
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 45 
10 October 2005 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 8 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 11 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 
•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy 
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
 
Viasat  
TV3 26 March 2005, 15:30 and ZTV 11 April 2005, 21:00 
 
 
Introduction  
 
TV3 and ZTV are two Swedish language general entertainment channels broadcast 
in the UK by Viasat Broadcasting UK Ltd.  
 
On 26 March 2005 TV3 transmitted the football World Cup qualifier match between 
Sweden and Bulgaria. On 11 April 2005 ZTV broadcast a programme containing 
highlights of the Swedish premiership football league. 
 
Both of these programmes were sponsored by a number of companies including 
Bet24Poker, part of Bet24, an online gambling facility. The Bet24Poker logo was 
shown at the opening of the programmes and at each advertising break. When the 
logo was onscreen at the opening of the programmes, a voiceover referred to Bet24 
as the programmes’ sponsor.  
 
At the end of the programmes a different graphic was used featuring playing cards 
and the voiceover referred to Bet24Poker.  
 
TV3 26 March 2005, 15:30 
 
During the match coverage, the commentators referred on four occasions to Bet24 
and the odds that viewers could get at that moment from placing their bets with that 
company. 
 
When these references were made, a graphic appeared on screen showing 
unbranded odds relating to potential occurrences in the game - for example the odds 
on a Swedish win, a Bulgarian win or the odds on a draw. 
 
One viewer complained that such references to the product or services of a sponsor 
of the programme during the programme were in breach of Section 9.1 of the (ex-
ITC) Code of Programme Sponsorship (‘the Code’). Section 9.1 of the Code states 
that, “There may be no reference, whether visual or oral, to the sponsor (or the 
sponsor's product or service) in the programme or series they are sponsoring. The 
financial relationship between a sponsor and a broadcaster or programme-maker 
may create a higher presumption that the inclusion of a sponsor reference is 
deliberate and/or promotional.” Section 9.1.3 notes that “This rule (9.1.1) also 
extends to generic references to the sponsor's (unbranded) product, service or 
business. When editorially justified, there may be occasions when a generic 
reference is justified, but this may never be in a way that suggests the generic 
reference is promotional for the sponsor.”  
 
In addition Ofcom also asked the channel to comment on the complaint in relation to 
Section 4.1 of the Code. Section 4.1 of the Code states that one of the key principles 
underpinning the regulation of television sponsorship is “To ensure that programmes 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

5 

are not distorted for commercial purposes. A sponsor must not influence the content 
or scheduling of a programme in such a way as to affect the editorial independence 
and responsibility of the broadcaster.” 
 
 
ZTV 11 April 2005, 21:00 
 
On three occasions a graphic showing odds on the football matches being discussed 
by the in-studio experts were shown on screen. Two of these graphics displayed 
odds being offered by Bet24.com and by another gambling company. The third 
graphic displayed Bet24 odds only. 
 
One viewer complained that such references to the product or services of a sponsor 
of the programme during the programme were in breach of Section 9.1 of the Code 
of Programme Sponsorship (‘the Code’). In addition Ofcom also asked the channel to 
comment on the complaint in relation to Section 4.1 of the Code.    
 
Response 
 
Section 4.1 
Viasat said that the TV3 broadcast contained graphical representations of unbranded 
odds that did not breach Section 4.1 of the Code. However Viasat accepted that the 
programme commentators in the TV3 coverage did refer to Bet24’s odds and 
therefore gave Bet24 undue prominence. Viasat told Ofcom that TV3 accepted that 
the commentators were wrong to refer to Bet24 without mentioning a range of 
alternatives and TV3 had now taken steps to ensure that this will not reoccur. 
 
In relation to the ZTV broadcast, Viasat said that the programme commentators did 
not in fact mention Bet24. References were made only to odds provided by a range 
of services. 
 
Section 9.1 
Viasat said that both the TV3 and ZTV broadcasts were sponsored by Bet24Poker 
and not Bet24 as alleged by the complainant. As a result there were no references 
within either broadcast to the sponsor or the sponsor’s product or service within the 
terms of Section 9.1 of the Code. 
 
Decision 
 
Section 9.1 of the Code requires that there should be no reference made in a 
programme to the sponsor of that programme.  
 
Viasat stated that the sponsor of the programmes was Bet24Poker and therefore 
references to Bet24 were not covered by Section 9.1 of the Code. Bet24 is the name 
of a betting website which is divided into three areas: Poker, Casino and Live Betting. 
We believe that Bet24Poker therefore forms part of Bet24. It is our view that Bet24 
and Bet24Poker are so inextricably linked that Bet24 can be considered to be the 
sponsor of both broadcasts. The audible reference to ‘Bet24’ and not ‘Bet24poker’ in 
the opening credits strengthens this view.  
 
The Code, which was in force at the time of broadcast, prohibits any reference to the 
sponsor in a programme it is sponsoring.    The inclusion in these programmes to the 
betting odds offered by the sponsor suggests the sponsor may have influenced the 
editorial content and raises questions over the broadcaster’s editorial independence. 
The references to Bet24 (including Bet24Poker) in both programmes were in breach 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

6 

of Sections 4.1 and  9.1 of the Code.   
 
The output breached Sections 4.1 and 9.1 (content of sponsored programmes) 
of the Code of Programme Sponsorship. 
 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

7 

Stupid  
BBC2, 24 June 2005, 17:00 
 
 
 
Introduction 
 
This children’s comedy show featured a sketch about a scout leader and his pack 
tracking the leader’s wife and new boyfriend, when the couple were out in the 
countryside for a picnic.  Two viewers were concerned about the general tone of the 
sketch including the use of word “slapper”. 
 
 
Response 
 
The BBC said that this show worked on different levels for children of different ages; 
the strong element of slapstick appealed to younger children, while the depictions of 
dysfunctional adults attracted older children.  The broadcaster felt that Stupid would 
primarily be of interest to viewers aged between 9 and 12.  It featured some of the 
blunter language used by young people both to give it a contemporary sound and to 
contribute to the comedy. The tone of the show was that of pantomime and its 
fantasy elements established a clear distance from the daily experience of its 
viewers. 
 
In this sketch, the BBC felt that the language used highlighted the humour of the 
situation, as there was a mismatch between the character of the scout leader using 
the language and the contemporary form of abuse.  However, the broadcaster 
believed that “slapper” was a mild term of abuse and was not offensive. 
 
Decision 
 
We agree that the use of this disparaging term for women would not offend the 
majority of viewers in many contexts.  Although the sketch was meant to ridicule the 
actions of the scout leader, to achieve this meant insulting his wife and her boyfriend.  
The boyfriend was referred to as “a fancy man” and, apart from the term “slapper”, 
the wife was also called “a cow”.   
 
The ex-BSC Code (the Code in force at the time of transmission) states that, in 
relation to swearing and offensive language, the paramount concern of most adults is 
for children.  The tone of this sketch meant that the language was used in an 
aggressive and insulting manner.  Although this show may appeal to older children, it 
also included fantasy links between sketches featuring a ‘king-figure’ and his servant, 
a rat. We believe that the programme would also appeal to younger children who 
may not be familiar yet with this language, especially when used in such a manner.    
 
We believe that the language used by the scout leader about his wife was not 
suitable in a programme specifically made for children.  
 
 
The sketch was in contravention of the Code on Standards 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

8 

Resolved  
 
Charlton vs. Manchester City live football 
Prem Plus, 2 April 2005, 13:35 
   
Introduction 
During the coverage of this football match a red button icon appeared in the top right 
hand side of the screen. The icon was accompanied by the text "Press (the icon) to 
see more of the all new Ford Focus”. A viewer complained that the inclusion of the 
icon amounted to inappropriate commercial activity within the programme.  
  
Response 
  
Prem Plus is a channel operated by Sky. Sky explained that the content for each of 
its channels is played out in the Sky transmission centre from two separate 
schedules: the first contains details of the channel’s programmes, promotional 
material and advertisements, and the second contains information to control the 
electronic programme guide, channel banners and data for interactive icons and 
banners. 
In the week before the incident, an upgrade of Sky’s play-out automation system had 
taken place. The icon in question was due to play out over a Ford Focus 
advertisement that appeared during an advertising break during half-time in the 
match coverage. The kick-off of the match had been delayed and, as a result, the 
first half of the match ended late, meaning the advertising breaks shifted. Following  
the upgrade work, the play-out systems had inadvertently not been reconfigured to 
ensure that the two transmission schedules were synchronised resulting in the icon 
appearing at its pre-determined time slot, rather than being synchronised with the 
(delayed) start of the Ford Focus advertisement (which, in practice, appeared five 
minutes later than originally scheduled). As soon as the error was discovered it was 
remedied and no further problems were encountered. 
The interactive icon's premature appearance was wholly inadvertent, it could have 
been removed by viewers at any time during its 29 seconds appearance on screen 
(by pressing back-up on the remote control), and it did not form part of the editorial 
content of the programme.  Although the icon briefly overlapped with the programme, 
it would have been readily apparent to viewers that it did not form part of it, and so 
would not have been confused with the actual programme. Because of this, Sky 
considered that the inclusion of the icon did not amount to a breach of Ofcom’s 
Programme Code or Rules on the Amount or Scheduling of Advertising. The only 
reference in the broadcast to a commercial product was on the icon itself.  There was 
no commercial reference actually in the programme (i.e. as part of the editorial 
content of the programme, for example referred to by the programme commentators/ 
presenters).  
  
Decision  
The Rules on the Amount or Scheduling of Advertising require that television 
advertising be readily recognisable as such and kept separate from other parts of the 
programme service.  Additionally, the Programme Code prohibits commercial 
products and services being promoted in programmes.   
These rules are drawn from European legislation, the Television Without Frontiers 
(TWF) Directive.  Article 10 of the TWF Directive requires that “Television advertising 
and teleshopping shall be readily recognisable as such and kept quite separate from 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

9 

other parts of the programme service by optical and/or acoustic means”.  In a paper 
issued by the European Commission on the interpretation of the Directive, the 
Commission states that, in accordance with the principle of separation between 
advertising and editorial content, for advertising using the interactive icon, the icon on 
which the viewer must click to access the interactive environment must be integrated 
into an advertisement, itself kept separate and clearly distinguishable from the 
editorial content. This icon may be inserted during a traditional advertising spot or an 
advertising spot broadcast using the split screen technique. In the latter case, prior 
permission must be obtained from the holder of the rights to the programme. In both 
cases, the advertising message will be subject to the rules on the duration of 
advertising. 
 
Although the icon appeared distinguishable from the editorial content of the 
programme, in view of this guidance on the Directive it is clear that the icon should 
not have appeared in the way it did within the programme.  Because, on this 
occasion, the advertising appeared as a result of a genuine technical error and in 
view of the prompt action taken by the broadcaster to rectify this issue, we consider 
the matter resolved. 
  
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

10 

Streak Party  
Reality TV, 23 July 2005, 20:00 
 
 
 
Introduction 
 
Streak Party was a light-hearted documentary looking at the phenomenon of 
streaking.  The programme included footage of full-frontal views of streakers and 
swearing (“fuck”).  One viewer complained that this was inappropriate at 20:00.   
 
 
Response 
 
Reality TV said that the programme was given a post-watershed restriction and it had 
requested that a warning regarding strong language be transmitted.  However, due to 
human error, this was not added to the notes on the programme, which the scheduler 
should have had, before deciding when to transmit it.  Reality TV assured Ofcom that 
it was reviewing its scheduling procedures to ensure that this did not happen again.  
 
 
Decision 
 
We agree that that this programme was only suitable for post-watershed 
transmission.  We welcome the broadcaster’s acknowledgement of the problem and, 
in light of the further action taken, consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

11 

Other programmes not in breach/out of remit  
7 September – 20 September 2005  
 

Programme Date Channel Category Complaints 
7/7 Attack on London 14/09/2005 Five Offence 3 
Airline 09/09/2005 ITV1 Offence 1 
Back to the Future III 10/09/2005 ITV1 Language 1 
Balls of Steel 02/09/2005 Channel 4 Offence 2 
Balls of Steel 09/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Balls of Steel 16/09/2005 Channel 4 Offence 1 
BBC Coventry 02/09/2005 BBC Coventry Other 1 
BBC News 01/08/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 11/09/2005 BBC1 Impartiality 1 
BBC News 16/09/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 10/09/2005 BBC1 Misleading 1 
BBC News 24 04/09/2005 BBC News 24 Offence 1 
Bremner, Bird & Fortune 11/09/2005 Channel 4 Offence 3 

Britain's Sexual Fantasies 05/09/2005 Five 
Sexual 
Portrayal 1 

Britain's Worst Celebrity Driver 11/09/2005 Five Offence 2 
Casualty 11/09/2005 BBC1 Impartiality 2 
CD:UK 04/09/2005 ITV1 Offence 1 
CD:UK 03/09/2005 ITV1 Offence 1 
Celebrity Shark Bait 04/09/2005 ITV1 Offence 1 
Century FM 10/01/2005 Century 105 Misleading 1 
Channel 4 News 23/08/2005 Channel 4 Offence 2 
Channel 4 News 05/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 10/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Coronation Street 29/08/2005 ITV1 Offence 1 

Coronation Street 12/09/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Coronation Street Family Album 11/09/2005 ITV1 Violence 1 
Dealing With Dickinson 17/07/2005 BBC1 Language 1 
Deep Blue 05/09/2005 BBC1 Offence 1 
Departure Lounge 19/08/2005 BBC1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 01/09/2005 BBC1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 08/09/2005 BBC1 Offence 1 
Discovery Real Time Extra 07/09/2005 Discovery Offence 1 
Dispatches 01/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Don't Panic, I'm Islamic 12/06/2005 BBC2 Offence 1 
Emmerdale 14/09/2005 ITV1 Offence 1 
Father of the Pride 06/05/2005 Sky One Offence 1 
Fear Factor UK 23/06/2005 Sky One Offence 1 
Fimbles 19/09/2005 BBC1 Offence 1 
Five News 08/09/2005 Five Offence 1 

Footprints in the Snow 11/09/2005 ITV1 
Religious 
Offence 1 

Fox News 08/07/2005 Fox News Impartiality 1 
Fox News 09/07/2005 Fox News Impartiality 1 
Fox News 07/07/2005 Fox News Offence 1 
Fox News 25/07/2005 Fox News Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

12 

Fox News 27/07/2005 Fox News Offence 1 
Fox News 22/07/2005 Fox News  Impartiality 1 
Futurama 04/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Galaxy 105 06/09/2005 Galaxy 105 Offence 1 
Galaxy Breakfast 16/09/2005 Galaxy105-106 Language 1 
Game Guru 17/09/2005 Satellite & Cable Language 2 
GMTV 01/09/2005 ITV1 Offence 1 
GMTV 13/09/2005 ITV1 Offence 1 

God's Rottweiler? 22/08/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

Grand Prix 21/08/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 15/08/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 05/09/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 01/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 07/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 14/09/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV Soap Challenge 11/09/2005 ITV1 Misleading 1 

ITV'S 50 Greatest Shows 10/09/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Jonathan Ross 18/12/2004 BBC Radio 2 
Religious 
Offence 1 

Kirsty's Home Videos 10/09/2005 Sky One Offence 1 
LBC Programme 30/06/2005 LBC97.3 Offence 1 
Let 'Em All In 07/03/2005 Channel 4 Offence 1 
Marian, Again 05/09/2005 ITV1 Violence 2 
Men and Motors 15/09/2005 Men and Motors Offence 1 
Mercury FM 03/09/2005 Mercury 96.6 Offence 1 
Meridian News 02/06/2005 ITV1 Impartiality 1 
Ministry of Mayhem 21/05/2005 ITV1 Offence 1 
Most Haunted 03/09/2005 Living Misleading 1 
Neighbours 07/09/2005 BBC1 Offence 1 
No Sex Please, We're Teenagers 06/09/2005 BBC2 Offence 1 
Paramount Channel 05/08/2005 Paramount Comedy Offence 1 
Peppa Pig 05/09/2005 Satellite & Cable Offence 1 
Pornography:the Secret History 
of Civilisation 22/08/2005 UKTV History  Offence 1 
Radio Jackie 31/08/2005 Radio Jackie Offence 1 
Real Life: A Murder in the Family 05/09/2005 ITV1 Offence 1 

Real Radio South Wales 31/07/2005 
Real Radio 100-
101FM  Offence 1 

Richard and Judy 05/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 06/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 14/09/2005 Channel 4 Language 1 
Rick Stein's French Odyssey 14/09/2005 BBC2 Offence 1 
Rose & Maloney 12/09/2005 ITV1 Language 1 
Secrets of the Old Testament 05/04/2005 Five Misleading 1 
Sharks on Trial 04/09/2005 ITV1 Offence 2 
Sky News 18/08/2005 Sky News Offence 1 
Sky Sports News 27/08/2005 Sky Sports Offence 1 
Spooks 12/09/2005 BBC1 Offence 2 
Supernanny 14/09/2005 Channel 4 Offence 2 
Talksport 30/08/2005 Talksport Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 45 
10 October 2005 

13 

The Babysitter's Seduction 20/04/2005 Five Violence 1 
The Best and Worst Places to 
Live 09/08/2005 Channel 4 Offence 1 
The Bill 18/05/2005 ITV1 Offence 1 
The Hits 01/09/2005 The Hits Offence 1 
The Hudson and Pepperdine 
Show 18/08/2005 BBC Radio 4 

Religious 
Offence 1 

The Paul O'Grady Show 12/09/2005 ITV1 Offence 1 
The Reunion 16/09/2005 BBC Radio 4 Language 1 
The Truth About Female Desire 30/08/2005 Channel 4 Misleading 1 
The World's Most Photographed 14/09/2005 BBC2 Offence 1 
The Wright Stuff 16/03/2005 Five Offence 1 
The Wright Stuff 08/09/2005 Five Offence 1 
The X Factor 03/08/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 10/09/2005 ITV1 Offence 2 
The X Factor 13/09/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 09/09/2005 ITV1 Offence 1 
Thought For The Day 02/09/2005 BBC Radio 4 Offence 1 
Tonight with Trevor McDonald 28/02/2005 ITV1 Impartiality 4 
Tonight with Trevor McDonald 09/09/2005 ITV1 Offence 1 
Tricky TV 05/09/2005 ITV1 Offence 1 
Virgin Breakfast Show 12/09/2005 Virgin Radio Misleading 1 
Viz Fat Slags 08/09/2005 Satellite & Cable Offence 1 

Wife Swap 19/09/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

 


