Ofcom broadcast bulletin

Issue number 61
30 May 2006




Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Contents

Introduction

Standards cases

Resolved

Not in Breach
Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Other programmes not in breach/outside remit

10

17

33



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Introduction

Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/

The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content

The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content
broadcast before 25 July 2005.

e Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority)

e News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority)
e Code on Standards (Broadcasting Standards Commission)

e Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission)
e Programme Code (Independent Television Commission)

e  Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission)

e Rules on the Amount and Distribution of Advertising

From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom
(including the application of statutory sanctions by Ofcom).



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Standards cases

Resolved

LBC Programme
LBC 97.3, 20 February 2006, 09:00

Introduction

During the news at 09:00 there was a promotion for DHL. This consisted of the
statement “By 9, by 12, by DHL" broadcast between the news headlines and the full
news stories.

A listener complained that this promotion suggested the news was sponsored. The
Broadcasting Code prohibits the sponsorship of news.

Response

LBC explained that the promotion was a ‘blipvert’ (a short advertisement), not a
sponsorship credit. The advertisement was scheduled at 09:00 and 12:00 between
20-24 February.

LBC considered the potential regulatory issues closely before beginning the
campaign. To ensure the advertisements complied with the Code it revised the news
bulletin format. Rather than simply placing the 'blipverts’ within the news stories, it
separated the bulletin headlines from the detailed content. It also insisted that the
news jingle, which would normally fade gently, would disappear totally before the
beginning of the advertising message. LBC considered that the change in voice, style
and subject matter as the content moved from editorial to advertising, coupled with
the disappearance of the jingle and the inclusion of the advertiser’'s name, made it
clear to listeners that this was an advertising message.

LBC pointed out that advertisements in news bulletins have been commonplace for
some years across UK radio stations under the ‘newslink’ scheme. Such
advertisements are incorporated within the context of bulletins, not separated out. To
LBC's knowledge, advertisements under the scheme had not raised regulatory
issues or any appreciable listener concern.

LBC did not believe the advertisement could be mistaken for sponsorship because all
sponsored output is required to include clearly both the name of the sponsored item
and the sponsor. This communication did not. It considered its listeners were
intelligent enough to distinguish editorial from advertising of this nature.

LBC acknowledged that the approach was unusual but considered it was not, per se,
against the rules. However, it noted that this particular advertisement had caused
some concern and gave an assurance that it would not be repeated. In addition, LBC
said that in future it would avoid including copy in advertisements which relates to the
timing of news bulletins and would add in a ‘sting’ before and after the advertisement
to provide an additional form of separation from the news bulletin.



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Decision

One of the aims of the rules governing broadcast sponsorship is that a distinction
between advertising and sponsorship is maintained. On radio this distinction is
ensured by the rules that require sponsorship to be clearly identified and credits to be
short branding statements.

While we agree that listeners are likely to recognise this message as some form of
commercial communication and acknowledge that there was no clear identification of
a sponsorship arrangement, we are concerned that the message implied a
commercial relationship between the news and DHL. The brevity of this standalone
advertisement, its apparent lack of separation from editorial content, its branding
rather than selling message and the connection between the times mentioned in the
message and the time of the news bulletin created the impression that the news was
sponsored.

We welcome the steps proposed by LBC intended to ensure that future campaigns
comply with the Broadcasting Code. The Code requires programming, sponsorship
and advertisements to be distinct and separate from one another. Because the
integrity of news content is paramount, it is particularly important that any advertising
placed around news output is transparent and clearly separated from editorial
content - in particular, it should be easy to distinguish from sponsorship.

In this case, in view of LBC’s assurance that the advertisement will not be repeated,
we consider the complaint resolved.

Resolved



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Bridget Jones trailers
BBC1, 24 December 2005, 18:25

Introduction

This trailer for the Bridget Jones film followed the end of the Christmas Eve film:
Harry Potter and the Philosopher’s Stone. The trailer opened with a scene from the
Bridget Jones film in which she answers the telephone whilst in bed and saying:
“Bridget Jones, wanton sex goddess with a very bad man between her thighs”.

A viewer considered that the direct sexual reference made in the trailer was
inappropriate for the time it was scheduled, particularly given that it followed Harry
Potter and the Philosopher’s Stone, which would have attracted a large child
audience.

Response

The BBC said there were always difficult decisions to be made when trailing post-
watershed programmes in pre-watershed programme junctions. In such cases there
was a need to make sure it gave viewers enough information about what they could
expect to see in the full programme/film whilst guarding against over-explicitness in
the trailer.

The decision to include the trailer after Harry Potter and the Philosopher’s Stone was
not taken without careful thought. The schedulers were aware that the film would
attract a large audience of children but also knew the next programme, Strictly Come
Dancing, would appeal mainly to over-45s.

In the event, the under-15 audience halved between the end of the film and the start

of Strictly Come Dancing and there were very few complaints received. However, the
under-15 audience still remained considerable (14% of the audience). With hindsight,
the BBC accepted that the trailer’'s sexual allusions were over-explicit for the junction
and for the time of the evening.

In the event of any further showings of the film, the trailer would be re-edited to tone
down the sexual content.

Decision
Although not explicit, the tone of the trailer was overtly sexual and inappropriate for
that particular junction. We welcome the BBC's assurance that the trailer will be re-

edited should the film be broadcast in the future.

Resolved



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Dark Dreamers
The Horror Channel, 13 April 2006, 12:30

Introduction

A viewer was concerned that the programme, which consisted of interviews with
horror writers, included the word “fuck” three times. He thought that this was
unsuitable for the time of broadcast.

Response

The Horror Channel acknowledged that it was unacceptable for this programme to be
transmitted pre-watershed due to its strong language. The broadcaster apologised
for any offence caused to viewers.

It explained that the series was reformatted during the transition period when the
Horror Channel was taken over by Zone Vision. During the compliance process, a
number of episodes from this series were flagged as being unsuitable for daytime,
but unfortunately this was not one of these episodes and the scheduler was therefore
unaware that this was unsuitable for daytime.

Since the incident occurred, the company responsible for reformatting and
compliance had been replaced. A new compliance procedure had been put in place
with this edition flagged as being suitable post 21:00 only, to be accompanied by a
warning about strong language.

Decision

The repeated use of the word “fuck” was unsuitable for broadcast at this time. We
understand the broadcast of the programme was the result of human error, and in
view of the action taken to prevent a recurrence, we consider the matter resolved.

In Bulletin 34, before the Horror Channel was taken over by Zone Vision, we
registered a breach against the channel for the broadcast of a horror film which
included graphic sexual scenes and a strong horror theme which meant that it was
not suitable for scheduling before the 21:00 watershed. Even if a broadcaster
chooses to subcontract its compliance arrangements, it remains ultimately
responsible for these. It has a duty to ensure that its arrangements ensure that it is
able to comply with the Broadcasting Code. On this occasion, we accept the
broadcaster’s reasons; however, we are concerned that this is the second occasion
on which the channel has broadcast unsuitable material before 21:00.

Resolved



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Robin Hood - Prince of Thieves
TV3 Sweden, 5 March 2006, 13:45

Introduction

A viewer was concerned that this film was inadequately edited for the time of
broadcast. The film showed a close-up scene of a stabbing, the attempted hanging
of a young boy, a sexual assault and included strong language such as “bollocks”
and “fuck me”.

Response

TV3 Sweden said that it had erroneously broadcast the original version of this film,
rather than the UK version which had been edited and rated a “PG” by the British
Board of Film Classification. The broadcaster accepted that some of the scenes and
language were inappropriate for the time the film was scheduled. This version of the
film would not be shown again before the watershed at 21:00.

TV3 apologised for its oversight. It had discussed the issue with its acquisitions
department and had asked it to review its procedures for acquiring films from abroad.

Decision

We welcome TV3 Sweden’s acknowledgement of its error and the review of
procedures that it has undertaken. We believe that this resolves the matter.

Resolved



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Subtitles
Channel 4, 9 March 2006, 04:00

Introduction

A viewer noted that the subtitles for a number of programmes shown from 04:00,
including Dispatches, Countdown and children’s programmes (starting from 06:00),
contained various offensive language.

Response

Channel 4 said that its computerised subtitling system had erroneously extracted
subtitles from the wrong files. This had included the file for the programme, Six
Shooter, which had been transmitted earlier, at 00:05. Unfortunately these subtitles
contained strong language and continued after the watershed ended (05:30). The
subtitles were taken off-air at 06:19, as soon as the problem was discovered. The
problem was corrected when the subtitling unit was rebooted. The broadcaster also
discovered that its Network Director had been able to detect the presence of subtitles
but not their content.

Channel 4 stated that it viewed this as a serious incident. To safeguard against
recurrence, it had installed, and repositioned, larger monitors in its transmission
suite. It had also provided additional large screen subtitle monitoring in its master
control room. The broadcaster said that it had reminded Network Directors to check
subtitle content at the start of each programme. The problem had been discussed
with the master control’'s staff and Channel 4 had also issued a document to all
relevant operational staff reinforcing responsibilities for monitoring all access services
across all platforms.

Decision

The subtitles were clearly inappropriate for some of the programmes they
accompanied, and particularly so after post-watershed programming had finished at
05:30. When discovered, the technical problem that had caused the incident
highlighted operational matters that the broadcaster clearly needed to address. We
therefore welcome the immediate and appropriate action taken by Channel 4, both
during the transmission of the material and afterwards, to avoid recurrence, which we
believe resolves the matter in this instance.

Resolved



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Not in Breach

The Root of All Evil?
Channel 4, 9 January 2006 & 16 January 2006; 20:00

Introduction

This was a short series of two programmes presented by Professor Richard Dawkins
challenging, what he described as, “a process of non-thinking faith”. In the
programmes he questioned why militant faith appeared to him to be on the increase
and why religious people were allowed to teach their children their beliefs from an
early age.

Over the two programmes, 23 viewers complained to Ofcom.

In summary, the complainants considered that the programme:

a)

b)

d)

f)

9)

showed a negative portrayal of religious beliefs and called religious faith “a
virus”, and that this was both offensive and harmful;

contained inflammatory comments, slanderous remarks and atheist
propaganda, which resulted in possible incitement to religious hatred;

allowed an “ill-informed” presenter to treat religion with “ridicule and scorn”,
and misrepresented religious views, which - along with disingenuous editing -
offered no opportunity for debate. As there was no balancing programme on
the same service, this resulted in an approach to the religious matters being
explored that was not responsible;

allowed the presenter to air bigoted, intolerant, biased and anti-religious
views;

attempted to promote religious (i.e. atheist) views by stealth;

generally contravened Ofcom’s rules on due impatrtiality and due accuracy;
and

focused on the behaviour and beliefs of “religious extremists”, with little
reference to moderate/mainstream religious belief and practice, and that
therefore this was misleading;

The issues raised by the complainants related to a number of Broadcasting Code
rules. We asked Channel 4 to respond to these complaints but with particular
reference to the following rules:

4.1 Broadcasters must exercise the proper degree of responsibility with
respect to the content of programmes which are religious programmes.

4.2 The religious views and beliefs of those belonging to a particular religion
or religious denomination must not be subject to abusive treatment.

10



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Response

Channel 4 said that the two programmes were a polemic series. It described
Professor Dawkins as “...one of the foremost evolutionary scientists. He had gained
prominence as a ‘professional atheist’ and was an ambassador for the rationality of
science”.

With reference to Rule 4.1, Channel 4 was confident that the proper degree of
responsibility with respect to the content was demonstrated, in that the proposed
content was considered at a high editorial level and with advice from a lawyer. With
reference to Rule 4.2, the broadcaster said that it was also confident that the
religious views and beliefs of those belonging to a particular religion were not subject
to abusive treatment.

In support of this, Channel 4 said:

e The question mark in the title would have alerted viewers to the fact that the
programmes would be questioning religion. The announcements preceding
both programmes also made this clear:

“An Oxford professor who says God is fiction, join the debate next on 4...
we should all reject all religions. Radical, controversial and the debate
right now on 4...”

“Is religion the root of all evil? A virus particularly affecting the young?...
‘Darwin’s Rottweiler’ Richard Dawkins expresses concern over the virus of
faith in The Root of all Evil”

¢ Richard Dawkins made clear the perspective he was coming from, and that
what he was going to say was what he thought. Therefore the editorial
content of the programme was transparently spelt out for the viewer.

e It was essential that Channel 4 should broadcast programmes that offered
alternative perspectives to mainstream thought. Ofcom'’s research (Religious
Programmes: a report of the key findings of a qualitative research study, May
2005) demonstrated that people were willing to receive programmes that
espoused differing views. Of the 882 viewers responses about the
programmes to Channel 4 directly, more than half praised the series as a
genuine example of freedom of expression.

e The presenter was not allowed to espouse his views in a completely biased
and unchallenged manner. He was challenged by other religious contributors
throughout the series. These included the pastor of a 12,000 strong
congregation in Colorado Springs, a Jewish convert to Islam, an orthodox
rabbi, the teacher of an Accelerated Christian Education (ACE) school and an
Anglican Bishop. In Channel 4’s view, he was not disrespectful of any
contributor espousing faith, nor did he seek to ridicule or vilify any of the
religions.

e The presenter was not allowed to espouse his views in a completely biased

and unchallenged manner. However, polemic or authored films are, by their
very nature, biased as they are clearly representing the opinion of the author.

11



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

However this is acceptable under the Broadcasting Code, provided this type
of film is contextualised and signposted. Broadcasting a polemic view is
integral to both the Channel 4 remit and to the right to both freedom of
thought, conscience and religion and freedom of expression (European
Convention on Human Rights, Articles 9 and 10).

¢ Richard Dawkins’ views were challenging and provocative but not abusive.
Channel 4 said that to disagree with conventional thought did not, in itself,
make an abuse of that thought.

The broadcaster, in its response, also addressed issues related to whether it had
applied generally accepted standards to the programmes (Rule 2.3). Channel 4
pointed out that it was satisfied that the series was clearly signposted as a polemic.
Richard Dawkins regularly used expressions such as “I think” or “As far as | am
concerned” and the programmes were preceded by presentation announcements
about the content. The broadcaster had also taken into account the potential
audience and likely expectation of that audience tuning in to such a series, broadcast
in prime time on a minority channel.

Decision

Broadcasters have the right to impart information and ideas and viewers have a right
to receive them as long as the Code is complied with. We considered the
programmes in the light of: the complaints; the comments from Channel 4; and the
relevant provisions of the Broadcasting Code, as set out below, which were set in
accordance with our statutory duties under section 319 of the Communications Act
2003. Section 3(2) (e) of the Communications Act 2003 also requires Ofcom to apply
standards:

"that provide adequate protection to members of the public from the inclusion of
offensive and harmful material”,

but in doing so we should have regard to — as much as it appears to be relevant — to
the manner that,

“best guarantees an appropriate level of freedom of expression”. (section 3(4)(g))

As the Broadcasting Code sets out, broadcasters may make programmes about any
issue they choose, so long as the material complies with the Code and the law.
Overall, these programmes were serious documentaries, questioning the validity of
religion. In such areas as political and religious debate, it is essential that
broadcasters and viewers have as much freedom of expression as is compatible with
the law, to explore ideas. The programmes were clearly authored and the presenter
had every right to challenge orthodox religion so long as there was a “proper degree
of responsibility” and people’s religious views were not subject to “abusive
treatment”.

a) As with all programmes, the broadcasters must ensure that they apply
“generally accepted standards” and that material, which may cause offence,
is justified by the context (Rule 2.3).

The Code gives a meaning for context, which includes, but is not limited to:

“the editorial content of the series; the service on which the material is

12



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

b)

broadcast; ...the degree of harm or offence likely to be caused by the
inclusion of any particular sort of material in programmes of a particular
description; the likely size and composition of the potential audience and
likely expectation of the audience; and the extent to which the nature of the
content can be brought to the attention of the potential audience for example
by giving information...”

In considering context we therefore took into account those matters set out
above.

When considering the service on which this series was broadcast we took into
account Channel 4’s remit (or purpose) which requires it, amongst other
things, to:

“encourage innovation and experiment in the form and content of
programmes and generally to give the channel a distinctive character of its
own “.

Furthermore, this was an authored programme about religious faith presented
by Professor Dawkins who has a reputation as a noted atheist. This was
made clear from the start and throughout both programmes. Professor
Dawkins regularly used expressions such as “I believe (that)...” and “I think
(that)...” signalling the polemic nature of these programmes.

With this in mind - and given Channel 4’'s general reputation — we concluded
that such a challenging and provocative series was unlikely to exceed the
likely expectation of viewers to Channel 4.

For those viewers of Channel 4 who were unaware of Professor Dawkin’s
reputation, we recognised that the series title and the explicit presentation
information given before both programmes made it clear that this was a
polemic which challenged religious faith.

From the complaints received, it is clear that viewers were able to engage
with the challenging material, but did not necessarily accept the conclusions
of Professor Dawkins. However, this was not, in this case, a reason for
finding that the programme breached the requirements of the Code. The
degree of offence likely to be caused from content with a series which is
presented by a noted atheist and which is clearly signalled by the title and
before and during the series as a polemic which questions religious faith and
is within the likely expectation of the viewers for that service and series must
be considerably reduced.

Taking this context into account we did not consider that the programmes had
breached generally accepted standards as set out in rule 2.3 of the Code:

Some complainants stated that, in their opinion, the programme would incite
religious hatred. We, therefore, considered whether the programmes had
breached Rule 3.1:

Rule 3.1: “Material likely to encourage or incite the commission of crime or to
lead to disorder must not be included in television or radio services.”

We guestioned whether Richard Dawkins’ opinions (for example, that religion
was “divisive and dangerous”, or that it “acted like a virus”) in any way

13



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

d)

encouraged or incited the commission of crime or could lead to disorder, as
suggested by some complainants.

We appreciate that for some, such opinions may cause offence. However, the
programmes contained no calls, direct or implied, to action - militant or
otherwise - towards a patrticular religion or to individuals or communities. The
series was about ideas and religious philosophy and so did not, in our view,
amount to the encouragement or incitement of the commission of crime or
were likely to lead to disorder.

Section Four of the Code deals with religious programmes. The Code sets out
that a religious programme is a programme which deals with matters of
religion as the central subject, or as a significant part, of the programme. The
subject-matter of this series placed it within this definition.

We considered the programmes in the light of Rule 4.1:

Rule 4.1: “Broadcasters must exercise the proper degree of responsibility
with respect to the content of programmes which are religious programmes”.

We therefore considered whether Channel 4 had exercised the proper degree
of responsibility in using Professor Dawkins as a presenter in a series which
expressed his personal views on religion in the challenging way in which they
were expressed.

There are many programmes on the terrestrial channels alone that approach
religion from a believer’s perspective. Channel 4, as it pointed out in its
response, has a duty to present alternative perspectives — as long as they do
so with a proper degree of responsibility. Viewers should also be able to see
matters of religion and belief discussed from a non-believer’'s perspective.

We considered whether, notwithstanding the right to provide such
programmes, the broadcaster had applied the proper degree of responsibility
towards the content of the programme. In considering this we looked at what
“the proper degree of responsibility”, in the specific context of a polemic in
favour of atheism and opposed to religious faith and expressly designed to
generate and/or contribute to debate, meant. We noted that in this case
Channel 4 ensured that:
- the audience was given clear information as to what they were
about to watch;
- the views of the presenter were identified clearly as his/her
opinion;
- that those views were open to challenge; and
- opposing opinions to the presenter’'s were aired.

These actions set the material in context. In our view, the content of the
programme was treated with responsibility and the series was therefore not in
breach of Rule 4.1 of the Code.

We also considered Rule 4.2;

Rule 4.2: “The religious views and beliefs of those belonging to a particular
religion or religious denomination must not be subject to abusive treatment.”

In considering whether Professor Dawkins’ polemic amounted to abusive

14



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

f)

g)

treatment of a particular religion or religious denomination - as implied by the
complaints - we again took into account that his comments were made in the
context of a polemic on Channel 4 by a noted atheist and rationalist on the
subject of religious faith in a clearly signalled and titled series. Even so, it is
important that the material does not amount to abusive treatment.

In both programmes Professor Dawkins addressed specific religions or
denominations — in particular Catholicism, Judaism, Conservative
Evangelicalism and Islam. However the overall theme of the programmes was
critical of religious belief generally. The criticisms of religion by Professor
Dawkins did not use offensive language or espouse intolerance, violence or
militant actions against those with religious beliefs, and in our opinion, did not
amount to abuse. Representatives of the various faiths concerned were also
interviewed and put their own perspectives. For example Professor Dawkins’
sceptical view of Lourdes and the Catholic Church was countered by a
Catholic priest.

In the particular context of a polemical programme, challenging comments,
similar to those found in political debate, are likely to be aired. Whilst
accepting that such remarks would be potentially offensive to some people,
we considered that these did not amount to the kind of abusive treatment set
out in Rule 4.2.

We also considered Rule 4.4.

Rule 4.4:. "Religious programmes must not seek to promote religious views
or beliefs by stealth”.

This rule concerns programming that purports to be one thing, but ultimately
intends to acquire converts to a belief-system by not revealing its true
intention. The viewpoint of the series Root of All Evil was clear and
identifiably atheist from the outset. Atheism, by definition, is not

a 'religion’ and so does not fall under this particular category. This series was
not in breach of Rule 4.4

Some complainants stated that the issues in the programme were not
addressed with due impartiality and accuracy. However, the requirement for
due accuracy and impatrtiality relates solely to news. Outside of news, only
programmes dealing with matters of political or industrial controversy and
matters relating to current public policy are required to maintain “due
impartiality”. Therefore the requirements for due accuracy and impartiality (as
set out in Section Five of the Code) are not applicable to these programmes
overall.

To that extent, this series did not generally fall under this Section of the Code.
But during the sequence exploring Accelerated Christian Education (ACE) the
programme touched on a matter relating to current public policy i.e. Faith
Schools. However, relevant Christians involved in this area of educational
policy were interviewed at this point and challenged Professor Dawkins'’
views. The requirements of due impartiality on this matter was met within the
programme.

Complainants were concerned that the programmes focused on the beliefs

and behaviour of “religious extremists” and so were misleading. We
considered Rule 2.2.

15



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Rule 2.2 Factual programmes or items or portrayals of factual matters must
not materially mislead the audience.

The programmes reflected on a range of views, including those of the Bishop
of Oxford, and did not mislead by presenting extreme views as moderate
views. The balance of views within the programme was an editorial decision
for Channel 4 as the programmes were not dealing with matters set out in
Section Five. The programmes were not therefore in breach of Rule 2.2.

Taking all the above into account we do not believe the series was in breach of the
Code.

Not in Breach

16



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Fairness and Privacy Cases

Not Upheld

Complaint by Pannone & Partners (Solicitors) on behalf of

Space Kitchens and Bathrooms Limited
Watchdog, BBC1, 4 October 2005

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. Pannone &
Partners, Solicitors (“Pannone”) complained on behalf of Space Kitchens and
Bathrooms Limited (“Space Kitchens”) that the company was treated unfairly in this
edition of Watchdog. The programme included an item about Space Kitchens. It
featured two dissatisfied customers and two former employees of the company.
Space Kitchens was criticised for its sales techniques, its system of discounts and
the quality of some of its kitchens.

Ofcom concluded that:

a)

b)

d)

f)

g)

A reasonable period of time was given to Space Kitchens to respond to the
issues raised. The initial letter to the company from Watchdog gave detailed
information and all the criticisms included in the programme were referred to
in correspondence before the broadcast.

The programme fairly reflected what Space Kitchens said in a statement
provided for the programme about the two complaints featured. Other issues,
such as discounts and sales techniques, were not referred to in the
statement.

Watchdog conducted a legitimate investigation into the stories of two of the
dissatisfied customers it had heard from and there was no requirement on the
programme makers to refer to letters of recommendation or the size of the
company. The programme neither said nor implied that Space Kitchens was a
“cowboy” company.

The company was not criticised in the programme for using telephone
canvassing. It was not, therefore, necessary to state that the practice was
legal and legitimate.

The script did refer to the fact that Mrs Mary Heal was seeking a new kitchen
when she received the call from Space Kitchens and the programme did not
suggest that Mr McBain was cold called.

The presenter clearly stated that footage of Mrs Heal’s kitchen was taken
from a home video, which was filmed during the period when she was
dissatisfied with the work carried out. Since it appears that she remained
dissatisfied after Space Kitchens had carried out work to rectify the kitchen
and had their replacement kitchen removed and a new one installed by
another company, it would not have been relevant to include footage of the
kitchen as it was when the BBC filmed at her home.

Mrs Heal's age was referred to once in the programme, as a statement of
fact. It was legitimate to mention this, in view of the fact that her relative who

17



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

h)

)

k)

n)

appeared on the programme referred to his concern about the duration of the
sales representative’s visit to “lady on her own”, who was “very vulnerable”.

It was clear that Mrs Heal was a willing customer of Space Kitchens. The
difference (of less than half an hour) between Mrs Heal's and her relative’s
versions of the duration of the visit from Space Kitchens’ representative was
not material. Mrs Heal’s relative was entitled to give his views on her
vulnerability in his interview. This issue was put to Space Kitchens in the
initial letter from the programme makers.

The programme makers were entitled to rely on what Mr Jason McBain said
in interview regarding the extent of problems with his boiler. They gave the
company an opportunity to respond to this allegation, which it did not do in the
statement provided.

Whilst a staged scene of Mr McBain crossing fields and dry stone walls in his
pyjamas, dressing gown and slippers to use a neighbour’s shower appears to
have exaggerated what he had to do to have a shower, he willingly agreed to
take part in the filming. It was not disputed that he had to use his neighbour’s
shower for a period of time. In the circumstances it was not materially unfair
to include the scene in the programme.

Mr McBain’s concerns about the quality of his kitchen were put to Space
Kitchens in the initial letter from Watchdog. The company did not suggest that
the portrayal of the kitchen in the programme was inaccurate.

The complaints from Mrs Heal and Mr McBain were representative of the
issues being raised about Space Kitchens and Mr McBain’s complaint was
still unresolved at the time of the broadcast. There was therefore no need for
the programme to specify the age of the complaints, nor was it inappropriate
to use them to illustrate the issues.

The information included in the programme about Space Kitchens’ system of
discounts was justified by the information given to the programme makers by
former employees of the company and by what took place during a secretly
filmed meeting between a sales representative and member of the production
team. The company was informed in the initial letter from the programme
makers that this issue would be raised and did not refer to it in the statement
provided to Watchdog.

The programme contained no criticism of Space Kitchens’ advertising and
there was no need for the programme to refer to the company’s compliance in
this area.

Introduction

This edition of the consumer affairs programme included at item about Space
Kitchens and Bathrooms Limited (“Space Kitchens”), a company that provides and
fits kitchens.

The item stated that Watchdog had received a “steady stream of complaints” about
Space Kitchens. The programme was critical of the quality of some of Space
Kitchens products and suggested that Space Kitchens “cold-called” members of the
public. The item also suggested that Space Kitchens employed “highly persistent
sales techniques” and operated a “questionable discount scheme”. Watchdog

18



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

filmed some secretly filmed footage of a Space Kitchen'’s salesman making a pitch
to a customer and included some of the footage in the programme.

The item featured two dissatisfied customers (Mrs Heal and Mr McBain) and
included footage shot at their homes. The item also included comments from two
former employees of the company concerning sales techniques allegedly employed
by the company.

Pannone & Partners, Solicitors (“Pannone”) complained that Space Kitchens were
treated unfairly in the programme as broadcast.

Complaint
Space Kitchens’ case
In summary, Pannone complained that Space Kitchens was treated unfairly in that:

a) Space Kitchens was not given sufficient time to respond to the allegations and
complaints in the programme. Space Kitchens was given four working days to
deal with the allegations, despite the fact that the programme must have been in
production for at least four weeks. Mr Jason McBain, one of the customers
featured on the programme, said that he made his complaint to Watchdog 12
months before the programme was broadcast. The BBC also failed to give Space
Kitchens a proper opportunity to respond in terms of the information it provided.
Although a fax sent to Space Kitchens on 27 September 2005 claimed that
Watchdog had received “in excess of 200 complaints”, no details were ever given
of any of those complaints other than the two featured in the programme, despite
repeated requests from Space Kitchens. The BBC failed to state whether the
complaints of the individuals to be featured on the programme were intended to
be representative of the 200 complaints. Without details, Space Kitchens was
unable to put the complaints featured into context. The BBC also failed to identify
two “independent kitchen fitters”, referred to in the fax of 27 September 2005,
who had examined Mrs Mary Heal’s kitchen, although one of them appeared on
the broadcast and was clearly a relative of Mrs Heal. No details were given of
examples of when Space Kitchens promises had not been matched by delivery,
nor were any details given of the “authoritative information” from within Space
Kitchens about sales techniques that the fax referred to.

b) Space Kitchens responded to an invitation by the programme makers to appear
on screen or submit a written statement by providing a final written response (with
a statement for broadcast) within the deadline given by the BBC. The statement
was headed, “To be broadcast in full” and consisted of four short paragraphs. It
was not read in full and “only the gist of matters stated in the first paragraph was
referred” to in the item.

c) Although Space Kitchens provided the programme makers with around 200
letters of recommendation covering the same period as the complaints, the
programme failed to refer to them. Nor did the programme make any comparison
between the number of complaints received and the very large number of
appointments and orders dealt with by the company each year. Without such a
comparison, the viewer was left with the impression that Space Kitchens was a
“cowboy” company, whose products and services should be shunned.

d) The item failed to refer to the fact that, although the company was criticised for
telephone canvassing, this was a legal and legitimate technique, used by many

19



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

f)

9)

h)

)

K)

reputable companies.

The programme failed to make it clear that Mrs Heal and Mr McBain were actively
seeking new kitchens and were pleased to have been contacted by Space
Kitchens at the outset.

The programme gave the false impression that footage shown of Mrs Heal’s
house was taken by the programme makers and that it represented the kitchen at
the time of the broadcast. In fact the shots in the programme were taken from a
home video prepared before the broadcast. Given that a film crew attended Mrs
Heal's home, there was no reason why images of her kitchen at the time of
making the film, in a pristine condition and finished to her satisfaction, could not
have been broadcast. The effect of this was to suggest wrongly that Space
Kitchens only rectified the problems having seen the home video.

Much was made of Mrs Heal’s age, although the telephone canvasser could not
have been aware of her age at the outset of the conversation.

The time spent at Mrs Heal's house by the Space Kitchens’ representative was
exaggerated and it was suggested that undue influence was brought to bear upon
her. The home video produced by or on behalf of Mrs Heal suggested that the
sales representative stayed for four hours. Only a few seconds of film was
broadcast, of what was alleged to have taken place during the course of the four
hours in question. This was not accurate or a “valid representation of the
discussions”. This ignored the fact that Mrs Heal was a willing customer and that
during the course of the visit, the salesman measured up, designed and costed
Mrs Heal’s kitchen.

The programme included an unsubstantiated claim that Space Kitchens damaged
Mr McBain’s boiler resulting in him not having any central heating. Mr McBain had
admitted to Space Kitchens that he had, at one point, got the boiler working.
Space Kitchens had ascertained that the boiler was defective due to age and that
hot water was available to Mr McBain at all times through his immersion heater.

The programme unfairly included a scene, which was clearly staged, of Mr
McBain crossing fields and dry stone walls in his pyjamas, dressing gown and
slippers to use a neighbour’s shower, when in fact Mr McBain could have gained
access to his neighbour’s property either across a small courtyard or by driving
there on made up roads.

Mr McBain had informed Space Kitchens that Watchdog’s film crew told him to be
careful where he sat, as they felt that the kitchen looked good on camera.

It was not made clear in the programme that the complaints from Mrs Heal and
Mr McBain were 11 and 18 months old, respectively. As they were far from
recent, they did not reflect the business of Space Kitchens.

It was implied, incorrectly, that Space Kitchens only gives discounts of 10 per
cent. The text running across the bottom of a Space Kitchens advertisement
shown on the programme makes it clear that the discount awarded by the
company is anything from 100% to 10%. This discount is by way of a prize and is
awarded by the company at random. Space Kitchens could have provided the
programme makers with a list of customers who had received a full refund for
allowing their kitchen to be used in the feature home promotion. Such discounting

20



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

is not uncommon in many markets and industries and, in the circumstances, the
more common discounts are inevitably at the lower end.

The programme failed to take into account that all Space Kitchens’ advertising
complies with the Advertising Standards Authority and Committee of Advertising
Practice Codes of Conduct or that the company is monitored and satisfies all
regulatory requirements.

The BBC’s case

In response, the BBC said, in summary:

a)

b)

Watchdog is a weekly programme and items are generated and produced on a
fast turn-round basis, usually within three weeks preceding transmission.
Although Watchdog received Mr McBain’s email in December 2004, the
programme makers did not contact him for over nine months, once researchers
had decided to investigate a trend in complaints. Filming at his home took place
six days before the broadcast. The programme gave Space Kitchens five working
days to respond. Although a deadline was given of 6pm on 3 October 2005, this
was in order to be clear on the day before transmission as to whether Space
Kitchens would be sending a representative to the studio or providing a
statement. Discussions between the programme makers and the company
continued on 4 October 2005. There was no need to send Space Kitchens details
of the 200 complaints, as they were not referred to in detail in the report. It was
made clear to Space Kitchens in a fax on 3 October 2005 that Mrs Heal and Mr
McBain's complaints were representative of the 200. In any event, the company’s
dealings with a trading standards authority had made them well aware of the kind
of complaints they were attracting. Although the producer did refer in his fax of 27
September 2005 to “two independent kitchen fitters”, they did not feature in the
programme. Details of broken promises featured in the programme were also
included in the details of the Heal and McBain cases in the fax of 27 September
2005. Details of all the allegations made in the programme were clearly set out in
advance in the producer’s faxes of 27 September and 3 October 2005. These
included any allegations the programme intended to make as a result of the
“authoritative information” from within the company, which did not add materially
to the issues already raised by the cases of Mrs Heal and Mr McBain.

Watchdog was under no obligation to broadcast the company’s statement in full,
as long as any extract, paraphrase or summary fairly represented the response.
The summary of the statement included in the programme was fair.

A successful company such as Space Kitchens would be expected to receive
some positive letters. Watchdog was under no obligation to refer to such letters
and, in any event, there were some doubts as to their validity. Calls by a
researcher to approximately 10% of the correspondents established that many
were either solicited by the company after the job completion or had been
discussed by agents as part of their sales pitch offering discounts. While the BBC
did not dispute that some of the letters were genuine, their inclusion, given the
weight of complaints to the programme, the company and regulatory bodies,
could have been misleading. The programme’s remit is to report on complaints
made by consumers regardless of the size of the company concerned. Had the
company accepted the BBC's offer to appear on the programme, it could have
made the comparison between the number of complaints and the number of
orders. Space Kitchens was not referred to as a “cowboy company”.

21



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

d)

e)

f)

g)

h)

)

k)

The programme did not criticise Space Kitchens’ telephone sales technique nor
did it suggest that the practice of telephone canvassing was illegal.

It was made clear in the programme that Mrs Heal wanted a new kitchen. The
programme did not say that Mr McBain was cold called.

It was made clear in the programme that the footage of Mrs Heal’s kitchen was
taken by family member Richard Hidderley and it was also clear from the use of
Space Kitchens’ statement that the company had not left the kitchen in the poor
state shown on the film, but had put things right. The reason why no footage of
the kitchen at the time of filming was shown was that Mrs Heal was not satisfied
with her Space Kitchens replacement kitchen and had it removed and a new one
installed by another company prior to the programme being filmed.

It was irrelevant whether the telephone canvasser was aware of Mrs Heal's age.
The point being made in the programme was that she was an elderly lady living
on her own and that the sales representative spent several hours late into the
evening at her home making promises about the kitchen.

In her interview, Mrs Heal said that the sales representative was at her home for
about four hours. Mr Hidderley said in the programme “They came at half past
seven and didn't leave till very nearly midnight”. Mrs Heal estimated that no more
than 30 minutes of the session with the sales representative was devoted to
measuring up and design sketching. The presenter's comment, “Soon after she
was visited by a salesman who spent hours in her house pushing his product”
was a fair description of the Space Kitchens sales approach to her. There was no
interview with Mrs Heal on the home video and Watchdog did not film this. The
secret filming in which the salesman stayed for four hours was a completely
separate pitch to Watchdog researchers.

Mr McBain told Watchdog that a workman brought to his home by a Space
Kitchens representative broke the boiler by incorrectly shutting it down and that,
regardless of his immersion heater, he had no gas central heating or hot water
following the installation of the new kitchen by Space Kitchens. He had put this in
writing to Space Kitchens when signing a document relating to compensation.

Mr McBain told a researcher and said on camera that he had to walk to his
neighbour’s house to have a shower. Whether or not he could have driven was
irrelevant. He suggested and willingly participated in what was clearly a
reconstruction. At the time of filming the courtyard referred to was not paved and
was very muddy.

The BBC assumed that Space Kitchens meant that Watchdog intended to show
Mr McBain’s kitchen at its worst. The composition of the interview with Mr McBain
in his kitchen did not show the kitchen in a bad light, nor had the BBC ever
suggested that it did. The images used to reflect the kitchen’s bad installation
were all contained in a montage prefaced by the words “And this is bespoke,
designer quality, Space Kitchens style”, which showed that the quality of the
materials and the installation was sub-standard.

The two complaints chosen were representative of those made to Watchdog
throughout the year up to and after transmission. The company has not indicated
any steps taken since Mrs Heal's case to reduce complaints and Mr McBain’s
complaint was still ongoing at the time of broadcast.

22



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

m) The programme did not state that no customers received 100% discounts, nor did
it suggest that everyone in the feature homes promotion only got a 10% discount.
The 10% discount was only referred to once, in relation to the claim made by the
secretly filmed salesperson that “everyone (in the brochure) got a full refund on
their kitchen”. At least one family featured in the brochure told the programme
they had only received a discount of 10%. Testimony from former employees
indicated that offering phoney discounts was part of the company’s sales policy.

n) The report did not criticise the company’s advertising.
Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in
programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

Ofcom concluded that:

a) Space Kitchens complained that it was not given a proper opportunity to respond
to the issues raised in the programme, both in terms of the time allowed and the
information provided in advance of the broadcast.

Where a programme alleges wrongdoing or makes other significant allegations
about an individual or organisation, those concerned should normally be given an
appropriate and timely opportunity to respond to the arguments and evidence
contained within that programme. Ofcom first considered whether or not the
programme included allegations of wrongdoing or other significant allegations. In
Ofcom’s view, the programme was capable of adversely affecting the reputation
of Space Kitchens. In particular, it noted that the programme was critical of the
quality of some of Space Kitchens products and also suggested that Space
Kitchens employed “highly persistent sales techniques” and operated a
“questionable discount scheme”.

Taking this into account, Ofcom then considered whether or not Space Kitchens
were given an appropriate opportunity to respond to the allegations included in
the programme. Ofcom took into account the timeliness of the offer, the
sufficiency of the information provided and the nature of the opportunity offered.
Ofcom also had regard to the type and nature of the programme.

Ofcom noted that four working days were given for Space Kitchens to decide
whether to participate in an interview or provide a statement and discussions
continued for another day, resulting in five working days between the initial
contact from Watchdog and the broadcast. Ofcom considered that, in the context
of a weekly investigative programme, this was a reasonable period of time.
Ofcom noted that the issues raised in the programme were unlikely to have taken
the company by surprise, since it was already aware of the two complaints
featured in the programme and had had extensive dealings with local trading
standards authorities on similar issues. As regards the information provided to

23



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

b)

d)

Space Kitchens, Ofcom considered that the initial letter from the BBC to Space

Kitchens gave detailed information about the complaints from Mrs Heal and Mr

McBain. The letter also referred to concerns about sales techniques, the quality
of some kitchens and discounts. The criticisms included in the programme were
referred to in correspondence before the broadcast. Ofcom, therefore, found no
unfairness in this respect.

In considering the complaint that the statement provided by the company was not
read out in full, Ofcom took the view that it was unrealistic to expect that a
relatively lengthy statement would be read in full during an item on Watchdog.
Ofcom believed that it was not incumbent upon the programme, in the interests of
fairness in this case, to present the statement in full. Ofcom considered that the
statement, although summarised for broadcast, was reflected fairly and
presented in a fair and appropriate manner and tone. In particular, Ofcom
noted that Space Kitchens’ comments concerning the two complaints (from Mrs
Heal and Mr McBain) were included in the programme as well as Space Kitchens’
statement that it had “high customer satisfaction and values its reputation”. Other
issues, which were addressed in the programme, such as discounts and sales
techniques, were not referred to in the statement provided to the programme
makers by Space Kitchens. Ofcom found no unfairness in this respect.

The complainant claimed that the programme unfairly failed to refer to letters of
recommendation and to put the complaints featured in the programme into the
context of the number of customers Space Kitchens deals with. Ofcom noted that
the programme received information from viewers and from a trading standards
authority that suggested a pattern of problems experienced by Space Kitchens’
customers. Ofcom also noted that the programme makers had information that
cast doubt on the credibility of some of the letters of recommendation provided by
Space Kitchens. In the light of the information received, Watchdog conducted a
legitimate investigation into the stories of two of the dissatisfied customers it had
heard from. In these circumstances, there was no requirement on the programme
makers to refer to the letters of recommendation or the size of the company.
Ofcom took the view that the programme legitimately presented the complainants
as two examples of the type of complaints that Watchdog and trading standards
had received. It was not stated or implied that every kitchen produced and fitted
by Space Kitchen was problematic. The programme did not refer to Space
Kitchens as a “cowboy” company and viewers were left to make their own
conclusions about the company based on the material broadcast. Ofcom found
no unfairness in this respect.

Space Kitchens complained that the programme failed to refer to the fact that
telephone canvassing for customers was a legal and legitimate technique. Ofcom
considered that, although it was stated as a fact that Mrs Heal was cold called,
the company was not criticised in the programme for using telephone canvassing.
It was not, therefore, necessary to state that the practice was legal and legitimate.
Ofcom found no unfairness in this respect.

Space Kitchens complained that the programme failed to make it clear that Mrs
Heal and Mr McBain were both actively seeking kitchens. Ofcom noted that the
script did refer to the fact that Mrs Heal was seeking a new kitchen when she
received the call from Space Kitchens. The programme did not suggest that Mr
McBain was cold called and made no reference to how his dealings with Space
Kitchens commenced. Ofcom found no unfairness in this respect.

24



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

f)

9)

h)

)

The complainant claimed that a false impression was given that footage shown of
Mrs Heal’s house was taken by the programme makers and that it represented
the kitchen at the time of the broadcast. However, in Ofcom’s view this was not
the case since the presenter clearly stated that the footage of the kitchen was
taken from a home video filmed during the period when Mrs Heal was dissatisfied
with the work carried out. Since it appeared that Mrs Heal remained dissatisfied
after Space Kitchens had carried out work to rectify the kitchen and had their
replacement kitchen removed and a new one installed by another company, it
would not have been relevant to include footage of the kitchen as it was when the
BBC filmed at her home. Ofcom found no unfairness in this respect.

The complainant said that the programme dwelt excessively on Mrs Heal’s age.
Ofcom noted that the programme makers referred to Mrs Heal’s age in the initial
letter to Space Kitchens, so the company was aware of this issue prior to the
broadcast. Ofcom also noted that Mrs Heal's age was, in fact, referred to once in
the programme, as a statement of fact. Therefore in Ofcom’s view, the
programme did not dwell on her age. It was legitimate to mention it, particularly in
view of the fact that her relative who appeared on the programme referred to his
concern that the representative had stayed from half past seven until nearly
midnight, with a “lady on her own” who was “very vulnerable”. Ofcom found no
unfairness in this respect.

Space Kitchens complained that the time spent at Mrs Heal’s house by the
company'’s representative was exaggerated and it was suggested that undue
influence was brought to bear upon her. Ofcom took the view that it was clear
from the programme that Mrs Heal had been a willing customer. While there was
some discrepancy between what Mrs Heal and her relative said about the
duration of the visit, the difference (of less than half an hour) between the two
versions was not material. Ofcom noted that in the initial letter to Space Kitchens,
the BBC referred to the fact that Mrs Heal felt “extremely pressured” by the sales
representative. In the event, the programme did not say that undue influence was
brought to bear on Mrs Heal. The reference to her vulnerability came from her
relative, who was entitled to give his views in his interview.

The secretly filmed footage that Space Kitchen'’s claimed was taken of the
salesman with Mrs Heal, was not in fact the meeting with Mrs Heal. The secretly
filmed footage obtained by the BBC was in fact of a separate meeting between
the programme-makers, pretending to be potential customers, and a Space
Kitchen representative. Ofcom found no unfairness in this respect.

The complainant said that the programme included an unsubstantiated claim
that Space Kitchens damaged Mr McBain’s boiler. Ofcom noted that Mr McBain
gave differing information regarding the extent of problems with his boiler at
different times to different people. However he told the BBC on two occasions
that he was without hot water and this allegation was put to Space Kitchens in the
initial letter from Watchdog (allowing Space Kitchens the opportunity to counter,
where and if necessary, any allegation that it believed to be inaccurate — which
they failed to do). In the circumstances, the programme was entitled to rely on
what Mr McBain said in interview. Ofcom noted that the programme makers also
gave the company an opportunity to respond to this allegation, which it did not do
in the statement provided. Ofcom found no unfairness in this respect.

Space Kitchens complained that it was unfair for the programme to include a

staged scene of Mr McBain crossing fields and dry stone walls in his pyjamas,
dressing gown and slippers to use a neighbour’s shower. Ofcom noted that there

25



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

were some inconsistencies in the information Mr McBain gave about this.
However, he willingly agreed to take part in the filming. It appears that the scene
staged for the programme did not represent what Mr McBain actually had to do
and exaggerated the steps he had to take to have a shower. However, it is not
disputed that he had to use his neighbour’s shower for a period of time. In these
circumstances, it was not materially unfair to include the staged scene. Ofcom
found no unfairness in this respect.

k)  Space Kitchens complained that the film crew told Mr McBain to be careful
where he sat, as they felt that the kitchen looked good on camera. Regardless of
where Mr McBain sat for the interview, his concerns about the quality of the
kitchen were put to Space Kitchens in the initial letter from Watchdog. The
company had not suggested that the portrayal of his kitchen in the programme
was inaccurate.

Ofcom found no unfairness in this respect.

)] The complainant said that it was not made clear in the programme that the
complaints from Mrs Heal and Mr McBain were 11 and 18 months old
respectively. Ofcom considered that, as the complaints were representative of the
issues being raised about Space Kitchens (which Space Kitchens was made
aware of), and, as Mr McBain’s complaint was still unresolved at the time of the
broadcast, there was no need for the programme to specify the age of the
complaints, nor was it inappropriate to use them to illustrate the issues. Ofcom
found no unfairness in this respect.

m) Space Kitchens complained that its system of discounts was not fairly
represented. Ofcom considered that the information included about the discounts
was justified by the information given to the programme makers by former
employees of the company. It was also justified by the fact that one family told the
programme makers that, although their kitchen was featured in the Space
Kitchens brochure, they only received a 10% discount on their kitchen. This was
contrary to the claim made by the secretly filmed salesman that everyone whose
kitchen appeared in the brochure got a full refund. The company was informed in
the initial letter from the programme makers that this issue would be raised.
However, Space Kitchens did not refer to this matter in the statement provided to
Watchdog.

n)  The complainant considered that the programme should have referred to the
fact that Space Kitchens complies with regulatory requirements in relation to
advertising. Given that the programme contained no criticism of Space Kitchens’
advertising, Ofcom does not consider it was necessary, in order to achieve
fairness, to have referred to the company’s compliance in this area. Ofcom found
no unfairness in this respect.

Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.

26



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Complaint by Nottingham City Council
Macintyre’s Toughest Towns, Five, 2 November 2005

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by
Nottingham City Council (“the Council”).

This programme focussed on Nottingham and claimed the city had a reputation for
toughness. The Council complained the programme: was produced over a year
before broadcast which rendered many of the assertions inaccurate, in particular a
comment made by a journalist, Mr Edwards, passed on unsubstantiated rumour and,
used inflammatory language without factual basis.

Ofcom found as follows:

a) The time delay between the production of the programme and its
transmission was not in itself capable of being unfair to the Council. As
regards the specific complaint about the inclusion of a comment by Mr
Edwards, Ofcom found the comment did not result in unfairness. Ofcom
considered it would have been clear to viewers that the views expressed by
Mr Edwards were his personal opinions, and there was no evidence to
suggest that the comments were not Mr Edward’s opinion at the time of
broadcast.

b) It was fair for the programme to use the phrase “dubbed assassination city”
when describing Nottingham as a number of newspaper articles (provided to
Ofcom by Five) had referred to Nottingham as “assassination city”.

c) It was not unfair for the programme to use the phrases “turf wars”, “plagued
by guns” and “gun crime spiralling out of control”. Ofcom concluded that
though the phrases were emotive, they had been sufficiently justified. The
phrases were placed in context by date references; and balanced by the final
statement in the programme by the police that in the last year gun crime had
been reduced by thirty per cent.

Introduction

This series examined a number of towns and cities in Britain which it was alleged had
a reputation for toughness. The programme drew parallels between the problems
experienced by these towns and the record levels of violent crime occurring
throughout Britain.

This edition of the series focussed on the city of Nottingham. The programme
alleged that Nottingham was “plagued by guns” and had been dubbed by the national
media as “assassination city”.

Towards the end of the programme, a crime reporter, Mr Jeff Edwards, stated “| fear
the situation will get worse before it gets better. | think we're going to see a lot more
shootings”.

A statement from Nottingham Police was included during the end credits of the
programme. The statement read: “Nottingham Police have told us that in the last year
gun crime has been reduced by thirty per cent, with five hundred and forty people
arrested for drugs and firearms offences since January 2004.”

27



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

Nottingham City Council (“the Council”) complained that it was treated unfairly in the
programme as broadcast.

The Complaint
The Council’'s case

In summary, Nottingham City Council complained that it was treated unfairly in the
programme as broadcast in that:

a) The programme was broadcast almost a year after it was filmed, which rendered
many of the programme’s claims inaccurate. In particular, the Council
complained about the effect the time delay had on the comments made by Jeff
Edwards.

b) The programme and trailers repeatedly referred to Nottingham as “dubbed
assassination city by the national media”. The Council said the reference unfairly
passed on unsubstantiated and inaccurate rumour.

¢) Inflammatory terms were used in the programme without any factual basis. These
terms included: “gun crime spiralling out of control”, “plagued by guns”, and “turf
wars”.

Five's case

In summary Five said that the programme was not and never intended to be a
present day general view of Nottingham as a city, but aimed to focus on certain
problems that Nottingham and other cities faced with crime. The first half of the
programme was a historical background to the city’s current problems, whilst the
second half focussed on how the families of victims of gun crime in the city have
been affected. Five said the programme had been produced with the cooperation of
the Nottinghamshire Police and noted that they have received no complaint from the
Police about the programme.

a) Inresponse to the complaint that many of the programme’s claims were
inaccurate because they were out of date, Five said that the programme was a
fair and accurate assessment of gun crime in the city using the latest statistics
available. Five acknowledged that much of the programme had been produced
several months before transmission but insisted the programme’s content was
checked and updated in the weeks before broadcast.

Five stated that the programme’s transmission had been timely given the
conviction of the killers of Danielle Beccan just three weeks before. In addition,
dates were provided when specific incidents were referred to in the programme.

In relation to the programme’s use of the comment by Mr Jeff Edwards, Five said
Mr Edward’s comments were his genuinely held opinions at the time of recording
the interview and remain unchanged today.

Five noted that the programme had contained the Nottinghamshire Police’s
statement which included the fact that gun crime had reduced and that 540
people had been arrested for drugs and firearms offences since January 2004.
b) Five said that the programme itself did not refer to Nottingham as “assassination
city”, but had described the phrase as a label given to it by the national press.

28



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

The programme had not sought to justify the label but merely had explained the
context in which it had been earned. Five said the use of the phrase in this way
was neither unfair nor inaccurate. Five also provided a number of newspaper
extracts which provided background for how Nottingham became known as
“assassination city”.

c) Inresponse to the complaint that the programme used inflammatory terms
without factual basis, Five said the use of the phrases were justified by the
context and the programme’s explanation of Nottingham’s gun crime history. Five
said the police’s work to combat the city’s problems with gun crime had been
given ample coverage in the programme and their success in reducing gun crime
by thirty percent was also mentioned.

Five said they could find no reference in the programme to the term “turf wars”.
However, acknowledged that reference had been made to the historical disputes
between rival Yardie gangs and the modern day rivalry between the Meadows
and St Ann’s. Five provided a number of newspaper extracts to document this
rivalry.

The statement that Nottingham was “plagued by guns”, referred to the increase in
gun related crime which has occurred since 2001. Five said that the
Nottinghamshire Police and the Council acknowledged this problem in their joint
statement to the programme makers which stated:

“a unit to tackle gun-related drug crime has seen 540 people
arrested for drugs and firearms offences, 200 firearms seized
and drugs with a street value of over £12m confiscated”

Five said the “escalation in gun crime” was referred to by a member of the
Nottinghamshire Police in the fourth minute of the programme. The phrase “gun
crime in the city is spreading dangerously out of control” was used as an
introduction to the second part of the programme. This part of the programme
included reference to 14 gun shot murders occurring between February 2002 and
October 2004.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such
services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that the
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair
to an individual or organisation.

a) Nottingham City Council complained that the film was produced almost a year

29



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

b)

before it was transmitted, and that the time delay had made many of the
programme’s assertions inaccurate. In particular the Council said that a claim by
crime reporter Mr Jeff Edwards was false.

In Ofcom’s view a time delay occurring between the production of a programme
and its transmission will not, in itself, result in unfairness and any time delay
should not be considered in isolation. Rather the delay should be considered in
conjunction with the content of the programme as broadcast with a view to
determining any impact the passage of time might have had on the fairness of the
programme.

Turning specifically to the following comment made by Jeff Edwards:

“There are people out there in Nottingham at the moment, walking
around there just itching to use these guns; | fear that the situation
will get worse before it gets better. | think we’re going to see a lot
more shootings, | don't think this is the end of the story in
Nottingham at all.”

In reaching a finding, Ofcom considered that it was likely to have been clear to

viewers that this comment was simply the personal opinion of Mr Edwards. The
programme did not present this as evidence that it was established as fact that
gun related crime was increasing at the time of broadcast.

Ofcom was not persuaded that the complainant had provided any evidence to
suggest that these were not Mr Edward’s views at the time of broadcast and Five
advised Ofcom that Mr Edwards continued to stand by these views today. Ofcom
further considered that Mr Edward’s opinion was balanced in the programme 30
seconds later by the Nottinghamshire Police statement that:

“Nottingham Police have told us that in the last year gun crime has
been reduced by thirty per cent, with five hundred and forty people
arrested for drugs and firearms offences since January 2004.”

Taking these points into consideration, Ofcom concluded that the inclusion of the
comments by Mr Edwards itself, and the programme’s presentation of those
comments, did not result in unfairness to the Council in the programme as
broadcast. Ofcom has found no unfairness in this respect.

The Council complained that the programme repeatedly referred to Nottingham
as “dubbed assassination city by the national media”. They claimed that this was
an unsubstantiated and inaccurate rumour. Ofcom found it was not unfair to the
Council for the programme to use the phrase “dubbed assassination city” when
describing Nottingham. In making this decision, Ofcom noted that the programme
itself did not refer to Nottingham as “assassination city”. Rather the programme
stated that the city had been labelled in this way by the media. Whilst, Ofcom
appreciated that this was a label which Nottinghamshire had tried very hard to
remove, Ofcom nevertheless considered the phrase to be fair as a number of
newspaper articles (provided to Ofcom by Five) had referred to Nottingham in this
way. Ofcom found no unfairness in this respect.

The Council complained that the programme was unfair because the following

inflammatory terms were used without any factual basis: “turf wars”, “gun crime
spiralling out of control”, and “plagued by guns”.

30



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

“turf wars”

Ofcom noted that the term “turf wars” was not used in the programme itself but
was referred to during the continuity announcement directly before the start of the
programme.

However, Ofcom acknowledged that related statements — which implied turf wars
- were made to describe particular rivalries in Nottingham. The first was between
Yardie gangs (over drug market-share) and the other was an associated rivalry
between residents of two areas within the city, St Ann’s and the Meadows.

Ofcom took account of a number of descriptions used in the programme when
referring to the rivalries, including: “guns to control their turf”; “A number of these
murders have been linked to a long running feud between St Ann’s and a rival
estate, called the Meadows”, and “The simmering tensions between St Ann’s and
the Meadows means that there is always the potential for violence whenever
youths from the rival estates meet”.

In Ofcom’s view the language used to describe these rivalries was emotive.
However based on the information available, Ofcom concluded that the
descriptions were sufficiently justified by the documented existence of gang
rivalry in Nottingham during the 1980s and present day, and the violence
connected to these rivalries. Ofcom received no evidence to suggest that the
rivalries did not exist or that they were not linked to a number of murders within
Nottingham. Ofcom noted that the programme had been made in cooperation
with the Nottinghamshire Police who had not raised any issue with the content or
accuracy of the programme.

“plagued by quns” “spiralling out of control”

Ofcom was asked to decide whether or not it was unfair for the programme
makers to refer to Nottingham'’s gun problem as “spiralling out of control” or at
such a level to warrant the description “plagued with guns”. As noted above, the
programme makers had an obligation to ensure that they did not present,
disregard or omit material facts in a way that was unfair to Nottingham.

Ofcom considered a number of statistics relating to gun crime in Nottingham and
noted some variations between the data. Accounting for much of the variation
was the fact that the definition of ‘gun crime’ was not consistent. In some cases
‘gun crime’ related to the many different types of crime associated with guns -
ranging from ‘murder’ to ‘threats without injuries’. In other cases, only ‘number of
people shot’ was considered. Based on such varied statistics, although it was
apparent that there had been a decrease in some types of gun crime within
Nottingham, Ofcom was not persuaded that it was unfair to categorise
Nottingham as having a problem with gun related crime (which had necessitated
positive action by the Council).

Broadcasters must be careful that any descriptive language used in programmes
does not lead to unfairness in the programme as broadcast. Ofcom considered
that while the use of the phrases “plagued by guns” and “spiralling out of control”
was emotive, their inclusion in the programme did not result in unfairness. This
was because the context in which the phrases appeared, balanced the impact of
the language. Specifically Ofcom concluded that the phrases had been placed in
context by including date references for specific murders and balanced by the
final statement in the programme by the police that in the last year gun crime had
been reduced by thirty per cent.

31



Ofcom broadcast bulletin 61
30 May 2006

On balance, Ofcom considered that it was likely that viewers of the programme
would have understood that during the 1980s Nottingham had experienced a
serious problem with crime (which was associated with drugs and guns) and that
the city was continuing with their endeavours to tackle the problem. Ofcom found
no unfairness in these respects.

Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.

32



Ofcom broadcast bulletin 61

30 May 2006

Other Programmes not in breach/out of remit

26 April — 9 May 2006

Programme Trans Date Channel Category No of
Complaints
A World Without Water 29/04/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1
Airline 01/05/2006 1TV1 Generally Accepted Standards 1
Andy Townsend & Mike Parry 26/03/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1
Blood Sucking Freaks 09/10/2005 The Horror Channel Offence 1
Boogie Pimps 19/04/2006 MTV Sex/Nudity 1
Brainiac: Science Abuse 18/04/2006 Sky One Dangerous behaviour 1
Bullet Boy 22/04/2006 BBC2 Sex/Nudity 2
Cash Lounge 08/03/2006 Men & Motors Competitions 1
Central News 17/04/2006 1TV1 Elections Referendum 1
Central News 21/10/2005 1TV1 Competitions 1
Chris Evans 25/04/2006 BBC Radio 2 Offensive language 1
Cruise with Stelios 03/10/2005 Sky One Offence 1
Derren Brown: Trick of the Mind 30/04/2006 Channel 4 Offensive language 1
Desi DNA 22/03/2006 BBC2 Religious offence 2
Dick and Dom in Da Bungalow 21/01/2006 BBC2 Violence 2
Doctors 24/04/2006 BBC1 Sex/Nudity 1
Crime
Does Snuff Exist? 18/04/2006 Channel 4 Incitement/Encouragement 1
Dr Who 21/04/2006 BBC1 Scheduling 1
Dr Who 26/04/2006 BBC1 Advertising 1
EastEnders 25/04/2006 BBC1 Sex/Nudity 1
EastEnders 27/04/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1
EastEnders 04/05/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1
Ei Jonopode 26/04/2006 Bangla TV Generally Accepted Standards 1
Emmerdale 20/01/2006 1TV1 Other 1
Emmerdale 02/05/2006 ITV1 Sex/Nudity 1
Everybody Hates Chris 23/04/2006  Five Generally Accepted Standards 1
Fifth Gear 24/04/2006 Five Dangerous behaviour 3
FTN - Quiz Night Live 26/02/2006 FTN Competitions 1
GMTV 12/03/2004 1TV1 Offensive language 1
GMTV 07/07/2004 ITV1 Offence 1
GMTV 06/09/2004 ITV1 Offence 1
GMTV 18/10/2004 ITV1 Offence 1
GMTV 19/10/2004 ITV1 Offence 1
GMTV 11/11/2004 ITV1 Other 1
GMTV 01/02/2005 ITV1 Other 1
GMTV 05/02/2005 ITV1 Other 1
GMTV 04/04/2006 1TV1 Generally Accepted Standards 1
GMTV 12/04/2006 ITV1 Competitions 1
GMTV 25/04/2006  1TV1 Sex/Nudity 1
Granada Reports 23/12/2005 1TV1 Animal welfare 1
Grand Prix 23/04/2006 1TV1 Offensive language 1
Green Wing 21/04/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1
Highlander: The Series 17/04/2006 F/X Channel Scheduling 1

33




Ofcom broadcast bulletin 61

30 May 2006
Hirsty's Daily Dose 18/04/2006 Galaxy 105 Inaccuracy/Misleading 1
| Predict A Riot 11/04/2006 Bravo Due Impatrtiality 1
I'm a Celebrity 05/12/2005 ITV1 Other 1
ITV News 22/03/2006 ITV1 Due Impartiality 1
ITV News 30/04/2006 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1
Jeremy Vine 15/09/2005 BBC Radio 2 Generally Accepted Standards 1
Kerrang 13/03/2006  Kerrang! Offensive language 1
Legal TV 27/02/2006 Legal TV Undue prominence 1
Live Test Cricket 29/04/2006 Sky Sports Generally Accepted Standards 1
Loose Women 25/04/2006 1TV1 Generally Accepted Standards 1
Man Stroke Woman 17/04/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1
Mark Goodwin 09/04/2006 Q103FM Generally Accepted Standards 1
Married to It 27/01/2006 Five Offence 1
Martin's Drivetime 04/05/2006 Virgin 105.8 FM Generally Accepted Standards 1
Masters of Horror 08/01/2006 Bravo Violence 1
Me & My Slaves 11/04/2006 Channel 4 Sex/Nudity 3
Midsomer Murders 22/04/2006 1TV1 Offensive language 2
Mike Dickin 09/04/2006  Talksport Generally Accepted Standards 1
My Family 21/04/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1
Newsround 18/04/2006 BBC1 Violence 1
Nighty Night 04/05/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1
Out To Lunch 15/04/2006 BBC Radio 2 Offensive language 1
Premier Christian
Premier Radio 10/03/2006 Radio Other 1
Quizmania 22/03/2006 1TV1 Competitions 1
Real Radio 24/04/2006 100-101 FM Radio Inaccuracy/Misleading 1
Red Hot 05/04/2006 Red Hot Inaccuracy/Misleading 1
Red Hot 19/04/2006 Red Hot Sex/Nudity 1
Redemption TV 12/01/2006 Musicians Channel Generally Accepted Standards 1
Crime
Richard and Judy 23/02/2006 Channel 4 Incitement/Encouragement 1
Rising Damp 26/04/2006 1TV1 1
Robert Newman's History of Oil 12/04/2006 More4d Generally Accepted Standards 1
Crime
Selling Houses 19/04/2006 Channel 4 Incitement/Encouragement 1
Selling Houses 26/04/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
Sexcetera 21/04/2006 Living Generally Accepted Standards 1
Sharpe's Challenge 23/04/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2
Shaving Ryan's Privates 24/04/2006 Five Sex/Nudity 1
Simon Mayo 27/03/2006 BBC Radio 5 Substance abuse 1
Sin Cities 25/04/2006 FTN Sex/Nudity 1
Sky News 13/04/2006 Sky News Due Impatrtiality 1
Sky News 27/04/2006 Sky News Due Impatrtiality 1
Sleeper Cell 11/04/2006 F/X Channel Generally Accepted Standards 1
Stephen Nolan 28/04/2006 BBC Radio 5 Generally Accepted Standards 1
Suburban Shootout 23/04/2006 Five Animal welfare 1
Tarrant on TV 28/05/2006 1TV1 Animal welfare 1
Television X 27/04/2006 Television X Sex/Nudity 1
Ten Days That Made The Queen  20/04/2006 Channel 4 Due Impartiality 1
The Chris Moyles Show 31/03/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 2
The Corporation 19/12/2005 More4 Impartiality 1




Ofcom broadcast bulletin 61

30 May 2006

The Couple with 27 Children 20/04/2006 Five U18s in programmes 1
The Crocodile Hunter Diaries 09/04/2006 ITV1 U18s in programmes 1
The Gadget Show 24/04/2006  Five Competitions 1
The Geoff Show 13/03/2006 Virgin Radio Substance abuse 1
The Geoff Show 28/03/2006 Virgin Radio Substance abuse 1
The Great Big British Quiz 20/03/2006  TTV Competitions 1
The Great Big British Quiz 16/03/2006  TTV Competitions 1
The Impressionists 30/04/2006 BBC1 Sex/Nudity 2
The Matrix 30/04/2006 ITV1 Violence 1
The New Paul O'Grady Show 21/04/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
The New Paul O'Grady Show 24/04/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
The Saturday Play 23/04/2006 BBC Radio 4 Offensive language 1
The Search for King Solomon's

Mines 30/04/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1
The Street 20/04/2006 BBC1 Offensive language 1
The Ugly Phil Breakfast Show 19/04/2006 Kerrang! Generally Accepted Standards 1
This Morning 25/04/2006 1TV1 Competitions 1
This Morning 28/04/2006 1TV1 Sex/Nudity 1
Tonight with Trevor McDonald 21/04/2006 1TV1 Generally Accepted Standards 2
Tonight with Trevor McDonald 28/04/2006 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1
Turn Back Your Body Clock 02/05/2006 Channel 4 Offensive language 2
TV Heaven, Telly Hell 30/04/2006 Channel 4 Offensive language 1
Uncle Tom's Cabin 02/05/2006 Five Generally Accepted Standards 1
Uncle Tom's Cabin 03/05/2006 Five Generally Accepted Standards 1

Crime
Virgin Breakfast Show 04/04/2006  Virgin Radio Incitement/Encouragement 1
Weapons of Mass Deception 30/04/2006 1TV4 Due Impatrtiality 1
Westwood Rap Show 24/03/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1
Westwood Rap Show 14/04/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1
Wife Swap 01/05/2006 Channel 4 U18s in programmes 2
Wife Swap 24/04/2006 Channel 4 Offensive language 1
TWC Wrestling

World Wide Quiz 18/04/2006 Channel Competitions 1
Yu-Gi-Oh! 12/04/2006 Nickelodeon Dangerous behaviour 1

35




