions 1 

The Chase ITV 05/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

The Chase ITV 08/03/2018 Competitions 1 

The Chase ITV 08/03/2018 Transgender 

discrimination/offence 

1 

The Chase ITV 09/03/2018 Materially misleading 1 

The Durrells ITV 18/03/2018 Offensive language 4 

The Durrells ITV 25/03/2018 Scheduling 4 

The Good Karma Hospital ITV 18/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 15/03/2018 Scheduling 1 

The Kyle Files ITV 12/03/2018 Due impartiality/bias 1 

The Real Full Monty 

(trailer) 

ITV 13/03/2018 Nudity 3 

The Real Full Monty 

(trailer) 

ITV 27/03/2018 Nudity 1 

The Real Full Monty: Live ITV 28/03/2018 Generally accepted 

standards 

4 

The Voice ITV 17/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

The Voice ITV Various Competitions 1 

This Morning ITV 13/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 14/03/2018 Dangerous behaviour 1 

This Morning ITV 14/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 16/03/2018 Competitions 3 

This Morning ITV 20/03/2018 Due impartiality/bias 2 

This Morning ITV 26/03/2018 Nudity 1 

This Morning ITV 27/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Tipping Point ITV 26/03/2018 Competitions 1 

What Would Your Kid 

Do? 

ITV 13/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

You've Been Framed ITV 10/03/2018 Violence 1 

You've Been Framed ITV 24/03/2018 Offensive language 1 

ITV News Anglia ITV Anglia 07/03/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News London  ITV London 16/03/2018 Due accuracy 1 

ITV News London ITV London 19/03/2018 Due impartiality/bias 1 

ITV News London ITV London 22/03/2018 Due accuracy 1 

Celebrity Juice ITV2 22/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

43 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

You've Been Framed ITV2 21/03/2018 Under 18s in 

programmes 

1 

A Theory of Everything ITV3 19/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

ITV Racing: The Opening 

Show 

ITV4 14/03/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

2 

Chris and Olivia: Crackin 

On 

ITVBe 14/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 01/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 02/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

2 

Botched Kanal 11 (Sweden) 05/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched Kanal 11 (Sweden) 09/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Fråga Olle Kanal 11 (Sweden) 16/02/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Fråga Olle Kanal 11 (Sweden) 17/02/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Fråga Olle Kanal 11 (Sweden) 18/02/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

Back to the Old School Kiss 04/03/2018 Offensive language 1 

Rickie, Melvin & Charlie 

in the Morning 

Kiss FM 02/03/2018 Due accuracy 1 

Advertisement LBC 97.3 FM 15/03/2018 Advertising content 1 

Iain Collins LBC 97.3 FM 26/02/2018 Due impartiality/bias 1 

Ian Payne LBC 97.3 FM 10/03/2018 Materially misleading 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 07/03/2018 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 15/03/2018 Materially misleading 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 21/03/2018 Gender 

discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 23/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Matt Stadlen LBC 97.3 FM 15/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 13/03/2018 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 27/02/2018 Due impartiality/bias 1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 14/03/2018 Materially misleading 2 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 26/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 11/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Late Night Lincoln Lincoln City Radio 22/02/2018 Crime and disorder 1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

44 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Magic Breakfast with 

Harriet and Ronan 

Magic 13/03/2018 Scheduling 1 

Come Dine With Me More4 01/03/2018 Disability 

discrimination/offence 

1 

Catfish MTV 22/03/2018 Offensive language 1 

Geordie Shore MTV 20/02/2018 Violence 1 

Geordie Shore MTV 06/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

     

TFL advertisements n/a Various Political advertising 1 

Har lamha parjush New Vision TV 14/03/2018 Animal welfare 1 

Chardi Kalah Panjab Radio 23/02/2018 Appeals for funds 1 

Wyatt Planet Rock 28/02/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

PSL T20 Live: Islamabad 

United and Karachi Kings 

Prime TV 04/03/2018 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Q Radio News Q Radio 96.7FM 23/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Jason Anderson Breakfast 

Show 

Radio Hartlepool 12/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Josh (trailer) Really 28/02/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Most Haunted Really 02/03/2018 Materially misleading 2 

Sounds of the Sixties Sky Arts 01/03/2018 Offensive language 1 

Save Me Sky Atlantic 01/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Cult of Chucky Sky Cinema 

Premiere 

13/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

All Out Politics Sky News 28/02/2018 Due impartiality/bias 1 

In The Long Run (trailer) Sky News 21/03/2018 Scheduling 1 

Press Preview Sky News 05/03/2018 Due impartiality/bias 2 

Press Preview Sky News 07/03/2018 Due accuracy 1 

Press Preview Sky News 07/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Press Preview Sky News 10/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 08/02/2018 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 26/02/2018 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 05/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Sky News Sky News 07/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Sky News Sky News 09/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 12/03/2018 Generally accepted 

standards 

2 

Sky News Sky News 18/03/2018 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 22/03/2018 Due accuracy 1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

45 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Sky News with Kay Burley Sky News 14/03/2018 Generally accepted 

standards 

1 

Sunrise Sky News 15/03/2018 Due accuracy 1 

Premier League Live Sky Sport Premier 

League 

10/03/2018 Offensive language 1 

Bliss Sky1 28/02/2018 Suicide and self harm 1 

Legends of Tomorrow Sky1 28/02/2018 Offensive language 1 

Runaways (trailer) SyFy 25/03/2018 Offensive language 1 

Mike Graham Talk Radio 12/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Alan Brazil Talksport 01/03/2018 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

Day Times Town 102 21/03/2018 Offensive language 1 

Morden i Midsomer TV8 (Sweden) 18/02/2018 Advertising placement 1 

AncestryDNA 

advertisement 

Various Various Political advertising 4 

News Various Various Other 1 

Rick Jackson at Breakfast Wave 105 14/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 

Our Time's sponsorship 

The Two Ronnies 

Yesterday 08/03/2018 Sponsorship credits 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

46 
 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC Election 

Debate 2017 

BBC 1 31/05/2017 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC 1 17/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Strictly Come 

Dancing: The Final 

BBC 1 16/12/2017 Voting 1 

10 Puppies and Me BBC 2 03/08/2017 Sexual material 1 

Horizon: Mars – A 

Traveller's Guide 

BBC 2 10/10/2017 Other 1 

Match of the Day 2 

Extra 

BBC 2 05/11/2017 Generally accepted 

standards 

1 

From Our Home 

Correspondent 

BBC Radio 4 19/11/2017 Offensive language 1 

News bulletin, BBC 

Radio 4 

BBC Radio 4  11/08/2017 Generally accepted 

standards  

1 

The World Tonight BBC Radio 4 15/12/2017 Due accuracy 1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

Global Radio Northwest 
Limited 

Smooth Radio Lake 
District 

Format 

Governance Ministries TBN UK Other 

 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

47 
 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf  

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement BT Sport 2 HD 14/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 08/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 23/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 28/03/2018 Advertising content 1 

Indian Summer School Channel 4 29/03/2018 Outside of remit 1 

Advertisement Channel 5 15/03/2018 Advertising content 1 

n/a Channel 4 HD 

(Freesat) 

 n/a Provision of licensed 

service 

 1 

Advertisement Channel 5 28/03/2018 Advertising content 1 

Celebs Go Dating Facebook 11/03/2018 Outside of remit 1 

£250,000 cash prize 

competition 

ITV 02/03/2018 Competitions 1 

Advertisement ITV 13/02/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 10/03/2018 Advertising content 2 

Advertisement ITV 16/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 17/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 18/03/2018 Advertising content 2 

Advertisement ITV 21/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement ITV 24/03/2018 Advertising content 1 

International Football ITV 23/03/2018 Outside of remit 1 

Programming ITV 26/03/2018 Outside of remit 1 

Advertisement ITV2 12/03/2018 Advertising content 1 

Two and a Half Men ITV2 n/a Outside of remit 1 

Advertisement n/a 01/01/2018 Advertising content 1 

Advertisement n/a 25/03/2018 Advertising content 1 

Advertisements n/a 11/03/2018 Advertising content 1 

Advertisements n/a 12/03/2018 Advertising content 1 

Programming Omega Radio 

Station 104.1 

26/03/2018 Outside of remit 1 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

48 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement Sky Sports Main 

Event 

10/03/2018 Advertising content 1 

Advertisement UTV 24/03/2018 Advertising content 1 

Advertisements Various 17/03/2018 Race 

discrimination/offence 

1 



 

49 
 

BBC First 
 
The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom 

the independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC London BBC 1 19/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1 26/03/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC Newsline BBC 1 01/02/2018 Due impartiality/bias 1 

Breakfast BBC 1 13/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Countryfile BBC 1 18/03/2018 Animal welfare 3 

Countryfile BBC 1 18/03/2018 Due impartiality/bias 1 

EastEnders BBC 1 01/01/2018 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 02/02/2018 Sexual material 1 

EastEnders BBC 1 09/03/2018 Violence 1 

EastEnders BBC 1 21/03/2018 Generally accepted 
standards 

2 

Football Focus BBC 1 10/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Look North BBC 1 21/03/2016 Due impartiality/bias 1 

Match of the Day BBC 1 10/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 

Not Going Out BBC 1 22/03/2018 Sexual material 1 

Panorama BBC 1 07/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC 1 15/03/2018 Offensive language 1 

Question Time BBC 1 01/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Question Time BBC 1 08/03/2018 Due impartiality/bias 2 

Still Game BBC 1 15/03/2018 Generally accepted 
standards 

2 

Sunday Politics BBC 1 Various Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 18/03/2018 Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 25/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 

This Week  BBC 1 22/03/2018 Due impartiality/bias 1 



Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

50 
 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Winter Olympics BBC 1 22/02/2018 Gender 
discrimination/offence 

1 

Daily Politics BBC 2 10/05/2017 Due impartiality/bias 1 

Daily Politics BBC 2 16/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Daily Politics BBC 2 22/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 15/03/2018 Due impartiality/bias 155 

Newsnight BBC 2 16/03/2018 Due impartiality/bias 2 

The Funeral Murders BBC 2 19/03/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC channels Various Due impartiality/bias 2 

BBC News BBC channels 25/03/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC channels 27/03/2018 Due impartiality/bias 1 

Programming BBC channels Various Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

07/02/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

15/03/2018 Due accuracy 1 

BBC News BBC News 
Channel 

21/03/2018 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

27/03/2018 Due impartiality/bias 1 

The Radio 1 Breakfast 
Show 

BBC Radio 1 20/03/2018 Gender 
discrimination/offence 

1 

Today BBC Radio 4 14/03/2018 Disability 
discrimination/offence 

1 

Today BBC Radio 4 28/03/2018 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Today – Thought for 
the Day 

BBC Radio 4 17/01/2018 Other 1 

The Kaye Adams 
Programme 

BBC Radio 
Scotland 

13/03/2018 Generally accepted 
standards 

1 



 

51 
 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 12 March and 1 April 
2018. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

35 Mins Abu Dhabi Channel 05/02/2018 

Peter Popoff Ministry BEN TV 28/01/2018 

Afternoon with Tom Fisher Beyond Radio 12/02/2018 

Peter Snodden Breakfast Show Cool FM 22/03/2018 

Flash FM Oxford First FM 105 05/02/2018 

Bible ki Nabouat – The 
Prophecy of the Bible 

Glory TV 10/01/2018 

KLFM News KLFM (Kings Lynn) 14/02/2018 

James O'Brien (trailer) LBC 97.3 FM Various 

Saudi Vision 2030 
Advertisement 

Sky1 07/03/2018 and 
08/03/2018 

Advertisement Starz 11/03/2018 

STV News North STV 23/02/2018 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 351 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 April 2018 

52 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Service Transmission date 

Sunday Politics  BBC 1 Scotland 30/04/2017 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

Can’t Pay? We’ll Take it Away Channel 5 26/04/17 

Good Morning Britain ITV 22/01/18 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and 
Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-
complaints.pdf 
 
For information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy 
complaints on BBC Broadcasting Services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-
consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0003/100101/Procedures-for-the-consideration-and-adjudication-of-Fairness-and-Privacy-complaints.pdf

